سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نامه‌ی سرگشاده به ریاست محترم جمهور درباره‌ی تعیین ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری

یادمان

نامه‌ی سرگشاده به ریاست محترم جمهور درباره‌ی تعیین ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری

 

به‌نام خدا

آقای رییس‌جمهور!

وضعیت عدم ثبات مدیریت و البته تحمیلِ مدیریت غیرمتخصص و سیاسی در سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، شوربختانه در دولت جدید هم تکرار شد. خوشنود بودیم که پس از سال‌ها ریاست میراث فرهنگی را اگر فردی آشنا به این حوزه در دست نگرفته است دست‌کم پیشینه‌ای فرهنگی دارد و خوشبختانه گزینش معاونان ایشان هم نشان می‌داد آن‌چنان با مدیریت و روش‌های مدیریتی آشناست که می‌توان از وی امید رسیدن به ثبات و شایسته‌سالاری را در این سازمان مهم داشت. اما اکنون جایگزینی فردی سیاسی و نه فرهنگی، و غیرمتخصص در حوزه‌ی میراث که دارای سابقه‌ی امنیتی است و پیش از این، در مقامی بی‌ربط به مقام کنونی رای لازم را از مجلس شورای اسلامی کسب نکرده بود، در جایگاهِ ریاستِ مهم‌ترین سازمان فرهنگی کشور، گویی، نشان از آن دارد که حیاط خلوتِ سیاسی شدن این سازمان در حال تکرار و استمرار است.

آقای رییس‌جمهور!

اگر قصد یا رخصت پیگرد عاملان تخریب و نابودی هشت ساله‌ی میراث فرهنگی کشور را ندارید حداقل ثبات مدیریت در سازمان میراث فرهنگی را مد نظر قرار دهید و از تبدیل آن به سکوی پرتاب نورچشمی‌های دولت (همانند دولت‌های نهم و دهم) خودداری کنید. دست به دست شدن مديريت اين سازمان بي‌نوا میانِ افراد سیاسی و امنیتی در دوره‌ی پیشین كمر آن را شكسته است.

با این همه، با وجود نقدی که به شیوه‌ی اطلاع‌رسانی استعفای آقای دکتر نجفی داریم که ناخواسته مخاطب را به یاد برخی پنهان‌کاری‌ها و دروغ‌گویی‌ها در گذشته می‌انداخت؛ و با توجه به این که با این انتصاب غیرحرفه‌ای که هیچ نهاد کارشناسی‌ای در حوزه‌های سه‌گانه‌ی سازمان و به‌خصوص سمن‌های مرتبط ــ که در این سال‌ها بی‌ادعا پشتیبانِ میراث فرهنگی بوده‌اند ــ طرفِ مشورت شما نبوده‌اند؛ و جداییِ احتمالی برخی مدیران از بدنه‌ی تخصصی سازمان که در این مدت توسط ریاست قبلی جذب شده بودند ــ به‌ویژه جناب آقای دکتر حجت که به خاطر عشق‌شان به میراث فرهنگی، شورای شهر تهران را ترک گفتند ــ از شما درخواست داریم در این انتصاب خود تجدید نظر فرمایید تا مبادا بخشی از پشتیبانان مدنی خویش را در وضعیت سختی که قرار دارید از دست بدهید.

فراموش نکنید مدیریت سیاسی و غیرمتخصص، به شیوه‌ی مرسوم، به سراغ غیرمتخصصان و سیاست‌بازان خواهد رفت یا از به‌ظاهر کارشناسانی بهره خواهد برد که در 8 سال گذشته با مدیرانی که سازمان میراث فرهنگی را هم از لحاظ نیروها و نرم‌افزاری و هم از وجهِ مستندات و مدارک و سخت‌افزاری به نابودی کشاندند سابقه‌ی همکاری داشته‌اند.

پیشاپیش از حُسن توجه شما به این موضوع بسیار مهم سپاسگزاریم.

علیرضا افشاری
دبیر دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه