سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث‌فرهنگی در هفته‌ای که گذشت (هفته پایانی فروردین91) - هفته‌ای پر خطر برای میراث فرهنگی

یادمان

میراث‌فرهنگی در هفته‌ای که گذشت (هفته پایانی فروردین91) - هفته‌ای پر خطر برای میراث فرهنگی

شدت حفاری‌های غیرمجاز در خوزستان و سرقت 12 هزار شی از انبار تاریخی یزد همزمان شد با تخریب معبد آناهیتا و نصب تیر چراغ برق در ورودی قلعه تاریخی امیریه شاهرود. این درحالی بود که نماینده مردم زابل در مجلس با انتقاد از مدیریت غیر تخصصی سازمان میراث‌فرهنگی، آثار باستانی سیستان و بلوچستان را در حال نابودی عنوان کرد.

nike-dunk-low-coast-uncl | Boots - Ankle boots COACH , High boots and others - DialadogwashShops - Lorimer Bootie C5917 11000148EDC Dark Cranberry/Multi - botines adidas botitas 2016 black hair girls meme - Women's shoes

میراث‌فرهنگی در هفته‌ای که گذشت (هفته پایانی فروردین91)خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در هفته‌ای که گذشت، سرقت و حفر آثار تاریخی شدت زیادی داشت. تونلی به عمق 12 متر در رامهرمز حفر شد، بقایایی از چند تابوت اشکانی در پی حفاری غیر مجاز کشف و همزمان با تخریب معبد آناهیتا، 12 هزار شیء از انبار اشیاء تاریخی یزد سرقت شد. این درحالی است که وضعیت حفاظت از غارهای تاریخی مثبت ارزیابی نشد و نماینده مردم زابل در مجلس با انتقاد از مدیریت غیرتخصصی سازمان میراث‌فرهنگی، وضعیت آثار باستانی سیستان و بلوچستان را اسفناک خواند.
 
در این میان میراث‌ تهران هم از قافله عقب نماند و به دنبال تخریب خانه‌های تاریخی  کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تشکیل شد. این کمیته که با محوریت خانه - باغ امین‌السلطان (اتحادیه) شکل گرفته توسط تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد، فعالان میراث فرهنگی و خبرنگاران حوزه‌ی میراث فرهنگی تهران قرار است به کار خود ادامه دهد.
 
 
12 هزار شیء ناپدید شد، رئیس میراث‌یزد انکار کرد!
به دنبال مطرح شدن پروند‌ه‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات شهر یزد، شنیده‌ شد که 12 هزار شی‌ء از انبار اشیاء تاریخی این سازمان به سرقت رفته است. رییس سازمان میراث فرهنگی یزد، این شنیده‌ها را شایعه‌ای بیش ندانست و آن را با قاطعیت تکذیب کرد.
 
با این حال برخی از شنیده‌ها به پرونده‌ای از سازمان میراث فرهنگی یزد در دیوان محاسبات و بررسی اموال در انبار اشیا تاریخی یزد اشاره می‌کنند.
 
رییس سازمان میراث فرهنگی یزد در این‌باره می‌گوید که انبار اشیاء این سازمان از سال گذشته در حال ساماندهی است. طی این مدت اشیاء‌ای شناسایی شدند که با وجود اینکه کد دارند اما تاریخی نیستند. این اموال با بررسی دیوان محاسبات می‌توانند از این انبار خارج شوند. اما این شنیده‌ها شایعاتی بیش نیست و بیشتر حرف‌ و حدیث‌هایی مغرضانه است و برخی با نا آگاهی به آن پر و بال می‌دهند.
 
حفر تونل 12 متری و کشف تابوت اشکانی در حفاری غیر مجاز
در میان تخریب‌هایی که صورت گرفت، خوزستان هم بی‌خبر نبود. حفاری‌غیر مجاز در شهرهای رامشیر و رامهرز چنان شدت گرفت که حفر تونل‌های عمیق توسط حفاران غیرمجاز  برای دستیابی به گنجینه‌ زیورآلات قلب رامهرمز را پاره پاره کرد.
 
 
یک ماه از حفر تونل در تل برمی نمی‌گذرد که چند روز پیش تونلی به عمق 12 متر برای دستیابی به امامزاده سید بزرگ در رامهرمز مشاهده شد و به دنبال حفاری غیرمجاز در تل رضوان رامشیر نیز بقایایی از چند تابوت متعلق به دوره اشکانی کشف شد.
 
فرو کردن میخ فولادی در سنگ های معبد آناهیتا برای هدایت گردشگران!
متولیان پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون استان فارس که برای هدایت مسیر بازدیدکنندگان نوروزی میخ های بزرگ فولادی را در میان سنگ های پرستشگاه ساسانی آناهیتا فرو کردند اعتراض برخی بازدید کنندگان این محوطه تاریخی را در پی داشت.
 
«دارا بهمنش»، فعال میراث فرهنگی که در تعطیلات نوروزی از بیشاپور و معبد آناهیتا بازدید کرده و از این اقدام نامسئولانه عکس و فیلم تهیه کرده بود به سی اچ ان می گوید :«متاسفانه دورتادور پرستشگاه آناهیتا با فورد کردن میخ‎های بزرگ فولادی طناب‎های کشیده بود که به باور خودشان برای جلوگیری از فرسایش آثار تاریخی این کار را انجام داده بودند، غافل از این که همین میخ ها بیشترین آسیب را به این اثر تاریخی وارد کرده است.»
 
 
بهمنش در ادامه می افزاید :«من در اعتراض به این اقدام مسئولان پایگاه به نگهبانی که در محوطه حضور داشت این مسئله را گوشزد کردم، اما جوابی که او به من داد این بود که حالا مگر چه شده است! با شنیدن این جواب نمی‎دانستم گریه کنم یا بخندم. البته من معتقدم این بی‎مبالاتی نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی در اغلب ما ایرانیان وجود دارد، ما نسبت به داشته‎های خودمان دلسوز نیستیم و برای این کار هم عذر بدرت از گناه می آوریم.»
 
معبد یا پرستشگاه آناهیتا به صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن قریب 14 متر طول دارد، و از سنگ‏های حجاری شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده‎است. این بنا با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده و به وسیله بست های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده‎اند.

 
از اعتراض نماینده زابل تا جای خالی طرح‌های حفاظتی در غارهای تاریخی
نماینده مردم زابل در مجلس با انتقاد از نابودی میراث تاریخی استان سیستان و بلوچستان، بزرگترین معضل میراث و گردشگری را بی توجهی به تخصص و تخصص گرایی در میراث فرهنگی دانست.
 
عباسعلی نورا در گفت و گو با خبرگزاری CHN با اشاره به مشکلات کلان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: تخصص در مدیریت میراث فرهنگی بی اعتبار شده است، آنچنان که این تصور به وجود آمده هر فردی می تواند سازمان میراث فرهنگی را اداره کند. اما از نظر ما نمایندگان این طور نیست و ما به این نوع از مدیریت معتقد نیستیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه