سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حفر ۱۰۰۰ حلقه چاه در حاشیه تالاب پریشان - 70 درصد آب‌های تجدیدناپذیر استفاده شده است

یادمان

حفر ۱۰۰۰ حلقه چاه در حاشیه تالاب پریشان - 70 درصد آب‌های تجدیدناپذیر استفاده شده است

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه از تمامی آبهای تجدیدپذیر زیر زمینی استفاده کرده‌ایم، گفت: متاسفانه به مرحله‌ای رسیدیم که از ۷۰ درصد آب‌های تجدیدناپذیر نیز استفاده شده است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

حفر ۱۰۰۰ حلقه چاه در حاشیه تالاب پریشان/۷۰ درصد آب‌های تجدیدناپذیر استفاده شده است

حمزه ولوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات اداره کل محیط زیست استان فارس برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و جلوگیری از بهره‌برداری بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی گفت: تعیین اینکه چه تعداد از چاه‌های موجود مجاز یا غیر مجاز هستند؛ برای ما کار دشواری است، زیرا اداره امور آب استان باید این مساله را مشخص کند؛ اما در مناطق تحت حفاظت ما و حاشیه این مناطق این امکان را داریم که مجوز چاه را از متولی آن درخواست و اگر مجوزی وجود نداشته باشد از طریق مراجع قانونی برای مسدود کردن آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اخیرا ۲۵ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان استهبان در حاشیه پناهگاه حیات وحش با همکاری امور آب این شهرستان مسدود شد. همچنین در حاشیه هرمز نیز ۲۰ حلقه و سال گذشته هم بیش از ۱۷۰ حلقه در اطراف پریشان پلمپ شدند. همچنین این امکان نیز برای ما وجود دارد که در بخش‌های خارج از مناطق حفاظت‌شده به طور کلی از اداره امور آب درخواست کنیم که به وضعیت چاه‌های غیرمجاز رسیدگی کند و این اداره کل نیز در همه بخش‌ها برای دادن مجوز به چاه‌های جدید از ما استعلام می‌کند.

ولوی با اشاره به اینکه علاوه بر چاه‌های غیرمجاز چاه‌های مجاز نامتناسب با ظرفیت منابع آب‌های زیر زمینی نیز به محیط زیست آسیب می‌زند،اظهار کرد: اکنون در شرایطی هستیم که هیچکدام از دشت‌های استان فارس دیگر ظرفیت بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی را ندارند، بنابراین همه چاه‌های غیرمجاز وچاه‌های مجاز خارج از ظرفیت بر محیط زیست اثر منفی می‌گذارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه در حوزه تالاب پریشان حدود ۱۰۰۰ حلقه چاه وجود داشت که نزدیک به ۶۱۰ حلقه آن مجاز و باقی غیرمجاز بودند، توضیح داد: مجوز این چاه‌ها در زمانی که در استان بحران آب وجود نداشته، صادر شده است، البته در گذشته در همه موارد از اداره محیط زیست استعلام نمی‌کردند، اما ممکن است؛ در بسیاری موارد نیز اداره محیط زیست موافقت کرده باشد، زیرا در آن زمان به این مساله که ممکن است در آینده با بحران آب روبرو باشیم؛ واقف نبوده‌اند.

وی توضیح داد: اگر سه عامل بهره‌برداری بیش از اندازه از آبهای سطحی، استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی با استفاده از حفر چاه و خشکسالی را در خشک شدن تالاب‌ها موثر بدانیم، باید بگوییم که احتمالا حفر چاه‌های غیرمجاز تاثیر بیشتری در خشک شدن تالاب‌های پریشان و کافتر داشته است.

ولوی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما این است که گاهی افراد در داخل خانه‌هایشان اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند که در این شرایط امکان نظارت وجود ندارد.همچنین چاه‌های مجاز نیز گاهی بیشتر از حد مجاز تعیین شده از منابع آب بهره‌برداری می‌کنند، زیرا به دلیل نبود کنتورهای هوشمند امکان نظارت بر آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: آب‌های سطحی و زیر زمینی به هم مرتبط هستند و آب‌های زیر زمینی نیز تقریبا به دو لایه سطحی و عمیق تقسیم می‌شوند که لایه آب سطحی در صورت بارش باران و استفاده مناسب تجدیدپذیر است، اما اکنون به حدی از این لایه بهره‌برداری کرده‌ایم که دیگر تمام شده است و از بین رفتن این لایه از آب‌های زیر زمینی موجب خشک شدن چشمه‌ها و رود‌ها و به دنبال آن خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها و از بین رفتن زیستمندان و گونه‌های اندمیک شده است.

ولوی گفت: همچنین تقریبا در اکثر موارد، اکنون به مرحله استفاده از لایه‌های غیر سطحی آب‌های زیر زمینی رسیده‌ایم، به طوری که ۷۰ درصد آب‌های غیرقابل جایگزین نیز استفاده شده‌اند که ضرر آن برای محیط زیست غیر قابل جبران است و می‌تواند؛ موجب نشست زمین شود.

وی با تاکید بر اینکه حفر بیش از اندازه چاه، بزرگ‌ترین چالش را برای کشاورزی ایجاد کرده است؛ اظهار کرد: در این شرایط روستاهای وابسته به چشمه‌ها و آب‌های سطحی دچار خطر شده‌اند که این امر موجب مهاجرت ساکنین آن‌ها، حاشیه نشینی در شهر‌ها و بحران‌های اجتماعی می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه