سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان غاز بودن سیمرغ همسایه - احیای اولین آسیاب موزه تهران

یادمان

غاز بودن سیمرغ همسایه - احیای اولین آسیاب موزه تهران

 

فاطیما کریمی

حاشیه های تندیس جشنواره فیلم فجر، احیای اولین آسیاب موزه تهران و آغاز بکار نمایشگاه گردشگری از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی پیرو حاشیه های ساخت تندیس جشنواره فیلم فجر در کشور امارات  بیان کرد: قرار است به بهترین فیلم این جشنواره امسال تندیس صنایع دستی نیز اهدا کنند. اینکه تندیس مهمترین جشنواره فیلم در ایران توسط اماراتی ها ساخته می‌شود جای تاسف دارد. ما هنرمندانی داریم که می توان از هنر آنها برای ساخت این تندیس استفاده کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در گفتگویی با صدا و سیما در این هفته اعلام کرد بیش از شش میلیون گردشگر خارجی در ۹ ماهه امسال به ایران آمده اند اما چون حساب های اقماری در صنعت گردشگری وجود ندارد هنوز مشخص نیست که آورده این تعداد گردشگر چقدر بوده است. ما در نظر داریم تا با همکاری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، کمیته ای برای این بخش تشکیل دهیم.

در این هفته همچنین خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از کاووش های باستان شناسی شهر ری دیدن کردند. چندی پیش خبر رسیده بود که کوزه هایی در بخشی از شهر ری پیدا شده که درون آن سکه و طلا بوده است اما کاووش های باستانی شناسی نشان داد که در این دو کوزه که به صورت اتفاقی در پی عملیات ساخت این منزل مسکونی پیدا شده چیزی جز خاک و خرده شیشه نبوده است. خبرنگاران همچنین به اولین آسیاب موزه تهران رفتند و از احیای این بنای تاریخی قاجاری دیدن کردند. قرار است این آسیاب قدیمی که در محله یوسف آباد قرار گرفته و توسط مالکان آن احیا شده باکمک سازمان میراث فرهنگی در سال آینده به موزه تبدیل شود. در کنار آن یک نانوایی متعلق به ۵۰ سال پیش هنوز در حال فعالیت است و مالکان در نظر دارند این آسیاب و نانوایی را برای همیشه حفظ کرده و روند تهیه نان را برای نسل آینده حفظ کنند و نشان دهند.

ابراهیم حقیقی طراح تندیس جشنواره فیلم فجر گفت: هنر ریخته گری و شیشه گری یکپارچه در ایران وجود نداشته به همین دلیل ما از هنرمندان کشورهای دیگر خواستیم که این تندیس را بسازند.

در همین هفته همچنین از سازمان میراث فرهنگی خبر رسید که قرار است در روزهای ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته برپا شود. در این نمایشگاه جاذبه های گردشگری و ظرفیت های استانها بیشتر از تهران نمایش داده خواهد شد. همچنین مردم می توانند در این نمایشگاه برای سفرهای نوروزی خود برنامه ریزی کنند.

این نمایشگاه گردشگری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران از صبح تا بعدازظهر برپا خواهد بود. مراسم افتتاحیه آن نیز ۲۳ بهمن ماه با حضور سفرای کشورهای خارجی و رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار می‌شود.

در نشست خبری این نمایشگاه فرهاد امینیان مسئول نمایشگاههای تهران گفت: برخی از شرکت های خارجی برای اینکه هزینه یورو برای حضورشان در این نمایشگاه نپردازند با پارتنتر ایرانی خود غرفه می زنند.

آرش نورآقایی کارشناس و پژوهشگر گردشگری این هفته در گفتگویی باخبرنگار مهر درباره صنعت گردشگری شهر تهران سخت گفت و بیان کرد: تهران شهر ضد گردشگر است چرا که برخی آلودگی های صوتی و رفتاری موجب می‌شود که این شهر در میان شهرهای گردشگری ایران قرار نگیرد. این در حالی است که پایتخت کشورها همیشه یکی از مقاصد مهم گردشگری آن کشور به حساب می آیند اما در ایران این اتفاق نیفتاده است و حتی در پیاده رو ها ما احترامی برای گردشگران قائل نیستیم چه برسد به آلودگی های رفتاری.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه