سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شاهکار معماری ایران در قرن سیزده را دیده‌اید؟

یادمان

شاهکار معماری ایران در قرن سیزده را دیده‌اید؟

کاروانسرای امین الدوله از منحصر به فردترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی شهرستان کاشان است که هنرها و فنون به کار رفته در آن به گونه‌ای است که می‌توان آن‌را یکی از شاخص‌ترین بناهای معماری ایرانی به شمار آورد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی کاشان، مهران سرمدیان، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان ضمن تاکید بر ارزش تاریخی این بنا افزود: کاروانسرای امین الدوله در میانه بازار تاریخی کاشان قرار داشته و در دوره قاجار توسط فرخ خان امین الدوله غفاری بنا شده است.


وی افزود: تزئینات هندسی سقف کاروانسرا که به وسیله مقرنس‌کاری با آجر و کاشی انجام شده و به سبک خاص ایرانی طاق بندی شده به واسطه نمایش هندسه دقیق و طرح دلپسندش، منظره جالب و بلکه بی‌نهایت زیبایی را بدان بخشیده است.


سرمدیان تصریح کرد: این کاروانسرا دارای یک فضای میانی وسیع است که حجره‌هایی در پیرامون آن در سه طبقه زیرزمین، همکف و سقف این بخش به صورت گچبری و دهانه‌ای بزرگ بنا شده و در زیر آن یک لایه یزدی بندی منحصر بفرد و نفیس با آجر و کاشی اجرا شده است. این پوشش، یزدی بندی زیر سقف را به یکی از زیباترین و ارزشمندترین پوشش‌ها در معماری ایرانی اسلامی در کل جهان تبدیل کرده است.


سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان ادامه داد: این کاروانسرا به وسیله دو درب بزرگ چوبی به بازار ارتباط پیدا می‌کند، یک در از چهار سو به صحن کوچک هشت ضلعی و دیگری به صحن بزرگ مربع مستطیل شکل جنوبی منتهی می‌شود. در حقیقت این مجموعه یکی از بهترین شاهکارهای برازنده معماری اصیل ایران در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری و نماینده فنون گوناگون این هنر است.


سرمدیان خاطرنشان کرد: آواربرداری و سبک سازی لایه‌های فرسوده بام، اجرای پالانه خشتی به همراه بندکشی روی بام، اجرای اندود غوره گل و اجرای اندود کاهگل نهایی در سه لایه از اقداماتی بود که برای مرمت پشت بام تمیچه امین الدوله انجام شد.


وی اضافه کرد: مرمت تزئینات سقف و بدنه تیمچه امین الدوله در 2 فاز انجام شد که پاکسازی سطوح کاشی‌ها و زدودن گرد و غبار و دوده از تزیینات کاشیکاری و آجرکاری، تزریق و استحکام بخشی پشت کاشی‌های معقلی و استحکام بخشی تزئینات عمق لایه بستر و لایه آستر و تثبیت اولیه سطوح گچی استحکام بخشی اولیه از اقداماتی بود که در فاز اول مرمت تزئینات تمیچه امین الدوله صورت گرفت.


سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان ادامه داد: زدودن گرد و غبار از تزئینات نقاشی‌ها، تثبیت نهایی سطوح تزئینات با پریمال و پارالوئید، تزریق و استحکام بخشی سطوح رسمی بندی با پارالوئید و موزون سازی تزیینات نقاشی از اقدامات فاز دوم مرمت تزئینات تیمچه امین الدوله بود.


سرمدیان، هزینه اختصاص یافته به تیمچه امین الدوله کاشان را در دو سال گذشته بالغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: تمیچه امین الدوله به شماره 1016 در 29 دی سال 1353 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه