سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در هفته‌ای که گذشت؛ - بار و بنه میراثی ها به تهران رسید، ساماندهی شوش لغو شد!

یادمان

میراث در هفته‌ای که گذشت؛ - بار و بنه میراثی ها به تهران رسید، ساماندهی شوش لغو شد!

این هفته با اینکه با دو روز تعطیلی آغاز شد اما هفته‌ای آرام برای میراث فرهنگی نبود. از همان روزهای اول هفته، خبر بازگشت بخشی از کارمندان معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی که دو سال پیش به شیراز رفته بودند، شنیده شد و بعد هم خبر رسید که مجوز خواناسازی و ساماندهی شهر پانزدهم و روستای هخامنشی شوش لغو شده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | cute adidas girl sketch easy whole body - Upstart Balance 550 "UNC"/"Baby Blue" - BB550HL1 - LacollesurloupShops

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی – این هفته با اینکه دو روز تعطیلی چهاردهم و پانزدهم خرداد را داشت اما هفته‌ای آرام برای میراث فرهنگی نبود. از همان روزهای اول هفته، خبر بازگشت بخشی از کارمندان معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی که دو سال پیش به شیراز رفته بودند، شنیده شد. حرف و حدیث‌ها سر گرفت. یک خبر از معاونت می آمد و یک خبر از مسئولان سازمان .

 
تا اینکه سرانجام شنیده شد، اولین کامیون‌های حاوی وسایل معاونت حفظ و احیا از شیراز به تهران رسیدند. مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی اما در این باره گفت که این شنیده ها صحت ندارد. با این حال، گفته می شود که بسیاری از کارمندان با شتاب بسیار وسایلشان را جمع و بسته بندی کرده اند که مبادا مسئولان سازمان از تصمیم جدید خود منصرف شوند. حتی شنیده شده که اتاق رییس معاونت زودتر از همه اتاق ها وسایلش بسته بندی شده و داخل کارتون گذاشته شده است.
 
«مسعود شریفی»، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی هم این گفته‌ها را تکذیب و تاکید کرد که هنوز تعداد کارمندانی که قرار است به تهران بازگردند، مشخص نیست از طرف دیگر معاون حفظ و احیا به طور قطع در شیراز می ماند و منتقل نمی شود.
 
به رغم گفته های او، برخی از آمارهای غیر رسمی که از سوی برخی از دوستداران میراث فرهنگی تهیه شده، گویای آن است که نظر سنجی‌ها انجام شده و 95 درصد کارمندان خواستار آن هستند که دوباره به تهران بازگردند. از سوی دیگر کارمندان بومی هم تقاضای آمدن به تهران دارند. گفته می شود که معاونت به طور تقریبی 80 کارمند دارد که 60 نفر آن ها از تهران به شیراز منتقل و 20 نفر از نیروهای بومی استخدام شده بودند. امروز بیشتر این کارمندان می خواهند که به تهران بازگردند.
 
لغو ساماندهی شهر هخامنشی شوش
هنوز شوک انتقال معاونت سازمان میراث فرهنگی برجای بود که خبر لغو ساماندهی شهر هخامنشی شوش از جنوب رسید! گفته می‌شود که پس از بازدید رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی از شهرتاریخی شوش، مجوز خواناسازی و ساماندهی شهر پانزدهم و روستای هخامنشی شوش لغو شد.
 
باغبان‌کوچک مدیر پایگاه شوش با اعتراض به این اقدام علت چنین واکنشی را سوء تفاهم رئیس پژوهشکده قلمداد کرد. چندی پیش رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی درحالی مجوز ساماندهی شهر پانزدهم و روستای هخامنشی شوش را لغو کرد که رئیس پایگاه تاریخی شوش علت آن‌را سوءتفاهم عنوان کرد. به ‌گفته ‌وی با اینکه پیمانکار پروژه در محل فعالیت و ساماندهی روستای هخامنشی شوش حضور داشته اما رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی معتقد است، مدیر پایگاه در محل حضور نداشته و انجام پروژه خواناسازی و ساماندهی روستای هخامنشی شوش به پیمانکار بدون هماهنگی با پژوهشکده بوده است.
 
به‌گزارش CHN، با توجه به ضرورت ثبت جهانی شوش به عنوان یکی از کهن‌ترین و مهم‌ترین شهرهای باستانی جهان، عملیات کاوش، تعیین حریم، خواناسازی و ساماندهی محوطه باستانی شوش توسط شرکت‌های مختلف باستان‌شناسی و مرمت درحالی آغاز شده که مجوز یکی از مهمترین پروژه‌های این شهر تاریخی لغو می‌شود.
 
شیشه شکست
این بار گویا همه خبرها از  جنوب می رسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در چند روز اخیر یکی دیگر از شیشه‌های حفاظتی موزه بزرگ خلیج فارس بندرعباس شکسته و بخشی از موزه تعطیل شده است. رییس روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی از این خبر اطلاعی ندارد و وعده می دهد که به زودی این موزه با توجه به اعتباراتی که در روز خلیج فارس اختصاص داده شده، ساماندهی می شود.
 
مسعود شریفی با تاکید بر اینکه موزه خلیخ فارس یکی از موزه های بسیار مهم به شمار می رود، می گوید که این موزه به زودی ساماندهی می شود.
 
به گفته او، بعد از مراسم سازمان میراث فرهنگی در روز خلیج فارس، «حسن موسوی»، رییس این سازمان اعتبارات خاصی را برای ساماندهی این موزه اختصاص داده است .او با بیان اینکه به زودی این اعتبارات از سوی رییس اداره میراث فرهنگی بندرعباس به موزه تزریق می شود، به CHN می‌گوید:« اختصاص این اعتبارات باعث تغییر وضعیت موزه بندرعباس می شود.»
 
با این وجود، آخرین خبرها از موزه خلیج فارس بندر عباس این است که شیشه های یکی دیگر از حفاظ های آن شکسته و بخشی از موزه تعطیل شده است. پیشتر نیز گزارشی از وضعیت این موزه تهیه شده بود که نشان می داد، موزه خلیج فارس که آثار ارزشمندی از تمدن کرانه های جنوبی ایران را در خود نهان دارد، به شدت دارای وضعیت نامناسبی است و حتی شیشه های آن فیلتری برای عبور نور ندارند.
 
قربانی جدیدی در قربانگاه  
با اینکه تعطیلی‌ها همیشه هفته بی‌دردسری را می‌سازند. اما در این هفته قربانی جدیدی از خانه‌های تاریخی به قربانگاه رفت و  ماجرای سریالی خروج آثار تاریخی از ثبت این هفته برنامه جدیدی داشت . گفته می‌شود خروج خانه خطیبی از فهرست آثار ملی با پیشنهاد معاون میراث‌فرهنگی فرهنگی قزوین در دستور کار قرار گرفت. این‌درحالی‌است که رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از یک سو مخالفت خود را اعلام می‌کند و از سوی دیگر اقدام معاون‌اش را در حد پیشنهاد عنوان کرده و خروج خانه از ثبت را منوط به تصمیم شورای فنی میراث‌فرهنگی می‌داند.
 
آن طور که شنیده شده خانه خطیبی قزوین قرار است با پیشنهاد معاون میراث میراث‌‌فرهنگی قزوین از فهرست‌‌آثار ملی خارج شود. رئیس‌سازمان میراث‌فرهنگی قزوین هم اعتقاد دارد این خانه فاقد ویژگی‌‌‌های ثبتی است اما با این‌حال مخالفت خود را اعلام می‌کند و معتقد است خروج خانه خطیبی از فهرست‌ آثار ملی در حد پیشنهاد بوده و اگر هم این اتفاق بیافتد قطعا باید به تایید شورای فنی میراث‌فرهنگی برسد.
 
خانه خطیبی قزوین نزدیک به 10 سال است که تحت تملک سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته و قرار بود با مرمت و سبک سازی حفاظت و تغییر کاربری داده شود. اما با گذشت 10 سال متولیان میراث‌فرهنگی قزوین آن طور که شنیده شده قرار است با خروج خانه از فهرست آثار ملی اسباب تخریب خانه را فراهم کنند. البته دامنه شنیده‌ها گویا اینقدر گسترش داشته که به گوش مهدی خطیبی صاحب پیشین خانه هم رسیده است.
 
کشف جدیدی از آبراهه‌های تخت جمشید
یکی از دو خبر خوب این هفته از شیراز بود. پروژه شناسایی دفع‌آب‌های سطحی آبراهه‌های تخت جمشید بیش از یک ماه است که آغاز به‌کار کرده‌است. در اجرای این طرح 20 متر از کانال دوره هخامنشی در ضلع جنوبی تخت‌گاه شناسایی و 1000 قطعه سنگ دارای نقش‌برجسته که بیشتر آن‌ها مربوط به کاخ 100 ستون است، کشف شد.
 
دو سال از بلاتکلیفی پروژه دفع‌ آب‌های سطحی تخت جمشید می‌ گذرد تا اینکه‌ سرانجام یک ماه پیش این طرح توسط بنیاد پارسه پاسارگاد به سازمان میراث فرهنگی فارس ارائه و توسط علی اسدی، باستان‌شناس به مرحله اجرا رسید. این پروژه با هدف دفع آب‌های سطحی آبراهه‌های تخت جمشید تا کنون موفق به شناسایی 20 متر از کانال دوره هخامنشی شده‌است.
 
«علی اسدی» در این‌باره به CHN گفت: «طرح اولیه این پروژه 2 سال پیش به پایگاه پارسه و پاسارگاد ارائه شده بود که البته این طرح بعد از 2 سال با هدف دفع آب‌های سطحی از آبراهه‌های زیرزمینی و مشخص شدن بخشی از مسیر کانال باستانی صورت گرفت.»
 
بازخوانی بیستون
یکی دیگر خبرهای خوب این هفته بازخوانی دوباره بیستون است. گفته می شود، از تاریخ و فرهنگ شباهت زیادی به «دوستی» دارند؛ زیرا هرچه از عمر آنها می­گذرد، ارزشمندتر می­شوند و این گفته را حضور چهار باستانشناس و متخصص زبان­های باستانی که به تازگی برای بازخوانی کتیبه بیستون به ایران آمده­اند، ثابت می­کند.
 
کتیبه بیستون مهم­ترین و مفصل­ترین سند تاریخی برجای مانده از دوران هخامنشیان است که بر دیوارۀ کوهی به همین نام نقش بسته و از یک قرن پیش تا به حال چندبار از سوی پژوهشگران خوانده و ترجمه شده است؛ اما از آنجا که به عنوان یکی از مهم­ترین کتیبه‌های سنگی جهان شناخته شده، تعجبی ندارد که همچنان مورد توجه و بازخوانی قرار بگیرد.
 
کوه بیستون در 30 کیلومتری جادۀ کرمانشاه به همدان قرار دارد که در اصل بخشی از شهرستان هرسین به شمار می­آید. این کوه دیر زمانی است که پا برجا ایستاده و نزدیک به 2500 سال است که یکی از افتخارت مکتوب این مرز و بوم را بر پیشانی خود جای داده‌است.
 
کتیبۀ بیستون مربوط به داریوش، سومین پادشاه هخامنشی است که برای درک اهمیت کتیبه او و آنچه در آن نگاشته شده باید به روزگاری پیش از داریوش باز گردیم یعنی زمانی که کمبوجیه، پسر ارشد کورش هخامنشی پس از مرگ پدر به پادشاهی رسید.
 
تاریخ سمیرم در تاب و تب
سمیرم، شهری تاریخی است و غارهای متعددی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این غارها تا دوره ساسانی نشان زندگی و تمدن دیده شده است. با این وجود امروز بسیاری از این غارها از سوی مردم و بی‌توجهی مسئولان مربوطه از بین رفته و برای همیشه نابود شده‌است. شهرستان سمیرم در جنوب غربی استان اصفهان بین چهار استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس واقع شده‌است. سمیرم درگذشته جزء محدوده فارس بوده و در حال حاضراز شهرستان‌های استان اصفهان به حساب می‌آید.
 
مناطق مختلف این شهرستان نشان از تمدنی بسیار کهن دارد که همگی بر پیشینیه باستانی این شهرستان گواهی می‌دهند. در اطراف شهر سمیرم پنج عدد میل سنگی وجود دارد که به احتمال زیاد نشان دهنده جای مقدس یا وجود آتشکده‌های ساسانیان بوده است. سمیرم در زمان ساسانیان نیز در حد یک شهر، وسعت و جمعیت داشته است. پس از دوره ساسانیان تا چند قرن بعد از وضعیت و تاریخ سمیرم آثار و اسنادی در دست نیست. اما چنانچه از گزارش‌های تاریخی بر می‌آید در دوره دیلمیان، سمیرم دارای دژی محکم بوده است. در دوره سلجوقیــان سمیــرم شهری نسبتا بزرگ بوده و قلعه­ای استوار داشته‌است.
 
برق روستای گلزاری قطع شد و آب هم !
 روستاییان روستای گلزاری در منطقه آبگیری سد گتوند علیا بابت اعتراض به شرایط وزارت نیرو برای تخلیه روستا، 70 روز است از داشتن برق محرومند. به علاوه در گرمای خوزستان شرکت آب و فاضلاب نیز از رساندن آب به ساکنان این روستا خودداری می کند.
 
در حالی که در روزهای نخستین خردادماه مقدمات آبگیری سد گتوند علیا در استان خوزستان انجام شد، اما به نظر می رسد حقوق روستاییانی که در منطقه آبگیری سد قرار دارند، تامین نشده است. این موجب شده که ساکنان روستای گلزاری در این منطقه در برابر تخلیه روستا مقاومت کنند و وزارت نیرو برای تحت فشار قرار دادن آن ها برق روستا را قطع کند. از زمان قطع برق 70 روز می گذرد و در همین حال شرکت آب و فاضلاب نیز آبرسانی به روستا را قطع کرده است.
 
پیش از آبگیری سدها، وزارت نیرو اقدام به خرید زمین و خانه های روستاییان منطقه و در واقع جا به جایی آن ها می کند. در منطقه سد گتوند علیا اما ساکنان روستای گلزاری در اعتراض به شرایط غیرمنصفانه وزارت نیرو از تخلیه روستا خودداری کرده اند. وزارت نیرو نیز در مقابل برق این منطقه را قطع کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه