سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در هفت روز؛ بازگشت بناهای تاریخی به فهرست میراث ملی - شکسته شدن لوستر یک کاخ

یادمان

میراث فرهنگی در هفت روز؛ بازگشت بناهای تاریخی به فهرست میراث ملی - شکسته شدن لوستر یک کاخ

ثبت مجدد دو پرونده آثار تاریخی خارج شده از فهرست میراث ملی و ثبت هشت پرونده دیگر در آینده نزدیک، شکستن لوستر تاریخی کاخ صاحبقرانیه، برگزاری جشن جهانی شدن کاخ گلستان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.به گزارش خبرنگار مهر، دو پرونده از پرونده های آثار تاریخی که مدتها پیش با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی خارج شده بودند، دوباره در این فهرست ثبت شدند در آینده نزدیک تعداد این آثار به ده پرونده می رسد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

آتوسا مومنی معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: اگر به یاد داشته باشم این ده پرونده آثار تاریخی در فاصله سالهای از سال 84 تا 87 از فهرست خارج شده بودند. اما نام این اماکن تاریخی را اعلام نمی کنیم تا موجب نگرانی مردم درباره حفظ میراث فرهنگی نشویم.

لوستر تاریخی کاخ صاحبقرانیه شکست

این هفته بعد از یک ماه خبر رسید که لوستر کاخ صاحبقرانیه شکسته است. معصومه باکوچی، مدیر مجموعه کاخ های نیاوران، سقوط یکی از لوسترهای تاریخی کاخ صابقرانیه به عنوان یکی از کاخ های مهم این مجموعه را تایید کرد و به خبرنگار مهر گفت: بنای کاخ صاحبقرانیه بیش از 150 سال قدمت دارد و طبیعی است که رفته رفته استحکام خود را از دست بدهد، بنابراین عدم استقامت سقف و ریخته شدن بخشی از آن باعث شد تا این لوستر تاریخی از محل خود کنده و به زمین اصابت کند.

باکوچی بودجه ای برای تعمیر و استحکام بخشی موزه نداشتیم گفت: پس از این اتفاق قرار شده است که بودجه ای برای تعمیر سقف کاخ، اختصاص پیدا کند.

معاونت میراث فرهنگی هم گفت که تا دو هفته آینده این لوستر مرمت می شود.

ثبت جهانی کویر لوت در سال 2015

روستای تاریخی میمند در فهرست یونسکو ثبت نشد، چون ارزش برجسته جهانی روستای تاریخی میمند از نظر کارشناسان یونسکو محرز نشده بود اما زمانی که این پرونده در اجلاس میراث جهانی یونسکو مطرح شد کشورهایی مانند عراق و امارات که در متن جغرافیایی کشور خود کویر دارند، اعلام کردند ایکوموس دچار یک اشتباه درکی شده است و ما چون در منطقه هستیم به عنوان کسانی که دانش شناخت منظر فرهنگی در کویر را داریم اعلام می کنیم که اگر چه میمند نگینی در کویر است اما مشابه آن را ما نیز در کشورمان داریم.

قرار شد تا دو ماه آینده نقاطی را که عراق و امارات اعلام کرده اند مشابه آن را دارند و مقایسه هایی که در ایکوموس اطلاعاتش وجود نداشته اعلام شود مثل مناظر فرهنگی که در عراق وجود دارد.

باید کشورها پرونده میراث طبیعی را نیز ارائه کنند بنابراین در سال 2014 پرونده شهر سوخته و در سال 2015 پرونده کویر لوت را به ثبت جهانی می رسانیم.

تلاش برای ماندگاری روستاییان روی یک تپه ایلامی

صدور مجوزهای خودسرانه و گاه قانونی برای خدمات رسانی به ساکنان تپه ایلامی تل برمی در رامهرمز و این بار جدول کشی برای کانال آب و دوبانده کردن جاده ای که از کنار تپه به سمت شهرستان رامشیر می گذرد ساکنان فعلی تل برمی را بیش از پیش در محل کنونی تثبیت می کند.

از چند روز گذشته بخشداری مرکزی رامهرمز به همراه یک دستگاه "بکهو" در حال کندن جوی کانال فاضلاب است. همچنین اداره و شهرسازی نیز قصد دارد از کنار روستای تل برمی، جاده دسترسی به شهرستان رامشیر را دوبانده کند. در حالی که شورای روستا و بخشداری مدعی هستند حفاری ها برای کانال کشی تا عمق 30 سانتی متری انجام شده است اما مشاهدات عینی از تعرض یک متری حکایت دارد.

احمدی نژاد به عنوان آخرین میراث فرهنگی ایران ثبت جهانی شد

این هفته بعد از ثبت کاخ گلستان در فهرست میراث جهانی، مراسمی با حضور رئیس جمهور در این کاخ برگزار شد. در این مراسم محمود احمدی نژاد پس از آنکه لوح یادبودی را از سوی مسئولان میراث فرهنگی دریافت کرد] گفت: احمدی نژاد به عنوان آخرین میراث فرهنگی ایران ثبت جهانی شد.

احمدی نژاد ادامه داد: یک کاشی ممکن است صدها میلیارد ارزش داشته باشد چون قابل جابجایی نیست همه مسئول صیانت از میراث فرهنگی هستیم این صیانت تضمین آینده یک ملت است و بخشی از عبرت های تاریخی به حساب می آید. اگر ساعت ها درباره ویژگی های ایران سخن بگوییم کم است. یکی از ویژگی های برجسته ملت ایران در تاریخ این بوده که هیچ وقت رابطه خود را بر اساس نژاد و قبیله پایه گذاری نکرده اند، هیچ آثار بت پرستی در ایران نیست عده ای که برای آتش پرستی به صورت محسوس فعالیت می کردند جعل تاریخ کرده اند اگر 10 نفر در دخمه ای تخلف کنند نمی توان گفت ملت ایران متخلف است.

توضیحات رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره شکایت این سازمان از رسانه‌ها

در نشست خبری رئیس سازمان میراث فرهنگی، خبرنگاران مسئله شکایت های پی در پی این سازمان از رسانه ها را مطرح کردند که وی درباره پیشنهاد داد جلسه ای بین معاونت حقوقی سازمان و رسانه ها برگزار و دفاعیات دو طرف مطرح شود تا پس از آن شکایتها برگشت داده شوند با این حال از نظر سازمانی، شکایتهای رئیس سازمان را نیز پس می گیرم.

محمد شریف ملک زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که پرسید آیا عذرخواهی شما از رسانه ها به منظور بازپس گیری شکایت های شما از رسانه هاست یا خیر که وی گفت: در همین جلسه اعلام می کنم شکایت ها برگشت داده می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه