سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حافظ بی‌خانه و آذربغ به‌دونیم شد!

یادمان

حافظ بی‌خانه و آذربغ به‌دونیم شد!

در هفته‌ای که سپری شد تهران و کرمان با بیشترین تهدید روبرو بودند. شدت تخریب خانه‌های تاریخی تهران سیل صعودی پیدا کرد و آب به جان مهمترین بناهای تاریخی کرمان افتاد. این‌درحالی است که در عرصه پل سفید اهواز مجسمه‌ای 4 متری نصب شد و آتشکده آذربغ نیز به ‌دونیم شد. البته ناگفته نماند مسجد نظام الدوله در عودلاجان حریمش را از دست داد و آتش بار دیگر به جان بازار افتاد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌در هفته‌ای که گذشت شدت تخریب خانه‌های تاریخی تهران باز هم سیل صعودی پیدا کرد. در کرمان نیز مهمترین بناهای تاریخی کرمان با افزایش سطح آب‌های زیرسطحی هنوز به ساحل امنی نرسیدند و همچنان در نم و رطوبت به‌سر می‌برند. البته‌ خبرها به تهران و کرمان ختم نشد، با نصب مجسمه‌ای 4 متری در عرصه پل سفید اهواز و جاخوش کردن دانشگاه آزاد دزفول در ایوان کرخه بار دیگر خوزستان  تحت شعاع تخریب‌ها قرار گرفت.
 
به‌گزارش CHN، بار دیگر حریق به جان خانه‌ای در بازار افتاد و آتش خانه قدیمی را که به جای انبار از آن استفاده می‌شد، تبدیل به ویرانه دودزده کرد. گفته می شود که این خانه دارای ارزش های تاریخی نیز بوده است. آتش سوزی بازار تهران کم کم دارد، تبدیل به اتفاقی عادی می‌شود که هر از چندگاه طعمه‌ای قدیمی، از بازار تهران گرفته و با خاکستر یکسان می‌کند.
بازار تهران در فهرست آثار میراث فرهنگی ثبت شده و قلب تپنده تهران و مهمترین بخش اقتصادی این کلانشهر به شمار می‌رود.
 

کاخ گلستان برای ثبت جهانی لحظه شماری می‌کند؛ با این وجود محوطه‌های اطراف کاخ که بخشی از حریم این بنای قاجاری به شمار می‌روند، وضعیت مناسبی ندارند. این بناها که مغازه‌هایی چسبیده به کاخ هستند با کاشی‌های سپید ناهمخوان با مجموعه بازسازی شده‌اند.
 
به‌رغم گفته‌های رییس کاخ گلستان، بحث بر سر مرمت کاخ گلستان و همچنین مغازه‌های پشت این کاخ در خیابان ناصر خسرو که جزو پرونده ثبتی ارگ سلطنتی به شمار می‌رود، به قوت خود باقی است..
 
یکی از کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که در صورتی که این مغازه‌ها مرمت می‌شد، نظارت انجام می‌گرفت، اکنون دیوارهای پشت کاخ با کاشی‌های سپید بازسازی نمی‌شد.
 

آذربغ، آتشکده‌ای که به دو نیم شد
 
هر روز که می‌‌‌گذرد قامت آتشکده آذربغ افتاده‌تر می‌شود. قامتی که کامل نیست و دست زمانه آن را به‌دونیم کرده، با این حال این اتفاق سبب نمی‌شود که کوچکترین اهمیتی به حفظ این اثر تاریخی داده نشود. در سال جاری 90 میلیون تومان به پروژه‌های شهرستان بابک تعلق گرفت که از این رقم تنها 25 میلیون تومان اختصاص یافت. کارشناسان معتقدند پروژه‌ها استانی بوده و دست ما برای مرمت و حفاظت کاملا بسته است.
 
«محمد‌رضا نسب عبدالهی» فعال میراث‌فرهنگی در این‌باره به CHN می‌گوید: «از آتشکده آذربغ تنها ویرانه‌ای به جا مانده به‌طوری‌که این آتشکده به حال خود رها شده و در معرض تخریب کامل قرار گرفته است».
 
 

 به‌گفته‌وی، «در روستای کهتوکرها و در نزدیکی این آتشکده قلعه‌ای تاریخی وجود داشت که درحال‌حاضر دیگر اثری از آن دیده نمی‌شود».
 
 اما یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی شهرستان بابک به مسئله اعتبارات و وضعیت حفاظتی آتشکده اشاره کرد و افزود: «امسال در اعتبارات استانی حفاظت از آتشکده لحاظ شده و قرار است با توجه به میزان اعتباراتی که وجود دارد استحکام بخشی انجام شود. این‌درحالی است که تخریب‌های آتشکده متعلق به سال‌های گذشته است.»
 
محور فرهنگی کرمان نیازمند نجات غریق
 
مهمترین سازه‌های تاریخی کرمان در اثر بالا آمدن سطح آب‌های زیرسطحی به نم نشسته‌اند. هر چند که گفته می شود سطح آب‌ها نسبت به گذشته مهار شده اما زمستان در راه است و بارندگی ها نگرانی کارشناسان میراث فرهنگی را دوچندان کرده است. حمام گنجعلی‌خان و مسجد جامع کرمان درحال‌حاضر آثاری محسوب می‌شوند که مورد تهدید قرار گرفته‌اند.
 
به گزارش CHN، سالهاست، برخی از مهمترین بناهای تاریخی کرمان دچار رطوبت شده‌اند. آپارتمان سازی و تراکم بخشی در بافت تاریخی کرمان و همچنین مسدود شدن قنات‌ها از سال‌ها پیش سبب بالا آمدن سطح آب‌های سطحی شده است. اتفاقی که هم‌اکنون در محور فرهنگی و بافت تاریخی کرمان شاهد آن هستیم.
 
«محسن موحدی» معاون میراث فرهنگی کرمان، با تایید این مطالب به CHN می گوید: هم اکنون با افزایش سطح آب‌های زیرسطحی، محور فرهنگی و محدوده تاریخی کرمان دچار مشکل شده است.
 
به گفته موحدی، با اینکه کف مسجد جامع کرمان مرتب آبگیری می‌شود، اما رطوبت به حمام و آب انبار گنجعلی خان نفوذ کرده و کف آن‌ها مملو از آب شده است. این درحالی است که حمام ته باغ له له کرمان با اینکه در محور فرهنگی ـ تاریخی قرار نگرفته اما دچار آب گرفتگی شده است.
تنگه واشی پس از 58 سال دوباره ثبت شد!
این روزها سازمان میراث فرهنگی با وجود صف طویل بناهای تاریخی که در انتظار ثبت ملی هستند، بار دیگر تنگه واشی را پس از 58 سال ثبت ملی کرد. تنگه واشی یکی از 27 پرونده‌ای بود که برای ثبت فهرست آثار ملی ایران آماده شده و با هزینه‌های بسیار به پنجمین همایش ثبت ملی رسید؛ معلوم نشد که سرانجام این پرونده ثبت شد یا خیر اما مسئله این بود که این پرونده 58 سال پیش به شماره 1025 در زمره میراث ملی جای گرفته بود.
 

 
رییس اداره میراث فرهنگی تهران درحالی خبر از آماده شدن پرونده ثبتی تنگه واشی می‌داد که تنگه واشی 58 سال پیش به شماره 1025 در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.
 سوال اینجاست که چطور رییس سازمان میراث فرهنگی اطلاعی در مورد این پرونده ثبتی نداشته است؟ و اگر داشتند به چه دلیلی این همه هزینه برای آماده شدن پرونده ثبتی دیگر صرف شده است؟ آن هم با وجود این همه اثر تاریخی که در تهران در انتظار پیوستن به فهرست ثبت آثار ملی هستند؟
 
کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده‌است. بزرگ‌ترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدودا 185 ساله‌است به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده‌است اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد نکرده ‌است.
 
نصب مجسمه‌ای 4 متری در عرصه پل سفید اهواز!
«پل سفید» نماد شهر اهواز را برای دومین بار مورد تعرض قرار گرفت. پل سفید اولین پل معلق ایران و چهارمین پل معلق جهان در سال 1387 به‌ثبت ملی رسیده است. هم‌اکنون مسئولان شهری با نصب مجسمه 4 متری به‌نام دفاع مقدس در کنار آن نه‌تنها حریم که منظر بصری پل را مخدوش کرده‌اند.
«نادره وائلی زاده»، فعال میراث‌فرهنگی در این‌باره به CHN گفت: «شهرداری اهواز در چند روز گذشته مقدمات نصب مجسمه‌ای 4 متری با دو تن وزن را در غرب پل سفید (پل معلق) فراهم کرده، این سازه بتنی که قرار است به زودی رونمایی شود، مانع دید پل سفید می‌شود و اصطلاحا متعرض حریم منظری این اثر ملی می‌شود».
 
پل سفید اهواز نخستین پل فلزی معلق ایران و چهارمین پل معلق فلزی جهان است که نماد شهر اهواز و بلکه خوزستان به شمار می‌آید. این پل در سال 1315 روی رودخانه کارون ساخته شده و در 26 آبان ماه 1378 با شماره ثبت 2493 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
حریم مسجد نظام الدوله شکست
حریم مسجد نظام الدوله با احداث ساختمان سه طبقه‌ای در مجاورت این بنای مقدس تاریخی در خیابان ناصرخسرو شکست. با این ساخت و ساز نه تنها حریم این بنای تاریخی بلکه بار دیگر قوانین میراث فرهنگی در محله عودلاجان زیر سوال رفت.
در عرصه مسجد نظام الدوله و حریم بنای تاریخی دارالفنون، بنایی سه طبقه در حال احداث است که تمام قوانین و ضوابط میراث فرهنگی را زیر سوال می‌برد.
 
 

 این ساخت و ساز نه تنها حریم این دو بنای تاریخی و ثبت در فهرست میراث فرهنگی را می‌شکند بلکه قوانین میراث فرهنگی در محله عودلاجان را هم از بین می‌برد.
 
بر اساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی، ارتفاع بناهای در حال ساخت در محله عودلاجان 7 متر است، این در حالی است که این بنای جدید نزدیک به سه طبقه بوده و ارتفاع آن بسیار بیشتر از 7 متر است.
 
3سال گذشت، دانشگاه آزاد در ایوان کرخه جا خوش کرد
بیش از 3 سال از اسکان دانشگاه آزاد دزفول در ایوان کرخه می‌گذرد اما با وجود گذشت سال‌ها بحث و جدل هنوز هیچ اقدامی مبنی بر خروج دانشگاه از این محوطه باستانی صورت نگرفته است.
گویی مصالحه و مماشات متولیان میراث‌فرهنگی خوزستان برای باقی‌ماندن دانشگاه آزاد دزفول در ایوان کرخه همچنان ادامه دارد. چراکه پس از گذشت 3 سال از کشمکش میراثیان و دانشگاهیان مبنی بر خروج دانشگاه از محوطه باستانی ایوان کرخه انجام نگرفته است.
 
به‌گزارش CHN، محوطه ساسانی ایوان کرخه طی چندسال گذشته به‌عنوان زمین آزمایشی در اختیار دانشگاه آزاد دزفول قرار داشته و دانشجویان رشته کشاورزی این دانشگاه، هرسال دوره آموزشی خود را روی عرصه این محوطه باستانی انجام می‌دهند.
 
این درحالی است که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان پیش از این از دانشگاه آزاد دزفول خواسته بود که بنا بر رعایت ضوابط عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی، هر چه زودتر فعالیت‌های خود را در محوطه ساسانی ایوان کرخه متوقف و این محدوده باستانی را ترک کند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه