پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تاریخ شهر باستانی گوهرتپه برای نهمین‌بار ورق می‌خورد

یادمان

تاریخ شهر باستانی گوهرتپه برای نهمین‌بار ورق می‌خورد

 

سرپرست هیات باستان‌شناسی گوهرتپه در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا (chtn)، با اشاره به اینکه هشتمین فصل کاوش باستان‌شناسی گوهرتپه از فروردین‌ماه 90 آغاز و به تازگی به اتمام رسیده است، اظهار داشت: با توجه به برنامه چند ساله طراحی شده برای باستان‌شناسی حاشیه جنوب و جنوب شرق دریای‌خزر به منظور بررسی بهتر توالی‌ها، ارتباطات فرهنگی و تجارت‌های مناطق دوردست با حوزه جنوب شرق دریای خزر، لاجرم باید به مطالعات باستان‌شناسی استان‌های حاشیه دریای‌خزر و کشورهای حوزه دریای‌خزر بپردازیم.

«علی ماهفروزی» با بیان اینکه از جمله این مطالعات باستان‌شناسی، مطالعات انجام شده در گوهرتپه و محوطه‌های موجود در کوهستان‌های مازندران است، خاطرنشان کرد: هشتمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی گوهرتپه در ادامه کاوش‌های سال گذشته در قسمت شرقی تپه، فضایی که با توجه به کشف کوره‌های ذوب فلز و پخت سفال به فضای صنعتی موسوم است، انجام گرفت.

او خاطرنشان کرد: در بخشی از این فضاها پس از مطلوب شدن سایت در اواخر دوره برنز، مشاهده می‌شود که در دوره کوتاهی در عصر برنز متاخر و یا مفرغ جدید گوهرتپه، قسمت شرقی به صورت گسترده مورد تدفین قرار گرفته است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی گوهرتپه ادامه داد: گورستان دوره برنز گوهرتپه متعلق به مردمی است که یک روزی در این مکان زندگی می‌کردند ولی نمی‌دانیم که این مردم از کجا گورها، اسکلت‌ها و یا تدفین‌هایشان را آورده‌اند و در این گورستان دفن کرده‌اند.

«ماهفروزی» با تاکید بر توالی‌های فرهنگی موجود در گوهرتپه، یادآور شد: در صدد هستیم گوهرتپه را به عنوان یک شاخص اندازه‌گیری برای فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی که در حاشیه دریای‌خزر وارد دنیای شهرنشینی می‌شوند، قلمداد کنیم. بر این اساس باید کاوش‌های باستان‌شناسی گوهرتپه را به لحاظ لایه‌نگاری به خاک بکر برسانیم که در حال حاضر مطالعات لایه‌نگاری در قسمت شمالی آغاز شده است ولی با توجه به حساسیت و دقت در انجام آن، هنوز نتوانستیم به خاک بکر برسانیم و امیدواریم این مهم در سال آینده صورت گیرد.

«ماهفروزی» تصریح‌ کرد: گوهرتپه در دوران برنز میانی به عنوان شهری مهم و یا یک جامعه بسیار پیچیده با سلسله مراتب و طبقات بالای اجتماعی بوده که بخشی از معماری عظیم آن شناسایی شده است.

سرپرست هیات باستان‌شناسی گوهرتپه گفت: در قسمت بالاتر و زمانی که گوهرتپه در حال مطلوب شدن است کوره‌های کوچک و محدودی مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد این کوره‌ها متعلق به گروه و جوامع کوچکی است که به صورت محدود در گوهرتپه زندگی می‌کردند و یا کوچ‌گران دوره‌گرد هستند که با توجه به فرم قرارگیری لایه‌ها، احتمال اول بسیار است.

او در پایان اطهار داشت: این پروژه یک قرارداد پنج ساله با دانشگاه مونیخ آلمان است که در صورت فراهم آوردن شرایط از سوی هیات آلمانی، نهمین فصل کاوش‌ باستان‌شناسی در شهریور و یا مهرماه سال 90 آغاز می‌شود

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید