سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ آتش در موزه رضا عباسی - برپایی نمایشگاه صنایع دستی

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ آتش در موزه رضا عباسی - برپایی نمایشگاه صنایع دستی

آتش سوزی در مخزن موزه رضا عباسی، برپایی نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی، محو تدریحی قدیمی ترین نقش برجسته جهان و برگزاری نشست کشورهای OIC از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این هفته بود.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | nike mercurial touch elite survey list philippines

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته با برگزاری مراسم تقدیر از پیشکسوتان و برگزیدگان صنایع دستی آغاز شد و در روز شنبه مراسم رئیس سازمان میراث فرهنگی و از معاون اول رئیس جمهوری خواست درخصوص زمین نزدیک فرودگاه اما تعیین تکلیف کرده و آن را به نمایشگاه صنایع دستی اختصاص دهند.

اما در روز یکشنبه و دومین روز از هفته صنایع دستی نیز برگزاری نمایشگاه بین المللی صادراتی و تخصصی با همین موضوع، بیشترین بحث محافل خبری بود از گرانی محصولات ارائه شده تا دسترسی به محل دائمی نمایشگاه و بزرگی آن.

نمایشگاه صنایع دستی

این نمایشگاه بیست و دومین نمایشگاهی است که با حضور 850 تن از هنرمندان و صنعتگران برای اولین بار در مرکز نمایشگاههای بین المللی برپا شد و در آن بیش از 210 کارگاه زنده صنایع دستی فعال بود. در این نمایشگاه 800 غرفه به نمایش و عرضه صنایع دستی از 31 استان کشور و 8 کشور خارجی پرداختند.

شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان از بیست و دومین نمایشگاه صنایع دستی در حین بازدید اعلام می کردند تبلیغات بسیار کمی در این نمایشگاهها در سطح شهر و کشور شده است.

از هر کدام از شرکت کنندگان در نمایشگاه که بپرسی یا دختر بچه هایی در روستا بوده اند که هنرشان را از مادرانشان یاد گرفته اند و یا پسربچه هایی که کنار پدرشان حرفه ای را یاد گرفته اند و حالا بعد از گذشت سالها دست از آن برنداشته و همان را ادامه داده اند. در نمایشگاه برخی دیگر از جوانان دل به هنر از یاد رفته روستا و شهرشان داده و قصد کرده اند که آن را دوباره احیا کنند برخی دیگر از غرفه ها هنرمندان به نوآوری در صنایع دستی می پردازند به نحوی که آنها با وسایلی که شاید اهمیتی ندارد، هنری را خلق کرده اند مانند استفاده از پولک ماهی در گل آرایی و یا ساخت مجسمه با صدف.

در همین روز به رغم اینکه مسئولان میراث فرهنگی و موزه رضا عباسی نمی خواستند موضوع آتش سوزی در مخزن این موزه را رسانه ای کنند اما خبرگزاری مهر با انتشار این خبر، پرده از این راز میراثی برداشت!

روز 13 خرداد ماه گزارش آتش سوزی در موزه به اطلاع آتش نشانی رسید و ماموران دو ساعت در این موزه زمان گذراندند اما به خبرنگار مهر اعلام کردند که تنها آب سردکن این موزه سوخته است.

مسئولان موزه نامه ای به سازمان آتش نشانی نوشته و خواسته بودند که این موضوع رسانه ای نشود. 

 

محو قدیمی ترین نقش برجسته جهان

اما در روز یکشنبه، حوزه میراث فرهنگی نیز اعلام شد که نقش برجسته کورنگون در ممسنی شیراز که به گفته یک باستان شناس، قدیمی ترین نقش برجسته جهان است رفته رفته در حال محو شدن است.

هنرمند حلبی ساز 110 اثر هنری به سازمان میراث فرهنگی اهدا کرد

در همین روز اعلام شد که یک هنرمند حلبی ساز 110 اثر هنری خود را که از قطعات حلب ساخته و در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران به نمایش گذاشته است به اداره میراث فرهنگی استان همدان اهدا کرده است.

احیای کاروانسرای شاه عباسی توسط بخش خصوصی

خبر خوب میراثی  روز دوشنبه نیز این هفته متعلق به احیای یکی دیگر از کاروانسراهای شاه عباس بود. یکی دیگر از 999 کاروانسرای شاه عباسی دوره صفوی به نام کاروانسرای چهار ایوانه پاسنگان، در جاده قم - کاشان توسط بخش خصوصی مرمت و به جاذبه توریستی تبدیل شد.

در همین روز گزارشی از صنایع دستی روستای اورامانات استان کردستان منتشر شد که به بررسی وضعیت هنرمندان این روستا و فروش اجناس چینی در مغازه های صنایع دستی آن می پرداخت.

برگزاری نشست کمیته پیگیری اجلاس وزرای گردشگری عضو OIC

 مهمترین خبر در حوزه گردشگری نیز در روز سه منتشر شد که درباره برگزاری نشست کشورهای OIC به منظور بررسی و پیگیری اجرای دستاوردهای هفتمین اجلاس وزرای گردشگری بود. بررسی تسهیل صدور روادید، تسهیل سفر گردشگران، تسهیل صدور روادید الکترونیک، انتخاب شهر برتر گردشگر اسلامی از جمله مباحث پیش‏بینی شده برای این نشست بود.

اجرای مصوبات گردشگری اجلاس OIC زمانبر است

در این روز، مسئول دبیرخانه کنفرانس کشورهای عضو OIC به خبرنگار مهر گفت: برای اینکه مصوبات مطرح شده در کارگروههای مختلف اجلاس وزرای کشورهای اسلامی عضو به سرانجام برسد زمان زیادی لازم است به همین دلیل این اجلاس را هر دوسال یکبار برگزار می کنیم.

دو خواهر هنرمند پن بافی در قزوین را احیا کردند

در روز چهارشنبه نیز خبر رسید که دو خواهر قزوینی برای زنده نگه داشتن یکی از هنرهای دستی مادری، تنها افراد روستای علی آباد استان قزوین هستند که هنر پن بافی یا نواربافی را احیا کرده اند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه