شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عامل تخریب مجموعه تاریخی بابک شناسایی شد - برخورد استاندار با تخریب کنندگان

یادمان

عامل تخریب مجموعه تاریخی بابک شناسایی شد - برخورد استاندار با تخریب کنندگان

عامل تخریب مجموعه تاریخی بابک متعلق به دوره آل مظفر مشخص شد. در این میان معاون فرماندار میبد که دستور تخریب بخشی از این مجموعه را به بهانه احداث دارالقرآن داده بود، عزل شد و قرار است با عوامل دخیل در تخریب این اثر میراثی برابر با قوانین رفتار شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

به گزارش خبرنگار مهر، هفتم دی ماه خبرگزاری مهر از تخریب بخشی از مجموعه تاریخی بابک میبد یزد که قدمت آن به دوره آل مظفر می رسید به بهانه ساخت دارالقرآن خبر داد و اعلام کرد که در این تخریب پای مسئولان شهر در میان است.

مجموعه تاریخی بابک در محله فیروزآباد شهر میبد یزد آثار متعددی از دوره آل مظفر تا دوره قاجاریه را در خود جای دادهاست. در این مجموعه 3 هزار و 800 متر مربعی، بازارچه خانقاه و مسجد وجود دارد که در نزدیکی آن هم آب انبار، حمام و بناهای تاریخی دیگری ساخته شده است اما بخشی از بازارچه آن شامل شش دهنه مغازه و فضاهای مازاری به عنوان معدود مازاری های باقیمانده در میبد به همراه مغازه های آهنگری و فضاهای پشت آن مانند بادگیرهای میبد تخریب شد.

 

در این باره علیرضا فلاحی معاون فرماندار میبد در اظهارنظری اعلام کرده بود که این مجموعه نه تنها در فهرست میراث ملی ثبت نشده بلکه دارای ارزش تاریخی نیز نبوده است.

این اظهارنظر در حالی اعلام شده که پرونده مجموعه تاریخی بابک با عنوان "مجموعه مسجد خانقاه و بازارچه بابک" در سال 82 با شماره 10884 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است اما فرماندار میبد اعلام کرده که با تخریب این بخش از بازارچه تا دو ماه دیگر دارالقرآنی با سبک سنتی ایجاد خواهد شد که نه تنها تهدیدی برای این مجموعه نیست بلکه احداث بنای مد نظر زیبایی خاصی به این مجموعه خواهد داد.

پس از این اتفاق، مسئولان شهر میبد و استان یزد به تکاپو برای بررسی موضوع افتادند تا اینکه خبر رسید معاون فرماندار میبد به دستور استاندار یزد عزل شده است.

در این باره، سید محمد میرمحمدی استاندار یزد به خبرنگار مهر گفت: زمانی که خبر تخریب مجموعه تاریخی بابک در شهر میبد یزد منتشر شد، به محض اطلاع، معاون عمرانی استانداری و مدیرکل میراث فرهنگی یزد در محل حضور پیدا کردند و موضوع را مورد بررسی قرار دادند اطلاعاتی که در مرحله اول کسب شد این بود که این تخریب به دستور معاون فرماندار انجام شده است.

 

وی گفت: برای طراحی دار القرآن نقشه ای تهیه شده بود که ایشان اعلام کردند می توان این بخش از مجموعه تاریخی را تخریب و  به جای آن  دارالقرآنی را بسازند.

استاندار یزد درباره عزل معاون فرماندار میبد گفت: عزل آقای فلاح براساس گزارشی بود که معاونت عمرانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان ارائه و اعلام کرده بودند که ایشان به عنوان کسی که دستور تخریب بخشی از مجموعه تاریخی بابک را داده نمی تواند حافظ میراث فرهنگی باشد و در سمت معاونت فرمانداری خدمت کند بنابراین تصمیم بر این شد که از توان ایشان در جای دیگری استفاده شود.

وی ادامه داد: اکنون درحال بررسی اسناد و مدارک موجود و تحقیق بیشتر هستیم تا با عوامل دخیل در تخریب مجموعه تاریخی بابک میبد برابر مقررات رفتار شود.

استاندار یزد با بیان اینکه برای حفظ بافت تاریخی مسئولیت داریم گفت: در حفاظت از میراث فرهنگی باید به گونه ای عمل کنیم که همه متوجه اهمیت آن شوند در این باره نیز قوانین به موقع اجرایی و مورد احترام همه واقع شود.

مسئله تخریب بخشی از مجموعه تاریخی بابک میبد در یک کارگروه درحال  بررسی است تا اگر این بخش قابلیت بازسازی داشته باشد درباره آن تصمیم گیری شود و یا اقداماتی برای حفاظت از بخش های دیگر آن به کار گرفته شود. با این حال هنوز بررسی های این کارگروه به نتیجه نهایی نرسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه