سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هفته میراث‌فرهنگی در مرکز اسناد - از کلوت‌های شهداد تا درختان تاریخی شناسنامه‌دار

یادمان

هفته میراث‌فرهنگی در مرکز اسناد - از کلوت‌های شهداد تا درختان تاریخی شناسنامه‌دار

«اسم و رسم 514 درخت کهنسال تاریخی، به همراه اسناد اهدائی مرحوم علی حاکمی، باستان‌شناس پیشکسوت به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در قالب دو کتاب جداگانه رونمائی می‌شوند.»

ملیحه مهدی‌آبادی، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، با اعلام این خبر توضیح داد: در مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی 514 شناسنامه از درختان کهنسال که از سال 47 تا 54 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، وجود دارد که پس از بررسی این اسناد قرار شد، به مناسبت هفته‌ی میراث فرهنگی تصاویر شناسنامه‌ این درختان کهنسال در قالب کتابی منتشر و سه‌شنبه چهارم خرداد ماه در موزه ملی ایران رونمائی می‌شوند.

به گفته‌ی او بیشترین درصد شناسنامه‌های موجود از این درختان کهنسال در مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی که معمولا عمری بیش از 100 سال داشته‌اند، مربوط به استان‌های فارس، مازندران و اصفهان قبل از انقلاب و یزد کنونی بوده است.

اسنادِ کلوت‌های شهداد رونمائی می‌شوند

مهدی‌آبادی در ادامه همچنین از رونمائی و معرفی بخشی از اسناد مرحوم «علی حاکمی»، باستان‌شناس پیشکسوت سازمان میراث فرهنگی توسط مرکز اسناد در هفته میراث فرهنگی خبر داد.

او اظهار کرد: قرار بود نخست به مناسبت روز «اسناد ملی» بخشی از اسناد معرفی نشده در مرکز اسناد ملی شامل تعدادی از اسناد اهدائی مرحوم «علی حاکمی» از حفاری‌های وی در کلوت‌های شهداد در قالب کتاب رونمائی و نمایش داده شود، که به دلایلی برگزاری این مراسم رونمائی به چهارم خرداد و به مناسبت هفته میراث فرهنگی موکول شد.

وی توضیح داد: علی حاکمی قبل از فوت در سال 1376 وصیت کرد تا اسناد تاریخی و کتاب‌هایش به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی اهدا شود بنابراین خانواده‌ی وی در سال 1379 به دنبال وصیت وی این اقدام را انجام می‌دهند و دست‌نوشته‌ها، اسلایدها و اسنادی از مرحوم حاکمی به مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی اهدا می‌شود.

او ادامه داد: کتابخانه و مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تصمیم گرفت امسال بخشی از این اسناد را که مربوط به کلوت‌های شهداد هستند و تا کنون تقریبا در هیچ بخشی به نمایش درنیامده‌اند، در قالب یک کتابِ عکس چاپ کرده و رونمائی کند.

به گفته‌ی مهدی‌آبادی، مراسم رونمائی از این دو کتاب که با توجه به اطلاعات‌شان به گونه‌ای تاریخی محسوب می‌شوند، سه‌شنبه چهارم خرداد ماه از ساعت 14 تا 16 در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، علی حاکمی متولد 1296 در رشت، که تحصیلات خود را در رشته باستان‌شناسی و معماری در مقطع کارشناسی دانشگاه تهران گذراند، در سال ۱۳۱۸ در اداره کل باستان‌شناسی که تازه دایر شده بود و از دو قسمت موزه ایران باستان و تعمیر و مرمت بناهای تاریخی تشکیل می‌شد استخدام شد. او در سال ۱۳۳۴ شمسی ریاست بخش تاریخی موزه ایران باستان را بر عهده گرفت وپس از آن به مدیریت موزه ایران باستان ارتقاء یافت. وی دراین مدت به عضویت شورای عالی باستان‌شناسی و شورای مرمت آثار باستانی و بناهای تاریخی و چند کمیسیون دیگر درآمد. آخرین پست وی ریاست بخش کاوشهای علمی اداره کل باستان‌شناسی بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه