سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در هفته‌ای که گذشت: شکاف بر پای کوه نقش رستم تا فرا رسیدن شب چله

یادمان

میراث در هفته‌ای که گذشت: شکاف بر پای کوه نقش رستم تا فرا رسیدن شب چله

میراث در هفته ای که گذشتخبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی -  اوایل این هفته بود که خبر رسید: پای کوه نقش رستم شکاف برداشت.
براساس این خبر، در چند هفته گذشته شکافی عمیق پای کوه نقش رستم که به کوه حسین شهرت دارد و مقبره چهار تن از پادشاهان هخامنشی روی آن قرار گرفته، ایجاد شد. برخی محلی‌ها از بروز زلزله‌ای خفیف که منجر به ایجاد این شکاف شده خبر دادند، اما برخی دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که استفاده از قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی منجر به این شکاف شده‌است.
 
پیش از این ترک‌هایی در بدنه کوه نقش‌رستم، به خصوص در بخشی‌ که مقبره خشایارشاه واقع شده‌است دیده می‌شد، که گفته می‌شود بر میزان این ترک‌ها افزوده شده‌است. اما به تازگی ترک بزرگی در پای این مجموعه جهانی ایجاد شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که استفاده از قنات‌های نزدیکی اطراف این محوطه باعث به وجود آمدن این شرایط شده است. دوستداران میراث فرهنگی هشدار می‌دهند مسئولان سازمان میراث فرهنگی باید هر چه سریعتر برای نجات بخشی این محوطه باستانی اقدام کنند.
 
زمین‌شناسان هم هشدار دادند با ایجاد این ترک قبره شاهان هخامنشی در خطراند. «محمدرضا قدری»، زمین‌شناسی که پیش از این روی رانش‌های قلعه زیویه نیز مطالعاتی داشته درباره شکاف‌هایی که به تازگی در نقش‌رستم ایجاد شده به CHN‌ گفت: «این شکاف‌ها یک گسیختگی است که قبلا وجود نداشته و باید جدی گرفته شود. چند عامل در پیدایش این گسیختگی موثر است که لازم است به وسیله متخصصان از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.»
 
استخر قو در کنار تپه 9 هزار ساله ازبکی
در میان خبرهای ریز و درشت میراث فرهنگی ، خبر رسید که یوسف مجیدزاده، باستان شناس با سابقه و نام آشنای ایران از فرانسه آمده و قرار است که در همایشی درباره تپه 9 هزارساله ازبکی که سرپرستی 5 فصل کاوش در آن را به عهده داشته است، سخنرانی کند.
به گزارش chn، 14 سال از نخستین روزهای آغاز کاوش‌های تپه 9 هزار ساله ازبکی می‌گذرد. با اینکه از همان ابتدای کاوش‌ها، مسئولان سازمان میراث فرهنگی وعده دادند که این تپه به زودی تبدیل به سایت موزه می‌شود اما اکنون از این محوطه باستانی تنها تلی از خاک باقی مانده‌است.
 
یوسف مجیدزاده، سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه ازبکی که کتابی دو جلدی در مورد یافته‌های این محوطه باستانی منتشر کرده است، اکنون از وضعیت نامناسب آن می‌گوید.
 
تپه 9 هزار ساله ازبکی دیگر تاب تحمل ایستادن در برابر تخریب‌ها را ندارد. مدیر اداره میراث فرهنگی البرز می‌گوید که رای زنی‌ها برای نجات این تپه باستانی همچنان ادامه دارد. باستان شناسان معتقدند که اگر اکنون اقدامی برای نجات بخشی این محوطه باستانی نشود، برای همیشه گنجینه غنی از تمدن آن از دست می‌رود.
 
نگذارید سرو ابرکوه بمیرد
سروابرکوه به عنوان یکی از کهنسال‌ترین موجودات جهان، درحالی به‌عنوان اثر طبیعی ثبت ملی شده که هنوز هیچگونه تعیین حریمی برای آن درنظر گرفته نشده است. این سرو درحالی در محدوده اراضی شهری و زمین‌های زراعتی قرار گرفته که تعیین حریم و حفاظت از آن را میراث‌فرهنگی و سازمان محیط زیست به عهده نگرفته‌اند.
 
این سرو که درفهرست آثار ملی جای گرفته است همانند بسیاری از آثار تاریخی هنوز تعیین حریم نشده‌است. سازمان میراث‌فرهنگی درحالی ثبت این سرو کهن را جزو افتخارات خود می‌پندارد که از تعیین حریم آن شانه خالی کرده و این مسئولیت را وظیفه سازمان محیط زیست می‌داند اما منابع‌طبیعی و محیط زیست هم به قوانین و شرح وظایف آیین‌نامه‌‌ این سازمان اشاره می‌کنند و معتقدند براساس آئین نامه و شرح وظایف سازمان محیط زیست درختانی که ثبت طبیعی ـ ملی هستند درصورتی‌که در محدوده شهری قرار داشته‌باشند، حفاظت از آن‌ها به‌عهده شهرداری و متولی آن میراث فرهنگی است.
 
جلوی تخریب برق‌آسای خانه ابریشمی در یزد گرفته شد
در این بین اما خبری خوشحال کننده‌ای هم به گوش رسید. مالک جدید خانه ابریشمی که به طور برق‌آسا با لودر اقدام به تخریب خانه ابریشمی کرده بود، مجبور به توقف کار خود شد. حضور ناگهانی یکی از دوستداران میراث فرهنگی و در نهایت یگان پاسداران میراث فرهنگی باعث شد تا تخریب برق‌آسای او متوقف شود. در حال حاضر لودر راهی پارکینگ شده‌است.
               
داستان از این ماجرا بود که  29 آذرماه، مالک جدید خانه ابریشمی در یزد با این بهانه که مجوز سازمان میراث فرهنگی را دارد، با لودر اقدام به تخریب این خانه تاریخی کرده بود که با حضور دوستداران میراث فرهنگی و در نهایت یگان پاسداران میراث فرهنگی یزد، فعالیت لودر متوقف و راهی پارکینگ شد.
 
به گزارش CHN خانه ابریشمی پیش از این و 5 سال قبل هم مورد تعرض مالک قبلی واقع شد که بخشی از آن نیز مورد تخریب قرار گرفت. اما در همان زمان سازمان میراث فرهنگی جلوی تخریب بیشتر خانه را گرفت و مالک را راهی دادگاه کرد.
 
سنگ نگاره‌های میرملاس را رها کنیم
اما بعد از انتشار خبر سنگ‌نگاره‌های میر ملاس که به شدت آسیب دیده یا دزیده شده اند، فرماندار کوهدشت می‌گوید اگر برای سنگ نگاره های غار میرملاس نگهبان بگذاریم و با فنس کشی از آنها حفاظت شود حمله ها و تخریب ان بسیار بیشتر می شود چرا که برخی فکر می کنند اینجا گنج یا آثار ارزشمندی وجود دارد و با دینامیت آن را منفجر می کنند.                
 
غار میرملاس در کوه سرسرخین شهرستان کوهدشت استان لرستان نخستین غاری است که بر روی دیوار آن رنگین نگاره هایی به جا مانده از 12 هزار سال پیش یافت شده، با این حال اما به دلیل عدم محافظت از این غار چندی پیش بخشی از سنگ نگاره های ان توسط فرد یا افرادی بریده شد و به سرقت رفت. سنگ نگاره های این غار پس از غار های” لاسکو” و ”کرکس” در فرانسه سومین غاری است که نگاره هایی رنگین بر روی دیواره های خود دارد.
 
غار میرملاس با فاصله ای حدود 30 کیلومتر از شهر کوهدشت قرار دارد و نقاشی ها و نگاره هایی که بر دیواره های جنوبی و شمالی این غار باقی مانده بیشتر صحنه هایی از رزم، شکار، انسان و حیوان را نشان می دهد. نقوش حیواناتی چون گوزن، گاو، سگ، روباه و خصوصا اسب و سوار در حال تیراندازی و شکار و موضوعات رزمی با رنگ های قرمز و سیاه بر دیواره این غار دیده می شود که در میان سنگ نگاره های باستانی کشور ایران بی مانند است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه