سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاشی‌های عمارت صفوی کاخ گلستان فرو می‌ریزند

یادمان

کاشی‌های عمارت صفوی کاخ گلستان فرو می‌ریزند

برگرفته از همشهری آنلاین
 
مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور در حالی از تشکیل پرونده و تهیه اسناد و ایجاد شناسنامه برای ارائه جهت ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داده‌اند که گزارش منتشر‌شده از وضعیت این کاخ بیانگر آن است که کاشی‌های تاریخی کاخ گلستان شکسته و در برخی موارد در حال تخریب است.

 

براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی منتشر کرده است کاشی‌های شکسته آبگیرهای حیاط کاخ نمونه‌ای از بخش‌های در حال تخریب کاخ گلستان هستند. براساس این گزارش، مجموعه کاخ گلستان که یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران و محل اقامت شاهان قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت بوده اکنون در مواردی با بی‌توجهی مواجه است. مسئولان سازمان میراث فرهنگی در ماه‌های پایانی سال گذشته از قصد خود برای ارائه پرونده کاخ گلستان به یونسکو با هدف قرار گرفتن این اثر در فهرست آثار جهانی خبر دادند و پس از آن بود که شهرداری تهران با تصویب شورای شهر اقدام به ساماندهی فضای اطراف کاخ گلستان به منظور ثبت این اثر در فهرست جهانی کرد.

براساس آنچه خبرگزاری میراث فرهنگی نیز اعلام کرد حفاظت، مرمت و احیای حریم کاخ گلستان در اولویت برنامه‌های دستگاه مدیریت شهری قرار گرفت و حفاظت گسترده از حصار ناصری، دروازه‌های قدیمی و بافت تاریخی تهران از مهم‌ترین اقدامات در ثبت جهانی کاخ گلستان اعلام شد.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی، در نشست مشترک خود با شورای شهر و شهرداری تهران، 6مصوبه را برای ساماندهی حریم مجموعه کاخ گلستان و آماده‌سازی‌ این کاخ برای ارزیابی ثبت جهانی به تصویب رساندند.

ساماندهی، بهسازی و زیبا‌سازی‌ جداره‌های خیابان 15خرداد، ناصرخسرو، صور‌اسرافیل و وحدت اسلامی، ساماندهی، مرمت و جداسازی خیابان 15خرداد از چهارراه گلوبندک تا 15خرداد و محله سیروس به‌طور یکپارچه و ساماندهی ورودی‌های بازار طلا مصوباتی بودند که در این نشست به تصویب رسیدند. در همین حال اما در بهمن‌ماه سال گذشته حین اجرای یکی از پروژه‌های متعلق به شهرداری منطقه12 که براساس آن قرار بود میدان ارگ و محوطه روبه‌روی کاخ گلستان ساماندهی شود، آثار تاریخی ازجمله پایه‌های سردر اصلی ورودی کاخ و سنگفرش تاریخی میدان ارگ از دل خاک بیرون آمدند که شهرداری تهران پس از آن اقدام به پوشاندن این آثار تاریخی با هدف آنچه حفاظت از این آثار خوانده شد، کرد.

اکنون و آنطور که یک خبرنگار میراث فرهنگی در خبرگزاری میراث فرهنگی نوشته است در گوشه‌و‌کنار آبگیرهای طراحی شده معماران دوره قاجار در حیاط کاخ‌گلستان کاشی‌های تاریخی شکسته، در هم ریخته و در حال تخریب مشاهده شده است. بر اساس این گزارش کاشی‌های آبی و فواره‌های آبی‌رنگ و آبگیرهای کاخ گلستان در برخی قسمت‌ها نشست کرده و یا تخریب شده است. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که مسئولان کاخ‌گلستان تاکنون در حفاظت از این کاخ که پرونده ثبت جهانی آن برای یونسکو ارسال خواهد شد اقدام چندانی انجام نداده‌اند. به گزارش رسانه تخصصی میراث فرهنگی، برای ورود یک اثر یا محوطه تاریخی به فهرست آثار جهانی وجود ایراد و نشانه‌هایی دال بر عدم محافظت و مرمت اصولی در بافت اصلی اثر، مانع بزرگی در مسیر پذیرفته شدن آن اثر در فهرست آثار جهانی یونسکو است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه