سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آنچه بر میراث فرهنگی گذشت - ارگ کریمخان در اضطراب جهانی نشدن تا نامه‌هایی که قالیباف جواب نداد

یادمان

آنچه بر میراث فرهنگی گذشت - ارگ کریمخان در اضطراب جهانی نشدن تا نامه‌هایی که قالیباف جواب نداد

این هفته هم تمام شد و میراث فرهنگی با یک کشف و یک ساخت و ساز غیر مجاز و نامه‌‌ای که به شهرداری برای نجات خانه اتحادیه فرستاد، تمام شد. نامه را قالیباف پاسخ نداد و دوستداران میراث فرهنگی باز هم هشدار دادند که مبادا در آخرین روزهای انتخابات فاجعه‌ای دیگر بر سر آثار تاریخی کشور بگذرد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- ارگ کریمخان شانس جهانی شدن‌اش را درحالی با ساخت هتل مرتفع خیابان رودکی از دست می‌دهد که میراث‌‌فرهنگی استان فارس تحت هیچ شرایطی زیر بار پیامد‌های منفی این اتفاق نمی‌رود. فعالی مدیر کل استان فارس معتقد است، «ارتفاع هتل کاملا مجاز است، هیچ‌ فردی جز کارشناس میراث‌فرهنگی حق دخالت ندارد. ساخت و ساز هتل بر اساس ملاک و ضوابط میراث‌فرهنگی درحال انجام است».
 
به‌گزارش CHN، ساخت هتل در مهمترین رکن مجموعه زندیه شیراز یعنی ارگ کریمخان نه‌تنها خط آسمان این اثر تاریخی را مخدوش کرده که کارشناسان میراث‌فرهنگی، ادامه ساخت هتل با چنین ارتفاعی را مانع ثبت‌جهانی پرونده مجموعه زندیه می‌دانند.
 
اما «فریدون فعالی» مدیر میراث‌فرهنگی استان فارس، در گفت و گو با خبرنگار CHN، در پاسخ به سئوالی درباره ارتفاع غیرمجاز هتل در محدوده ارگ اینطور می‌گوید: «مجاز بودن ساخت و ساز و ارتفاع هتل را ما تشخیص می‌دهیم. درحال‌حاضر هم تشخیص می‌دهیم که هیچ مشکلی ندارد».
 
این مسئول، با اشاره به اینکه ساخت هتل و میزان ارتفاع آن، طبق ضوابط میراث‌فرهنگی انجام شده تاکید کرد: «ارتفاع و ساخت هتل براساس ضوابط میراث‌فرهنگی صورت گرفته و به‌هیچ‌وجه مشکلی ندارد».
 
کارشناسان معتقدند که ادامه ساخت هتل در حریم و خط آسمانی ارگ کریم خانی، ثبت جهانی این اثر را با مشکل مواجه می‏کند. هرچند هرکسی که کوچکترین آگاهی از مبانی حفاظتی آثار تاریخی داشته باشد با دیدن عکس تعرض به حریم ارگ کریم خانی متوجه مشکل آن می‏شود، اما رئیس میراث فرهنگی فارس زیر بار پذیرش این اتفاق ناخوشایند نمی‏رود.
 

نامه به قالیباف برای نجات خانه اتحادیه
خبرنگاران و دوستداران میراث فرهنگی برای دومین بار به شهردار تهران نامه نوشتند و در این نامه از قالیباف خواستند که به وضعیت بغرنج یکی از بازمانده‏های لاله زار رسیدگی کند. خانه اتحادیه دو سال است که از فهرست آثار ملی خارج شده و مالک‌اش آن را به مزایده گذاشته است.
 
خبرنگاران و دوستداران میراث فرهنگی که سال‏هاست از سازمان میراث فرهنگی ناامید شدند برای دومین بار به شهردار تهران نامه نوشتند که شاید این خانه از نابودی همیشگی نجات پیدا کند.
 
در روزهایی که جنابعالی به سختی سرگرم مبارزات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری هستید، یکی از مهم‌ترین اسناد هویت و اصالت شهر ما، تهران در آستانه نابودی است.
 
بر اساس این گزارش، خانه –باغ بزرگ امین‌السلطان در خیابان لاله‌زار که ما تهرانی‌ها آن را به نام خانه دایی‌جان ناپلئون می‌شناسیم، برای تبدیل به یک مجتمع بزرگ تجاری به مزایده گذاشته شده است. شاید چنین گفته شود که حفاظت از این خانه در حوزه وظایف سازمان میراث فرهنگی کشور است؛ ما نیز چنین می‌اندیشیم و به قصور یا تقصیر این سازمان معترض هستیم اما گمان داریم که اگر چراغ سبز شهرداری تهران برای تبدیل این خانه 10 هزار متری به مجتمع تجاری نبود و اگر شهرداری سیاست تبدیل بافت تاریخی تهران به یک منطقه تجاری را در پیش نمی‌گرفت، امروز به میراث فرهنگی این شهر چوب حراج نمی‌خورد.
 
اما مسئله اساسی اینجاست که قالیباف هیچ کدام از نامه‌های هنرمندان،کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی برای نجات این خانه را جواب نداد.
 
سال‌هاست که حال بیمار این خانه دل‌های بسیاری را نگران کرده است. کسانی که نوستالژی‌هایشان با زندگی و نفس‌های این خانه گره خورده است. اما تلاش‌ها و هشدارهای بسیار به سازمان میراث فرهنگی هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. مسئولان این سازمان در سال‌هایی که گذشت به نظر می‌رسد، بیشتر به سیاسی‌کاری اهمیت می‌دادند تا آثار تاریخی. برای همین هم طی این سال‌ها کمترین قدمی برای نجات این اثر تاریخی برداشته نشد.
 
نه تنها شهرداری نیم نگاهی برای نجات این خانه تاریخی نکرد، بلکه مجوز ساخت پاساژ در مجاور این خانه را هم صادر کرد
 
تا اینکه سرانجام پیگیری‌های مالکان این خانه به نتیجه رسید و آن‌ها توانستند در سال90 این خانه را از فهرست آثار ملی ایران به حکم دیوان عدالت اداری خارج کنند.
 
پس از آن کارشناسان، دوستداران میراث فرهنگی و هنرمندان همه تنها راه نجات این خانه از مرگ را نامه به شهردار تهران دانستند. آنان از سال گذشته تا کنون سه نامه برای قالیباف نوشته‌اند که تا کنون پاسخی به این نامه‌ها داده نشده است.
 

توسعه مقبره ناصرالحق با معماری محیرالعقول!
عرصه بنای تاریخی ناصرالحق درحالی با ساخت و سازهای عجیب و غریب توسعه پیدا کرد که مرمت‌گران ارشد میراث‌فرهنگی با اعتراض به این اقدام، این نوع مرمت و توسعه را پدیده‌ای نوظهور در معماری و مرمت بنای تاریخی ناصرالحق اعلام کردند. هم‌اکنون ساخت‌و ساز پیرامون مقبره ناصرالحق با نازل‌ترین سطح معماری در حال اجراست.
 
این روزها دخالت‌های کالبدی تحت‌عنوان مرمت بناهای تاریخی درحالی سلامت بناهای تاریخی ایران را به خطر انداخته که ساخت و ساز عجیب و غریب اطراف بنای تاریخی ناصرالحق اوج معماری محیرالعقول در یکی از مهمترین بناهای تاریخی و مذهبی آمل به‌شمار می‌رود.
 
 
به‌گزارش CHN، بقعه «حسن بن علی الناصر الحق» در محله پایین بازار و در محدوده شهر قدیم آمل قرار دارد . این مزار محل زیارت شیعیان چهار امامیه سراسر جهان به ویژه زیدیه کشور یمن است. براساس مستندات و متون تاریخی موجود، بنای اولیه از بین رفته و بنای فعلی در قرن نهم ه. ق توسط فرزندان میر قوام الدین مرعشی ساخته شده است.
 

کشف بقایایی یک بنای مذهبی
 بررسی‌های باستانشناسی در شهرستان لاهیجان و نواحی اطراف آن سابقه تاریخی این منطقه را به هزاره اول قبل ازمیلاد رسانده است. درحال‌حاضر قدیمی‌ترین اثر تاریخی این شهرستان شامل گورستان باستانی قبرستان لنگه در روستای چهلستون (هزاره اول ق.م) و بقایای قلعه دیزبن (قرن سوم وچهارم) در روستای دیزبن می‌شود.
 
به‌گزارش CHN، اما کاوش تپه پنج‌پیران اولین فصل کاوش‌های باستان شناسی دوره اسلامی در مناطق جلگه‌ای شرق گیلان محسوب می‌شود و گفته می‌شود بعد از 110 سال فعالیت‌های باستانشناسی در این تپه انجام گرفته است.
 
«ولی جهانی» سرپرست هیات باستان‌شناسی در این رابطه به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: این تپه تاریخی نخستین بار توسط کارشناسان باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری گیلان در راستای طرح مستند سازی آثار فرهنگی تاریخی استان گیلان در سال 1386 مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت و در همان سال به شماره 20436 تاریخ 12/10/1386 تحت عنوان تپه تاریخی پنج پیران در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 
به‌گفته وی، تپه تاریخی پنج‌پیران در مختصات جغرافیایی 37 درجه و 12 دقیقه و 5/3 ثانیه عرض شمالی و 49 درجه و 59 دقیقه و 5/29 ثانیه طول شرقی نسبت به سطح آب دریاهای آزاد قرار دارد و در حدود 5/1 متر از سطح زمین های اطراف بلندتر است. تپه‌‌ای تقریباً مسطح و سطح آن پوشیده از گیاهان انبوه همراه با خار و خاشاک و درختان آزاد است که حرکت را روی تپه مشکل می‌کند.
 
نخستین فصل گمانه‌زنی و تعیین حریم ضلع غربی، شرقی و شمال غربی تپه پنج‌پیران در سال 1387 به سرپرستی ولی جهانی انجام شد. او می‌گوید، کاوش‌های باستان شناسی این تپه تاریخی در راستای مجوز صادره از‍‍ پژوهشکده باستان شناسی در تاریخ 25/ 12/91 به سرپرستی ولی جهانی آغاز و درنهایت سبب شناسایی و کشف بخشی از قدیمی‌ترین گورستان تاریخی و بقایایی از یک بنای مذهبی شود. این بنای مذهبی به‌نظر می‌رسد بقعه یا مسجد قدیمی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه