سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در هفته‌ای که گذشت: قزوین دو نیم شد، دانشجو به جای استاد نشست

یادمان

میراث فرهنگی در هفته‌ای که گذشت: قزوین دو نیم شد، دانشجو به جای استاد نشست

میراث‌فرهنگی در هفته ای که گذشتخبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ غار اشکفت گاوی که یکی از مهمترین غارهای پارینه‌سنگی ایران محسوب می‌شود باز هم خبرساز شد. احداث کارگاه‌ پتروشیمی و دستگاه‌های سنگن شکن درحالی سقف این غار را دچار ریزش کرد که پیش از این اخبار متعددی از وضعیت نابسامان غار منتشر شده بود. این‌درحالی است که بخش نسبتا بزرگی از بافت تاریخی قزوین با احداث بلوار شهید انصاری و ساخت و ساز مسکن مهر کاملا از بین رفت. با این وجود سازمان میراث‌فرهنگی در اقدامی عجیب حسین معینی دانشجوی عمران را که خدمت سربازی‌اش را در این اداره پشت سر گذاشته بود به عنوان مدیر میراث‌فرهنگی کازرون برگزید. اما در این میان اسرار تپه ینگه امام با کاوش باستان‌شناسان برملا شد.
 
جستجو در تپه تاریخی ینگه امام
تپه تاریخی ینگه امام ساوجبلاغ بعد از گذشت سه سال از آخرین کاوش‌ها، با فرا رسیدن سال جدید بار دیگر زیر دست باستان شناسان می‌رود. باستان‌شناسان امیدوارند که در این فصل بتوانند، اسراری که قرن ‌ها در دل این تپه تاریخی دفن شده را فاش کنند. تپه ینگه امام به همراه کاروانسرا و امامزاده مجاور آن،مجموعه کم نظیری برای جلب توریست به وجود آورده است.
               
«ولی‌الله دهقان سانیچ»، رییس دفتر میراث فرهنگی و گردشگری ساوجبلاغ و سرپرست هیات کاوش تپه ینگه امام، با بیان اینکه به زودی این کاوش‌ها آغاز می‌شود، به CHN می‌گوید: «کاوش هایی که قرار است در سال جدید روی تپه ینگه امام انجام شود، نفوذ به لایه‌های زیرین این محوطه تاریخی است. برای اینکه هنوز مشخص نیست که این تپه چه قدمتی دارد و تا چه دورانی از آن استفاده می‌شده است».
 
تاریخ قزوین توسط مسئولان شهری بلعیده شد
اما در این هفته مسئله‌ای که وضعیت نابسامان میراث‌فرهنگی ایران را وخیم‌تر کرد اتفاقات تخریب‌گرایانه مسئولان شهری استان قزوین و سکوت و کوتاهی متولیان میراث‌فرهنگی این شهر بود. چنانچه 2000 سال قدمت تاریخی قزوین درحالی زیر تیغ پروژه‌های عمرانی قرارگرفت که فاز3 پروژه احداث بلوار شهید انصاری با تبلیغات گسترده شهری بخش اعظم عناصر شاخص معماری این بافت ارزشمند را بلعید. از سوی دیگر ساخت مسکن مهر در بافت روند خروج بافت نشینان اصیل را تندتر و راه را برای ورود مهاجران هموارتر کرد.
 
طرح بلوار شهید انصاری از محدوده خیابان هلال احمر و ورودی دولتخانه صفوی شروع شده و تا سردرعالی‌قاپو که بنایی صفوی و اصلی ترین ورودی به دولتخانه و ارگ سلطنتی است، ادامه پیدا کرده است. پیشروی این طرح منجر به نابودی بخش مهمی از شاکله میراث تاریخی قزوین و بخش عمده‌ای از بناها و عناصر ثبت شده ملی می‌شود.
 
دانشجوی عمران به جای استاد باستان‌شناسی، رئیس میراث فرهنگی کازرون شد
سازمان میراث‌فرهنگی که همواره در انتخاب افراد غیر متخصص بر کرسی مدیریت ید طولایی داشته این‌بار با انتخاب دانشجوی سال آخر رشته عمران به عنوان مدیر یکی از مهمترین شهرستان‌های استان‌ فارس همچنان به میزان رکوردهای‌‌اش اضافه کرد. پس از 11 سال، مدیریت اداره میراث‌فرهنگی شهرستان کازرون با رفتن همت محمدی که‌ سالها مدرس دانشگاه در رشته باستان‌شناسی بود تغییر یافت. گفته‌ می‌شود درحال‌حاضر حسین معینی دانشجوی رشته عمران بر صندلی مدیریت شهرستان‌ تاریخی کازرون تکیه زده است.
 شهرستان کازرون با 253 اثر ثبت شده ملی سومین شهر تاریخی استان فارس محسوب می‌شود.
 
قدیمی‌ترین استقرارگاه‌ بشر در استان فارس بدون حفاری تخریب شد
 
غار اشکفت گاوی که یکی از استقرارگاه‌های بشر است بدون بررسی و حفاری‌ توسط دستگاه‌های سنگ شکن تخریب شد. سقف این غار چندی پیش درحالی فروریخت که پیگیری خبرنگارCHN از مسئولان میراث‌فرهنگی استان فارس بی‌نتیجه باقی‌ماند و معاون پژوهشکده باستان‌شناسی تخریب این غار را خارج از حوزه کاری پژوهشکده دانست.
 
"غار اشکفت گاوی" به عنوان یکی از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های شناخته‌ شده بشر در مرودشت استان فارس درمعرض تخریب و خطر ریزش قرار گرفته‌ است. درحال‌حاضر این غار که طبق تخمین و یافته‌های باستان‌شناسان مربوط به دوران پارینه سنگی است خوراک دستگاه‌های سنگ‌شکن پتروشیمی شده است. این غار در دامنه شمالی کوه سبز و در فاصله پنج کیلومتری جنوب غرب شهرستان مرودشت در استان فارس قرارگرفته است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه