سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در هفته‌ای که ‌گذشت؛ وعد‌ه‌های بیشمار مسئولان برای صنایع دستی و آتش سوزی موزه رضا عباسی

یادمان

میراث در هفته‌ای که ‌گذشت؛ وعد‌ه‌های بیشمار مسئولان برای صنایع دستی و آتش سوزی موزه رضا عباسی

میراث‌فرهنگی و صنایع دستی هفته گذشته با روز جهانی صنایع دستی و وعده‌های بیشمار مسئولان دراین حوزه آغاز کردند. در این میان مخزن موزه رضا عباسی آتش گرفت و خسارات وارده در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

وعد‌ه‌های بیشمار مسئولان برای صنایع دستی و آتش سوزی موزه رضا عباسی

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث ـ معاون اول رئیس‌جمهوری در روز جهانی صنایع‌دستی و تجلیل از هنرمندان و صنعتگران با تشکیل و تصویب کارگروه صنایع‌دستی در هیات دولت موافقت کرد. این‌ درحالی‌است که سیدحسن موسوی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی متعهد شد زمینه تحقق این هنر ـ صنعت ایرانی ‌به‌گونه‌ای فراهم شود تا رشد و صادرات 300 درصدی صنایع‌دستی به‌ مرحله اجرا برسد.
 
توریست به رشد 300 درصدی صادارت صنایع‌دستی کمک نمی‌کند
متولیان صنایع‌دستی درحالی ورود توریست را لازمه رشد و ارتقای صنایع‌دستی کشور می‌دانند که یک اقتصاددان، معتقد است زمانی می‌توان به رشد صادرات صنایع‌دستی امیدوار بود که آثار صنایع‌دستی از مبادی گمرکی خارج شود و با بازارهای بین‌المللی ارتباط داشته باشد. درحال ‌حاضر ورود توریست سهم اندکی برای رسیدن به این رقم دارد.
 
چین به 45 کشور جهان، فرش ایرانی صادر می‌کند!
در راستای تلاش‌های گسترده چین برای دور زدن بازار فرش ایران، کمپانی فرش 'هنان ییلونگ' تنها دریک بسته صادراتی خود درآوریل امسال به آمریکا، 53 تخته فرش دست بافت ابریشم ایرانی از فرودگاه پکن روانه بازارهای آمریکا کرد تا در غیبت تولید کنندگان داخلی در بازارهای جهانی، چین بتواند به راحتی به 45 کشور جهان،‌ فرش ایران را صادر کند.
 
آداب رنگرزی سنتی از خاطر فرش‌بافان محو می‌شود
درحالی که ایران همواره به صنایع دستی و بافته‌های داری خود می‌بالد با تبدیل شدن آن به صنعت، رسم و رسوم و آیین‌هایی که در مراحل تولید آن از جمله چله‌کشی و رنگرزی سنتی اجرا می‌شد روبه فراموشی نهاده‌است. تا زمانی که حمایت همه جانبه مسئولان، امکانات و انگیزه‌های لازم برای اجرای این رسوم و اشتیاق جوانان درکار نباشد نمی‌توان امیدی به احیای آن داشت.
 
جمعه‌‌ای برای دیدن روسری ترکمن و مانتوی گل‌گلی
در این میان پارکینگ پروانه در رویای بازاری کم نظیر در خاورمیانه به سر می‌برد تا بتواند جمعه‌های تهرانی‌ها را مملو از روسری ترکمن و گل و بته نقش شده بر مانتوهای مختلف کند. از آنجاییکه پایتخت نشینان همواره سازهای مخالفی برای زدن دارند، مفهوم جمعه بازار نیز در تهران وارونه شد. اگر در سایر شهرها جمعه بازار، محلی برای فروش محصولات بومی و محلی است. در این جمعه بازار محصولات بومی و محلی فروخته نمی‌شود. اما می توان تک و توک جا پای هنرهای سنتی را در میان بساط فروشنده‌ها دید. پارکینگ پروانه، جایی برای فروش یک روزه فروشنده‌هایی است که از سراسر ایران می‌آیند و محصولاتشان را می فروشند و می‌روند.
 
آتش سوزی در موزه رضا عباسی
البته میراث فرهنگی نیز با انتشار خبر آتش گرفتن مخزن موزه رضا عباسی همه را متعجب کرد. در اوایل هفته گذشته برخی از شنیده‌ها حاکی از آن بود که این آتش‎سوزی باعث از بین رفتن بخش مهمی از مخزن موزه ملی کوچک ایران شده‌است این درحالی است که رییس موزه رضا عباسی می‌گوید که تنها یک آبسردکن آتش گرفته و هیچ خسارتی به این موزه وارد نشده‌است.
 
دلیل این آتش سوزی، نوسانات برق اعلام شد و گفته شد که ظرف 5 دقیقه بعد آتش نشانی آمده و به مدت دو ساعت شرایط به حالت عادی بازگشته است ولی همچنان در میزان خسارت‌های وارده به موزه ملی کوچک ایران ابهام وجود دارد.
 
توپ‌اندازی شهرداری و میراث‌فرهنگی در نقش‌جهان
معاون میراث فرهنگی کشور اعلام کرد عبور قطار از زیر میدان نقش‌جهان،‌ منجر به حذف این اثر از فهرست میراث جهانی می‌شود. رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید که قطار تا 5 سال دیگر از زیر میدان عبور نمی‌کند و سخنان معاون میراث فرهنگی تبلیغات هدفدار علیه اصفهان و کشور است.
 
معاونت میراث فرهنگی در راه تهران؟
بخشی از معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور که پیش از این از تهران به شیراز انتقال یافته بود، اکنون در حال بازگشت به تهران است. پیشتر، رفتن این معاونت به شیراز اعتراض‌هایی را در پی داشت ولی درحال حاضر کامیون‌های پلاک کرج، بار و بنه میراثی‌ها را به پایتخت باز می‌گردانند
 
بازگشت پژوهشگاه باستان‌شناسی به تهران اقدامی شایسته است
در این راستا نیز روابط عمومی انجمن علمی باستان‌شناسان ایران در بیانیه‌ای، بازگشت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی به تهران را خبری مسرت‌بخش و امیدوار کننده اعلام کرد. این‌درحالی‌است که 2 سال پیش به‌دنبال تصمیمی عجولانه معاونت میراث‌فرهنگی و پژوهشگاه باستان‌شناسی به شیراز منتقل شد.
 
مرمت تصفیه‌خانه چغازنبیل در انتظار تایید کارشناسان
درحالی پایش و مانیتورینگ مداوم تصفیه‌خانه چغازنبیل درحال‌انجام است که با گذشت چندین سال از کاوش و حفاری‌هایی که در این محوطه صورت گرفته هنوز نظرهای متفاوتی در خصوص کاربری آن وجود دارد. عاملی که موجب شده مرمت نهایی تصفیه‌خانه به تاخیر افتد. درحال‌حاضرعملیات ژئوفیزیک حصار بیرونی محوطه باستانی چغازنبیل به طول چهار کیلومتر با هدف تکمیل مطالعات و تهیه طرح مرمتی تصفیه خانه (سازه دفع آب) به پایان رسیده است. اما بحث نم‌زدگی و مرمت آن معضلی است که پس از مشخص شدن کاربری تصفیه‌خانه باید انجام گیرد.
 
شیرهای سنگی گتوند به موزه مسجد سلیمان منتقل می‌شوند یا غرق می‌شوند؟
شیرسنگی های گورستان روستای گلزاری که بزرگترین شیرسنگی های تاریخی ایران در منطقه بختیاری محسوب می شوند چندی دیگر در دریاچه سد گتوند غرق شده و برای همیشه به زیر آب می روند تا نسل بردشیرها در یک قدمی انقراض قرار گیرد. آبگیری سد گتوند در منطقه لالی زندگی ساکنان چند روستا و شیرهای سنگی تاریخی را تهدید می‌کند. از یک سو آب و برق روستاییان قطع شده تا مهاجرت را بپذیرند و از سوی دیگر شیرهای سنگی بختیاری هم در آب غرق می‌شوند. با این‌حال شنیده‌ها از فراخواندن مدیر سد گتوند توسط سازمان بازرسی کل کشور و نجات شیرهای سنگی خبر می‌دهند.
 
سرنخ های معبد لائودیسه، به خیابان ریخته شدند
سرنخ های به دست آمده از معبد ملکه لائودیسه، پشت درهای بسته دفتر میراث فرهنگی نهاوند، در برابر باد و باران و آفتاب می‌پوسند. یک سال است که اهالی این شهر، شاهد از بین رفتن تدریجی این آثار تاریخی هستند. باستان شناس این محوطه اما قول می‌دهد که به زودی اقدامات اساسی برای ساماندهی این آثار انجام شود.
 
400 نقش برجسته کول فرح ، نه حریم دارد نه حافظ!
نقش‌برجسته‌های کول فرح ایذه هیچگونه حریم مصوبی ندارد. این‌درحالی است که ترک‌های ناشی از بارندگی و تعرض به حریم منظری محوطه باعث شده کول فرح شرایط مناسبی را سپری نکند. هم‌اکنون بالغ بر 400 نقش برجسته در انتظار حریم مصوب هستند.
 
شوش باز هم در حفاری غیرمجاز رکورد زد
قلب خوزستان باز هم مورد هجوم حفاران غیر مجاز قرار گرفت و 2 نقطه مهم از شهر تاریخی شوش با هدف دستیابی به گنج کنده شد. گودالی که اینبار در چند صد متری پایگاه میراث‌فرهنگی شوش حفر شد نشان از خندقی دارد که متولیان میراث‌فرهنگی را ناتوان از مقابله و حل آن کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه