سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث و گردشگری در 7 روز(22/2/91)؛ کشف نقش برجسته مرد پاماهی - عبور قطار از وسط دومین دیوار تاریخی جهان

یادمان

میراث و گردشگری در 7 روز(22/2/91)؛ کشف نقش برجسته مرد پاماهی - عبور قطار از وسط دومین دیوار تاریخی جهان

شناسایی خانه معین التجار در تهران، عبور ریل قطار از وسط دیوار تاریخی گرگان به عنوان طولانی ترین دیوار جهان، راه اندازی خانه سفال، صدور دستور توقف گودبرداری غیرقانونی مجاور خانه امین السلطان و کشف نقش برجسته مردی با پاهای ماهی شکل از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

nike-dunk-low-coast-uncl | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی خانه معین التجار بوشهری که برخی او را به دلیل نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته پدر خلیج فارس می دانند در محدوده خیابان لاله زار(قدیم) شناسایی کرد. این خانه اکنون در خطر نابودی است و تاکنون در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده است.

معین التجار بانی برافراشته بودن پرچم ملی ایران در نقاط جنوبی محسوب بود و نخستین کتابی که در مورد خلیج فارس نوشته شده به قلم معین التجار بوشهری در سال 1285 هجری قمری است بنابراین می توان گفت معین التجار بوشهری پدر خلیج فارس و تثبت کننده نام آن و مالکیت به نام ایران است.

عبور قطار از وسط طولانی‌ترین دیوار آجری جهان در گرگان!

ریل قطار راه آهن گرگان _ آسیای مرکزی از وسط دیوار ساسانی گرگان به عنوان طولانی‌ترین دیوار آجری دنیا می‌گذرد؛ این درحالی است که متولیان میراث فرهنگی مدعیند با عبور این راه آهن، به هیچ‌یک از قسمت‌های دیوار تاریخی گرگان آسیبی وارد نمی شود!

حمید عمرانی‌رکاوندی معاون میراث فرهنگی گلستان می گوید: ایجاد این خط ریلی یک پروژه بین‌المللی است که باید انجام شود. نمی توان مردم را به خاطر یک دیوار تاریخی از پروژهای عمرانی محروم کرد. چون اگر قرار باشد که ریل از این مسیر رد نشود پس چگونه مردم این مسیر را طی کنند.

صدور دستور توقف گودبرداری غیرقانونی مجاور خانه امین السلطان

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران یکشنبه در بازدیدی شبانه، از بافت قدیمی خیابان لاله زار و بناهای تاریخی خانه معین التجار بوشهری، خانه ناصرالملک، تئاتر پارس، گراندهتل و ... دیدن کرد و ضمن بازدید از خانه باغ اتحادیه (امین السلطان یا خانه دائی جان ناپلئون) و گودبرداری غیر قانونی در مجاورت این خانه دستور توقف این عملیات را صادر و بر حفظ و احیای این اثر تاریخی تاکید کرد.

کشف نقش برجسته مردی با پاهای ماهی شکل

نقش برجسته‌ای از مردی خوابیده با پاهایی به شکل ماهی، چندی پیش توسط یکی از باستان شناسان کشف شد اما با وجود ارسال پرونده ثبتی آن به سازمان میراث فرهنگی هنوز این اثر تاریخی متعلق به دوره الیماییان یا اشکانیان ثبت ملی نشده است.

1

کشف این نقش برجسته نشان می دهد که به احتمال زیاد در اطراف آن نیز آثار تاریخی دیگری وجود دارد؛ بنابراین کاوش این منطقه بسیار ضروری به نظر می رسد.

جاده چالوس ثبت ملی می‌شود

پرونده جاده چالوس به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین داشته‌های استان البرز در اجلاس شورای سیاست‌گذاری مطرح خواهد شد. موضوع ثبت ملی جاده چالوس از مدت‌ها قبل مطرح بوده است که تیرماه امسال این امر محقق می شود.

بررسی دلایل تاخیر ساخت هتل 7 ستاره کیش در کمیته پیگیری سرمایه‌گذاریهای گردشگری

علت اجرایی نشدن عملیات ساخت هتل هفت ستاره کوروش در کیش پس از گذشت سه سال از زمان کلنگ زنی آن و بسیاری از پروژه های نیمه تمام گردشگری در کمیته پیگیری پروژه های سرمایه گذاری و گردشگری جزیره کیش بررسی می شود.

هتل هفت ستاره کوروش یکی از هتلهایی بود که سازمان منطقه آزاد کیش با ساخت آن در سال 86 توسط بخش خصوصی موافقت کرد و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی نیز در مراسم افتتاحیه آن با معاونان خود حضور داشت. حسین ثابت سرمایه گذار این هتل وعده داده بود هتل کوروش نخستین هتل سبز ایران با انرژی خورشیدی خواهد بود. قرار بود بخشهایی از این هتل تا قبل از پایان سال ۸۹ در کیش افتتاح شود.

عمارت خانه پروین اعتصامی مرمت می‌شود

عمارت میانی خانه پروین اعتصامی که چندی پیش مالک آن به دلیل رطوبت زیاد دیواره های خانه و مشکلات ناشی از بی توجهی به مرمت قصد فروش خانه را داشت، با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مرمت می شود.

2

بهروز جلالی، معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: عملیات مرمت این خانه از محل بودجه پروژه‌های مشارکتی اداره کل با توجه به قرار گرفتن آن در فهرست میراث ملی، از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد آغاز می شود.

پایان نامه گردشگری خاک خورده در کتابخانه های کیش، بین المللی شد!

پایان نامه ای با موضوع سنجش پایداری برنامه ریزی توسعه گردشگری در جزیره کیش که مدتها در کتابخانه سازمان منطقه آزاد این جزیره خاک می خورد، در ششمین دوره کنفرانس بین المللی فارغ التحصیلان گردشگری و هتلداری رتبه نخست برجسته ترین پایان نامه کارشناسی ارشد ارائه شده را کسب کرد.

 

ایران امن به جوامع محلی کشورهای خارجی معرفی می شود

چهار دانشجوی خارجی که تحت نظر سازمان آیسک دوره کارورزی خود را شناخت و معرفی ایران به جوامع محلی خارجی انتخاب کرده بودند این هفته در مراسمی در موزه ملک به سفر یک ماهه خود در قالب پروژه ناشناخته های ایران پایان دادند.

پروژه ناشناخته های ایرانی عنوان طرحی است که جوانان خلاق ایرانی عضو آیسک برای معرفی نکات مثبت ایران به جهانیان طراحی کردند و امسال اولین مرحله آن را با دعوت از چهار دانشجو در رشته های عکاسی ورزشی، معماری و ادبیات از کشورهای آلمان، اسپانیا، چین و پرتغال برای سفر در ایران توسط بزرگترین سازمان بین المللی غیر دولتی دانشجویی ( آیسک) که از جمله فعالیتهای آن ارتقای سطح درک جوانان از فرهنگ کشورهای دیگر است، اجرایی شد.

قیمت یکسان تور دبی و قشم

بررسی های میدانی نشان می دهد قیمت تورهای گردشگری داخلی و خارجی نسبت به ایام عید تا 30 و برخی موارد نیز تا 50 درصد کاهش داشته است؛ این درحالی است که همچنان قیمت تورهای گردشگری خارجی با تورهای داخلی مانند تور قشم و دبی یکسان است.

3

 خانه سفال ایران افتتاح شد

خانه سفال با همکاری شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، معاون فرهنگی هنری شهرداری، مدیر موزه هنرهای معاصر، جمعی از نمایندگان مجلس و هنرمندان سفالگر در فرهنگسرای رازی افتتاح شد.

ورود بی‌رویه سفال چینی در سال حمایت از سرمایه ایرانی

مدیر انجمن سفالگران ایران راه اندازی خانه سفال را گامی در جهت حمایت از سرمایه ایرانی دانست و گفت: می توان در این خانه از سرمایه هنرمندان در رشته های سفال و سرامیک با برگزاری نمایشگاه و کارگاه تولیدی استفاده کرد به شرطی که از ورود بی رویه سفالهای چینی به کشور جلوگیری کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه