سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در 7 روز؛ تکان دادن بناهای تاریخی با عبور مترو/ گردشگری روی مین!

یادمان

میراث در 7 روز؛ تکان دادن بناهای تاریخی با عبور مترو/ گردشگری روی مین!

عبور خط 6 مترو از کنار چهار بنای تاریخی در شهر ری، اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره کشته شدن یکی از گردشگران روی مین، ممنوعیت افزودن ارتفاع به مجتمع تجاری دلگشا و سرقت از موزه کنگاور از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | IicfShops , leather green nike sneaker for heaven boots sale , BLACKPINK Jennie Stuns in CK x Heron Preston

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از اینکه در ایام عید یکی چهار گردشگری که روی مین های کار گذاشته شده در کویر شهداد رفت و خاطره بدی را برای خانواده این کوهنورد به جا گذاشت تا اعلام صدور رای جلوگیری از مصادره شدن الواح هخامنشی توسط دادگاه فدرال آمریکا که خبرهای خوب و بدی را در ایام عید به جا گذاشت، رئیس سازمان میراث فرهنگی به تشریح سفرهای نوروزی پرداخت و گفت که در این روزها حدود 30 میلیون نفر از کاخ ها موزه ها و بناهای تاریخی دیدن کردند.

وی که برای اولین بار پس از اعتراض های فراوان خبرنگاران بلاخره راضی به برگزار شدن یک نشست خبری شد، اعلام کرد که بسیاری از اشیاء تاریخی ایران در طول دهه‎های گذشته به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده است و در اماکن تاریخی و یا گالری های سقفی نگهداری می شود. اقدامات گسترده ای را انجام می دهیم تا این اشیاء قاچاق شده به ایران برگردد به همین علت از همه هموطنان می خواهیم که اگر اطلاعاتی در زمینه اشیاء تاریخی که حتی قرنها پیش از کشور خارج شده دارند و می‎دانند این اشیاء در کجا نگهداری می‎شود برای ما از طریق پورتال سازمان بفرستند، تا ما با تشکیل تیم حقوقی برای طرح دعوی در محاکم بین المللی اقدام کنیم.


بی تفاوتی نسبت به کشته شدن یک گردشگر

سلطانی فر درباره اقدامات سازمان میراث فرهنگی در موضوع جلوگیری از حوادث احتمالی کویر شهداد که موجب کشته شدن چند گردشگر شده بود گفت: این افراد بدون هماهنگی با تورهای مسافرتی به صورت شخصی قدم در مکانهایی گذاشته بودند که پیش از این نیروی انتظامی در مورد سفر به این مناطق هشدار داده بود نیروی انتظامی مکانهای امن را مشخص می کند اگر در محل تردد افراد تله‎هایی گذاشته شده باشند به ما هم اطلاع می دهند تا گردشگر به آن مکان نرود. تا جایی که می‎دانم نیروی انتظامی در مورد این منطقه هشدار داده است.
عبور خط 6 مترو از زیر 4 بنای تاریخی در شهر ری
 
خط 6 متروی تهران از زیر چهار بنای تاریخی دژ رشکان، چشمه علی، برج طغرل و ابن بابویه رد می شود تا عبور قطارهای مترو لرزه بر اندام این بناهای تاریخی در شهرری بیاندازد.

فرماندار بخش مرکزی شهرری به خبرنگار مهر از موافقت میراث فرهنگی تهران با عبور این مترو خبر داد و گفت که متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی تهران با این موضوع موافقت کرده اند. با این حال ما درخواست داده ایم که مسیر مترو تغییر کند با اینکه میدانیم این کار هزینه بر است ولی نمی خواهیم این آثار تاریخی به سرنوشت تئاتر شهر دچار شوند.

سئوال مدیرکل امور موزه ها از ستاد مبارزه با قاچاق کالا
 
مدیرکل امور موزه‌های کشور با بیان اینکه نمی داند منبع دریافت آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای خروج آثار تاریخی از ایران چیست، گفت: اگر مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا آمار دقیق اشیای تاریخی خارج شده از کشور را دارند چرا جلوی این کار را نمی گیرند؟

محمد رضا کارگر درباره اینکه، چندی پیش رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام کرد ایران رتبه دوم قاچاق کالا در کشور را اشیای تاریخی به خود اختصاص داده‌، گفت: نمی‌دانیم این آمارها با استناد به چه چیزی بیان شده است. اگر آن‌ها در جریان این اقدام هستند چرا جلوی کار را نمی‌گیرند. این آمارها بیش‌تر حدس و گمانی است که از آمار حراجی‌های خارج از کشور می توان به دست آورد. با این حال به صورت دقیق مشخص نیست این اشیا کی خارج شده است.
شهرداری در قبال افزایش ارتفاع مجتمع دلگشا مسئول است
 
صبحانه کاری معاون میراث فرهنگی کشور ساعت 7 صبح با خبرهای زیادی در حوزه میراث فرهنگی آغاز شد. محمد حسن طالبیان در نخستین نشست خبری خود گفت: مالک مجتمع تجاری دلگشا تا کنون بر اساس حریم مصوب ساختمان سازی کرده است، اگر از این ارتفاع بیشتر شود، برخلاف طرح مصوب و طرح تفصیلی است و در آن صورت باید تمام جوامع از جمله رسانه ها نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند چرا که کاخ گلستان با شرط رعایت ارتفاع در این مکان ثبت جهانی شده است.

وی افزود: تلاش داریم تا میدان مشق را نیز به مجموعه جهانی کاخ گلستان اضافه کنیم و موزه های جدید نیز با استفاده از ظرفیت مکان هایی مانند وزارت دارایی ایجاد شود تا این محدوده به مرکز جهانی پایتخت گسترش پیدا کند. با این حال درباره کاخ گلستان در حد توان و الزام با بسیاری از افراد صحبت کردم و اداره حقوقی نیز نامه های را به شهردار تهران در این باره نوشته است.

طالبیان از ایجاد دادگاههای قضاوت ویژه میراث فرهنگی خبر داد و گفت: باید بتوانیم حتی این دادگاهها را در استانها نیز ایجاد کنیم.

سرقت از موزه کنگاور در کرمانشاه
 
استان کرمانشاه در روزهای اول کاری سال 93 شاهد اتفاقات مختلفی بوده است. برخی می گویند تعدادی شی تاریخی از موزه کنگاور به سرقت رفته و برخی دیگر آن را تکذیب می کنند و از کشف 65 شی تاریخی در منزل یکی از غرفه داران نمایشگاه صنایع دستی خبر می دهند.

در روزهای پایان عید امسال از استان کرمانشاه خبر رسید که تعدادی از اشیای تاریخی موزه کنگاور که از معبد آناهیتا کشف شده و در موزه نگهداری می شد به سرقت رفته است. برخی دیگر گفتند که این اشیا تعدادی سفال بوده و سارقان به گمان اینکه می توانند تعدادی سرستون و مجسمه آناهیتا از موزه به سرقت ببرند دست به این دستبرد زده اند.
کلاهی که بر سر مالکان بناهای تاریخی کاشان رفت
 
مالکان خانه های تاریخی کاشان که با سازمان میراث فرهنگی و صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی برای مرمت بناهایشان مشارکت کرده بودند به علت عدم اجرای تعهدات توسط مدیران سازمان میراث فرهنگی دچار خسران مالی شدیدی شده اند با این وجود رئیس تازه ورود سازمان میراث فرهنگی از مشارکت بخش خصوصی و مالکان بناهای تاریخی در بهره برداری و مرمت آثار تاریخی خبر داده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه