سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ دو پرونده میراثی زیر ذره بین یونسکو

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ دو پرونده میراثی زیر ذره بین یونسکو

برگزاری اجلاس کمیته میراث جهانی، رونمایی از فرش هر گردشگر یک گره از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | DD1523 , 500 - Nike WMNS AIR FORCE 1 '07 ESSENTIAL , nike city loop sneaker white women pants size , IetpShops STORE

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته سی وششمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر سنت پترزبورگ روسیه درحال برگزاری است و قرار است در روزهای آینده پرونده مسجد جامع اصفهان و گنبد کاووس برای ثبت جهانی مورد بررسی کارشناسان یونسکو قرار گیرد. همچنین متولیان میراث فرهنگی ایران باید درباره طرح توسعه میدان عتیق اصفهان در مجاورت مسجد جامع، ایجاد پمپ بنزین در نزدیکی ارگ بم، عدم تعدیل برج جهان نما در میدان امام و متروی اصفهان توضیح دهند.

محمدرضا سعید آبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در گفتگو با خبرنگار مهر طولانی مدت بودن این اجلاس را به دلیل حجم کاری زیاد کمیته و تصمیمات اتخاذی آن دانست و گفت: کشورهایی مانند الجزایر کلمبیا اتیوپی، آلمان، هند، عراق و ... از جمله 21 عضو کمیته میراث جهانی هستند که در این اجلاس نیز حضور دارند.

 

وی بیان کرد: از زمان برگزاری اولین اجلاس در سال 1978 که تنها 12 اثر به ثبت رسید تا آخرین اجلاس یعنی سی و پنجمین اجلاس میراث جهانی، 936 اثر از 153 کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در این میان بیشترین تعداد اثر ثبتی در سال 2000 با 61 اثر انجام شد با این حال تا کنون در منطقه آفریقا 82، کشورهای عربی 70، آسیا و اقیانوسیه 205، اروپا و آمریکای شمالی 452 و آمریکای لاتین و کارائیب 127 اثر به ثبت رسیده است.

سعید آبادی درباره فهرست جهانی میراث فرهنگی در خطر که هر ساله در اجلاس کمیته میراث جهانی بررسی می شود نیز گفت: تعدادی از آثار تاریخی به دلیل بلایای طبیعی و یا سوء مدیریت آن کشور در فهرست میراث در خطر قرار می گیرند به همین دلیل به صورت دوره ای این میراث تحت بررسی قرار می گیرند. در منطقه آفریقا 40 درصد آثار، در آسیا 17 درصد، آمریکای لاتین 17 درصد و کشورهای عربی 14 درصد و اروپا و آمریکا 11 درصد از آثار تاریخی در فهرست میراث در خطر قرار دارند.

تانزانیا پرونده میراثی خود را پس گرفت

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اعلام اینکه در اجلاس سی و ششم کمیته میراث جهانی، 38 پرونده نامزد قرارگیری در فهرست میراث جهانی هستند بیان کرد: پیش از برگزاری اجلاس سی و ششم کمیته میراث جهانی، کشور تانزانیا پرونده میراثی خود را پس گرفت. بنابراین 37 پرونده برای ثبت جهانی مطرح است که یک پرونده از آن مربوط به محدوده یک اثر فرهنگی است و 36 پرونده دیگر نیز در سه حوزه میراث فرهنگی، میراث طبیعی و تلفیقی از این دو است. از این تعداد ده پرونده مربوط به کمیته های قبلی است که در سالهای گذشته تصویب نشده اند و دوباره مورد بررسی قرار می گیرند.

محل تولد حضرت مسیح ثبت اضطراری می شود

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: 20 پرونده ارائه شده در کمیته امسال، جدید هستند که از این تعداد دو پرونده محل تولد حضرت مسیح در کلیسایی در فلسطین و غاری در فرانسه مورد بررسی اضطراری قرار می گیرند شاید دلیل آن در حال تخریب بودن آثار و یا جلوگیری از تخریب بیش از حد بوده باشد مانند ارگ بم که به دلیل زلزله ای که رخ داد در فهرست میراث در خطر جای گرفت این آثار نیز در فهرست میراث در خطر قرار می گیرند.

احتمال ابهام در میان کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: ایران پرونده مسجد جامع اصفهان و گنبد کاووس را برای بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی به کمیته ارسال کرده است. به نظر می آید پرونده ثبت گنبد کاووس مشکلی نداشته باشد اما به استنباط من شاید در پرونده مسجد جامع اصفهان سوالاتی برای کارشناسان یونسکو به دلیل طرح توسعه در ضلع شمال غربی میدان عتیق بوجود بیاید. با این حال ممکن است این سوال پیش بیاید و یا ارزیابی آنها مشکلی را بوجود نیاورد در هر حال مشخص نیست و باید منتظر اعلام نظر کارشناسان یونسکو بود.

وی به بررسی دوره ای همه سایتهای تاریخی در کمیته اشاره کرد و گفت: پرونده میدان امام اصفهان و مشکلی که برج جهان نما ایجاد کرده است نیز مورد بررسی قرار می گیرد چرا که از نظر یونسکو این برج کاملا برداشته نشده است هر چند که برداشتن سازه های آن از نظر فنی زمان زیادتری را می خواهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مترو اصفهان در خط یک و دو نیز بحث دیگر کارشناسان یونسکو در این اجلاس خواهد بود که مسئولان سازمان میراث فرهنگی می بایست نسبت به مدیریت شهری و تخریب برج اطلاعات دقیق تری را اعلام کنند.

شاید ارگ بم از فهرست میراث در خطر بیرون نیاید

وی درباره آثار در فهرست میراث در خطر نیز گفت: کارشناسان یونسکو از میراث در خطر می کنند و در صورت لزوم آنها را از این فهرست خارج می کنند اما احتمال اینکه ارگ بم همچنان در فهرست میراث در خطر بماند وجود دارد چرا که از نظر یونسکو طراحی مدیریت شهری و برخی دیگر از مسائل در محوطه ارگ بم هنوز حل نشده است. مانند وجود ایستگاه پمپ بنزین در نزدیکی ارگ که سئوالاتی را برای کارشناسان بوجود آورده است اگرچه شهردار اعلام کرده که پمپ بنزین برداشته می شود اما هنوز این مشکل پابرجاست.

 

کاخ گلستان و چشم انداز روستای تاریخی میمند نامزد ثبت جهانی می شوند

به گفته سعید آبادی، از هم اکنون پرونده های دو اثر کاخ گلستان در استان تهران و چشم انداز روستای تاریخی میمند در استان کرمان برای بررسی به کمیته میراث جهانی یونسکو ارسال می شود.

ساخت سه قفل کوچک به اندازه یک پوست پسته توسط هنرمند صنایع دستی

اما در روز یک شنبه نیز هنرمند قفلسازی از ساخت سه قفل کوچک به اندازه پوست پسته خبر داد و گفت: با کوچکترین وسایل قفلسازی توانسته ام قفلهایی کوچکی بسازم که سه تا از آنها درون یک پوست پسته جای می گیرد.

فرش گردشگران برج میلاد بافته می شود

این هفته در روز دو شنبه نیز فرش هر گردشگر یک گره که در باغ دولت آباد توسط گردشگران بافته شده بود رونمایی شد و اولین گره از فرش برج میلاد نیز توسط گردشگران این برج زده شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران هم از برنامه ریزی برای ارسال فرش " هر گردشگر یک گره" به مقر سازمان بین المللی یونسکو در پاریس خبر داد.


حریم گرانترین خانه تاریخی جهان شکسته شد

روز یک شنبه هم خبر رسید که حریم درجه یک موزه مقدم که از آن به عنوان گرانترین خانه جهان یاد می شود، توسط یک ساختمان مسکونی 6 طبقه در حال احداث شکسته شد این در حالی است که مدتی پیش ساخت و ساز در این ساختمان متوقف مانده بود.

ساخت موزه خلیج فارس در ساحل مرجانی کیش و حریم شهر تاریخی حریره

در این هفته اطلاع داده شد که طراحی موزه تاریخ طبیعی و تمدن خلیج فارس با 18 هزار متر زیربنا تمام شده و قرار است این موزه که در حریم درجه سه شهر تاریخی حریره قرار دارد در ضلع شمالی ساحل مرجانی جزیره کیش ساخته شود.

مدیرعامل شرکت آبمیس پارس به عنوان طراحی کننده این موزه علت احداث یک چهارم موزه داخل آبهای خلیج فارس را تثبیت مالکیت ایران در این آبها عنوان کرد و گفت: مهمترین شاخصه این موزه معرفی تاریخی منطقه است به همین دلیل شکل کلی آن شبیه زیگورات و به صورت پله ای است و با قرارگیری پایه هایی ازآن داخل آب های خلیج فارس بخشی از آن با مجوز سازمان محیط زیست روی دریا ساخته می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه