سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خبر میراث فرهنگی - از تخت جمشید تا نیویورک

یادمان

خبر میراث فرهنگی - از تخت جمشید تا نیویورک

بازگشت 30 هزار لوح هخامنشی از دانشگاه شیکاگو به ایران و پیگیری این الواح توسط ریاست سازمان میراث فرهنگی تمام دغدغه اهالی میراث فرهنگی در هفته اخیر به شمار می رود. اطمینان از بازگشت الواح هخامنشی از نیویورک به تخت جمشید بارقه امیدی برای مشخص شدن وضعیت بلاتکلیف بسیاری از آثار تاریخی ایران در کشورهای مختلف است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ سرانجام زمان پرواز «حسن روحانی» و هیات همراه به آمریکا فرا رسید. رییس سازمان میراث فرهنگی هم بر اساس برنامه قبلی همراه رییس جمهور شده است. محمد علی نجفی، بازگشت الواح گلی هخامنشی به ایران را یکی از برنامه‌های اصلی سفر خود عنوان کرده است.
 
سفری که محمد علی نجفی وعده داده است که حتما در طی آن موضوع بازگشت الواح گلی هخامنشی را پیگیری می‌کند: «در این سفر، با مسئولان دانشگاه شیکاگو ملاقاتی صورت می‌گیرد و در این ملاقات حتما درباره بازگشت 30 هزار لوح گلی هخامنشی گفت وگو انجام می‌شود».
 
«مهناز گرجی»، رییس موزه ملی ایران در گفت و گو با chn می‌گوید که در حال حاضر فضا و امکانات مناسب برای پذیرش و نگهداری از الواح گلی به خوبی مهیاست.
 
رییس موزه ملی همچنین تاکید می‌کند که در صورتی که مشکل بازگشت الواح گلی به ایران از نظر حقوقی حل شود. در ایران شرایط تحقیق و مطالعه در ابعاد کاملا علمی و استاندارد فراهم می‌شود.
 
به گفته او، تالار بخش کتیبه‌ها در مورد خطوط باستانی سال‌هاست فعالیت مستمری دارد. شرایط فراهم خواهد بود. دغدغه ما تنها بازگشت الواح است.
 

12هزار قطعه از الواح هخامنشی قابلیت خوانده شدن دارند
عبدالمجید ارفعی درحالی از سفر رئیس سازمان میراث‌فرهنگی به نیویورک به‌منظور پیگیری و بازگرداندن الواح هخامنشی اظهار امیداواری کرد که تاکید کرد 12 هزار قطعه از الواح هخامنشی قابلیت خوانده شدن دارند.
 
ارفعی اضافه کرد: به اعتقاد من الواح گلی هخامنشی گنجینه‌های میراثی‌اند که حداقل 12هزار قطعه از این الواح قابلیت این را دارند که خوانده شوند واین الواح گلی هخامنشی سند‌های باستانی هستند که دیگر تکرار نمی‌شوند و نمونه‌ی دیگری از آن‌ها وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: در سال های ابتدایی دهه دوم سده 1300 شمسی در کاوش هایی که در منطقه تخت جمشید صورت گرفت از محل دو اتاق در شمال شرقی تخت جمشید تعدادی لوح گلی کشف شد که بررسی ها نشان می دهد این اتاق ها مرکز اسناد و بایگانی آن زمان بوده و در بررسی های بیشتر مشخص شد این الواح متعلق به سال های 13 تا 28 پادشاهی داریوش در ایران است.
 
به گفته وی در آن زمان حدود 30 هزار لوح به موسسه شیکاگو امانت سپرده شد که در خصوص این الواح بررسی و پژوهش انجام شود.


سردر شمالی قورخانه تهران تخریب شد
 
سر در شمالی قورخانه برای همیشه تخریب شد. این سردر که در خیابان خیام واقع شده و امتداد آن در خیابان امام خمینی است. گفته می شود که در هنگام ثبت کارشناسان تنها قسمت غربی آن را در پرونده ثبت ملی جای دادند و قسمت شمالی آن که در خیابان امام خمینی قرار داشت ثبت نشده است.
 
این بنا که با نام‌های؛ زَرّادخانه، تخشایی، اسلحه خانه ، جبه خانه ، جیبه خانه و جباخانه خوانده می‌شود، در زمان ناصرالدین‌شاه به عنوان اولین کارخانه صنعتی ایران بنا و در دوران پهلوی اول و به دست مهندس آلمانی به نام «گرهارد هارتمن» احیاء شد و در سال 1359 از وزارت دفاع به شهرداری واگذار و در نهایت امر در سال 1383 به عنوان ورودی ایستگاه مترو مورد استفاده قرار گرفت.
 
بخش عمده‌ای از بنا به علت نبود نگهداری فرسوده و بخشی هم توسط شرکت مترو تخریب شده بود و تنها سردر و یک دیواره 80 متری در دو طرف سردر قورخانه و یک دیواره 30 متری در شمالی واقع در خیابان امام خمینی باقی مانده بود، که در زمان ثبت اثر تنها حصار غربی در پرونده گنجانده شد.
 

ساخت و سازها پرونده شوش را سیاه می‌کند
 
شوش از جمله شهرهای زنده جهان است که نقش و اهمیت تاریخی آن به عنوان دروازه مدنیت بر کسی پوشیده نیست. نخستین کاوش‌های باستان‌شناسی از 150 سال پیش آغاز شده و این شهر به لحاظ تاریخی یکی از معدود شهرهای دوران باستان است که از بدو حیات خود که مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح تاکنون می‌شود زندگی در آن جاری است. به‌گونه‌ای که وجود محوطه‌های پیش از تاریخ، پارینه سنگی، ایلامی، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی ارزش و جایگاه این شهر را در دوره‌های متعدد تاریخی اثبات می‌کند.
 
«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا خوزستان با اشاره به اهمیت این شهر تاریخی و ساخت و سازهای گسترده می‌گوید: باتوجه به ساخت و سازهای گسترده در شوش اما همچنان شاهد مقاومت مسئولان محلی و استانی در مقابل ابلاغ تعیین حریم و عرصه این شهر تاریخی هستیم. موضوعی که سبب شده اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم با چالش‌هایی مواجه شود.
 
وی می‌افزاید: وقت‌کشی‌هایی که درخصوص ابلاغ تعیین حریم شوش انجام می‌گیرد سبب می‌شود که مراحل ساخت هتل امیرزرگر، بانک، پارکینگ و... سرعت بیشتری پیدا کند. و این موضوع در زمان ثبت جهانی شوش موانع جدی را بر سر راه ثبت پرونده قرار می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه