سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ بررسی نافرجام قوانین میراث فرهنگی - همایشهای پی در پی برای گرامیداشت موزه

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ بررسی نافرجام قوانین میراث فرهنگی - همایشهای پی در پی برای گرامیداشت موزه

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدیر از موزه داران کشور توسط کمیته ملی ایکوم، به بهانه هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها با شعار "موزه ها در جهان درحال تغییر" برگزار شد اما در این میان هیچ صحبتی از برنامه هایی که امسال باید موزه داران در اولویت کارهای خود قرار دهند نشد. حتی گفته نشد که موزه ها در جهان درحال تغییر چه نقشی را چگونه باید ایفا کنند.

هتلهای تهران در تکاپوی پذیرایی از سران غیرمتعهدها

با توجه به رسیدن زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در تهران، هتلداران تهرانی برای میزبانی از مهمانان 120 کشور جهان تنها چهارماه فرصت دارند.

قراراست مهمانان این همایش در بهترین هتلهای تهران اقامت کنند بنابراین باید پذیرایی از این مقامات هتلهای تهران مجهز شوند.

تنها میراث زنده دانش سنگبری تحت حمایت سازمان میراث فرهنگی نیست

این هفته خبر رسید که یکی دیگر از هنرمندان صنایع دستی در رشته های فراموش شده، توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان هنرمند شناخته شده نیست و در فهرت بیمه شدگان قرار نگرفته است.

استاد محمد جواد میر سنگبر تنها بازمانده از نسل اساتید گذشته هنر سنگبری است که به رغم کهولت سن هنوز دست از کار نکشیده است.

تقدیر از موزه داران برتر

مراسم تقدیر از موزه داران برتر برگزار شد در این میان از هشت گروه برتر، هشت موزه انتخاب شدند.


بلاگرها و موزه داران فرهنگ بازدید از موزه را در فضای مجازی بررسی کردند

همزمان با فرارسیدن روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، نشست هم اندیشی بلاگرها و موزه داران با حضور جمعی از وبلاگ نویسان با هدف اشاعه فرهنگ بازدید از موزه در موزه ملی ایران برگزار شد.

عرفان نظر آهاری در این نشست گفت: برای لذت بردن از موزه و اینکه بلاگرها چیزی را بنویسند که بتوانند به مخاطب ارائه کنند باید به نگاه معناگرا یانه ای دست پیدا کنند و نگرش خود را نسبت به زیستن تغییر دهند و گرنه همان چیزی را در وبلاگ ها می نویسیم که در بروشور و کتابها وجود دارد.

راه اندازی رادیو گردشگری وعده جدید مسئولان

مسئولان سازمان میراث فرهنگی مدتی است از عزم جدی این سازمان برای راه اندازی رادیو گردشگری خبر می دهند این درحالی است که معاونت صدای سازمان صدا و سیما راه اندازی این شبکه رادیو را در دستور کار برنامه های امسال خود قرار نداده است.

با این حال مسئولان گردشگری و سازمان صدا و سیما همچنان از دادن وعده برای راه اندازی شبکه رادیویی گردشگری کوتاه نمی آیند!

قلعه دختر؛ نخستین بنای گنبددار ایرانی

قلعه دختر به عنوان نخستین بنای گنبد دار ایرانی، کاخ تسخیرناپذیری بوده که نشان از پیدایش شهریاری ساسانی و فروپاشی دولت اشکانی دارد.

برخی می گویند که وجه تسمیه این قلعه به سبب انتساب آن به الهه آناهیتا، در فرهنگ ما ایرانیان به صورت یک دختر نجیب و معصوم تصور شده است. قلعه پسر یا قلعه کر نیز در کوه مقابل قلعه دختر قرار دارد که در حال حاضر تخریب شده است.

راه اندازی موزه - مدرسه در هر شهر

این هفته همایش موزه و جهان در حال تغییر با حضور متولیان میراث فرهنگی و کارشناسان موزه داری در کاخ موزه سعدآباد برگزار شد و مسعود علویان صدر معاون میراث فرهنگی گفت: با تفاهم نامه ای که با انجمن دانش آموزی بسته ایم قرار است در هر شهر یک موزه - مدرسه راه اندازی شود که مخاطب آن دانش آموزان و نوجوانان باشند.

قضات دیوان عدالت اداری به همایش میراث فرهنگی نرفتند

همایش دیگری نیز با عنوان قانون و میراث فرهنگی در این هفته برگزار شد اما به رغم دعوت سازمان میراث فرهنگی از قضات دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به مشکلات قانونی ثبت آثار تاریخی کشور، این قضات دعوت سازمان را نپذیرفتند و این نشست بدون حضور آنها برگزار شد.

معاون میراث فرهنگی کشور هم گلایه خود را از مسئولان شعب دادگستری دیوان عدالت اداری و قضات مربوطه به دلیل شرکت نکردن در این همایش ابراز کرد.

مراسم تجلیل از امیراسماعیل سندوزی برگزار شد

همایش دیگر در این هفته، درباره تقدیر از خدمات هنری امیراسماعیل سندوزی، بود. سندوزی پزشک هنرمندی است که قبل از مهاجرت، مطب و آثار هنری خود را که بیشتر آثار حجمی و نقاشی است به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدا کرده است.

طرح پایش آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی اجرا می‌شود

مدیرکل دفتر ثبت و حفظ و احیای آثار سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه امسال طرح پایش اسناد آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی سازمان میراث فرهنگی را شروع کرده ایم گفت: کمربندهای تاریخی استانها را می بندیم و آثار تاریخی آنها را پایش ستادی می کنیم.

حق کشف آثار تاریخی نادیده گرفته شده است

مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه به موضوع حق الکشف در قوانین میراث فرهنگی کمتر پرداخته شده است گفت: برخی از افراد تصادفی شی تاریخی کشف می کنند اما از عواقب اعلام آن می ترسند درحالیکه اگر به بعد معنوی و مادی این موضوع توجه شود، افراد انگیزه پیدا می کنند تا آنچه کشف کرده اند را به سازمان میراث فرهنگی تحویل دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه