سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان «جوقین» خسارت نمی‌گیرد

یادمان

«جوقین» خسارت نمی‌گیرد

مالکان تپه‌ی «جوقین» در شهریار با صدور حکم دادگاه، هیچ خسارتی از سازمان میراث فرهنگی نخواهند گرفت.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | EdifactoryShops - best nike shoe in the world store location - Where to cop: Nike Air Force 1 '07 LX 'Lucky Charms'

کارشناس حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر اظهار کرد: مالکان تپه‌ی تاریخی وقفی «جوقین» در شهرستان شهریار مدتی پیش با شکایت به دادگاه، خواستار پرداخت خسارت از سوی سازمان میراث فرهنگی به‌دلیل ثبت این محوطه در فهرست آثار ملی شد؛ اما این درخواست، با رأی دادگاه، رد شد.

کیانوش تکلو ادامه داد: مالکان این محوطه‌ی 11 هکتاری به دادگاه اعلام کردند، با توجه به ثبت این تپه در فهرست آثار ملی، برای بهره‌برداری و استفاده از آن، به موانعی برخورد کرده‌اند. به همین دلیل، در شکایت خود خواستار پرداخت خسارت از سوی سازمان میراث فرهنگی شدند.

وی با بیان این‌که پس از بررسی شکایت مالکان، دادگاه در جلسه‌ی بدوی حق را به سازمان میراث فرهنگی داد،‌ گفت: مالکان درخواست تجدید نظر دادند و در دادگاه دوم نیز رأی به نفع سازمان میراث فرهنگی صادر و درخواست مالکان زمین موقوفه رد شد.

این کارشناس حقوقی تأکید کرد: براساس ضوابط و قوانین میراث فرهنگی، شخم زدن عمیق و بهره‌برداری‌های دائمی در چنین محوطه‌های تاریخی، غیرمجاز است؛ اما کشت و زرع گیاهان در عمق کم، به محوطه‌ی تاریخی آسیبی نمی‌زند. بنابراین نخست باید تقاضای نوع استفاده از این محوطه‌ی تاریخی به سازمان میراث فرهنگی اعلام شود تا پس از بررسی، در صورت نداشتن منافات با اصول حفظ اثر، بهره‌برداری از آن انجام شود.

تکلو افزود: پس از اعلام رأی دادگاه تجدید نظر به مالکان، آن‌ها اظهارنامه‌ای را برای فعالیت خود در این محوطه‌ی تاریخی به سازمان میراث فرهنگی ارائه کردند. اکنون ما باید به مالکان اعلام کنیم که چه استفاده‌هایی را می‌توانند از این 11 هکتار داشته باشند که منافاتی با حفاظت از آثار تاریخی نداشته باشد.

در این‌باره، سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی‌ و گردشگری شهرستان شهریار فرشید ستایش نیز به خبرنگار ایسنا توضیح داد: تپه‌ی «جوقین» در منطقه‌ی وحیدیه در شهرستان شهریار متعلق به دوره‌ی ساسانی است و پنجم آذرماه 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مردم محلی این محوطه را مربوط به یزدگرد سوم می‌دانند، چون شباهت زیادی به قلعه‌های نظامی دارد و ارتفاع کنونی آن، 15 متر بالاتر از سطح زمین است که به‌دلیل فرسایش‌ براثر شایط جوی، شبیه تپه شده است.

وی اظهار کرد: قدمت استقرار در این محوطه، با توجه به مسکوکات و اشیای کشف‌شده در آنجا دست‌ کم به دوره‌ی یزدگرد سوم ساسانی می‌رسد. از سوی دیگر، نام «جوقین» با توجه به برخی گفته‌ها، برگرفته از نام «بهرام چوبین» قهرمان ملی ایران در دوره‌ی «خسرو پرویز» ساسانی است که بعدها در دوره‌ی یزدگرد سوم رونق گرفت و مورد استفاده بود.

او ادامه داد: تپه‌ی «جوقین» و قلعه‌ی دیگری را که در مرکز روستای قدیمی جوقین قرار دارد و به‌دلیل ساخت‌وسازها در بستر شهر مدفون شده است، به همین دلیل به بهرام چوبین نسبت می‌دهند.

ستایش اضافه کرد: هنوز هیچ مطالعه و بررسی باستان‌شناسی در این محوطه‌ی تاریخی انجام نشده و فقط یک فصل گمانه‌زنی و تعیین حریم اولیه در این محوطه صورت گرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه