سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب گنجینه 10 هزار ساله ساسانیان - لباس محلی گیلانی بر تن عروسک چینی!

یادمان

تخریب گنجینه 10 هزار ساله ساسانیان - لباس محلی گیلانی بر تن عروسک چینی!

مخدوش شدن منظر تاریخی حرم حضرت معصومه به دلیل ایجاد سایبان، سبز شدن ستونهای ناهمگون در باغ جهان نمای شیراز، تخریب محوطه ارجان بهبهان و ... از جمله خبرهای حوزه‌ی میراث فرهنگی در این هفته بود.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Jil Sander Studded Derby Shoes , EdifactoryShops, ALWAYS LIKE A SALE

 

به گزارش خبرنگار مهر، چترهایی که در حرم حضرت معصومه (س) باعث ایجاد خدشه در حریم این بنای مذهبی و تاریخی شده است نه تنها با وجود مخالفت سازمان میراث فرهنگی بر سر جای خود باقی ماند، بلکه درحال تکمیل شدن نیز هستند.

چترهایی که برای ایجاد سایه در صحن عتیق حرم حضرت معصومه (س) در استان قم ایجاد شده، به حریم بصری این مکان مذهبی و تاریخی خدشه وارد کرده است. این سایه بان ها شبیه به سایبانهایی است که در حیاط مسجد النبی در مدینه منوره نصب شده تا در زمان باد و باران و آفتاب به صورت الکترونیکی باز و بسته شود.

چترهایی که تنها ده متر با ضریح حرم مطهر حضرت معصومه (س) فاصله دارد؛ در صحنی نصب شده که به دلیل وجود گنبد و فضاهای اطراف سایه بان های زیادی را در داخل صحن و حیاط برای زائران ایجاد کرده است. حال آنکه ضرورت این چترها در حیاط بیرونی و حتی حیاط مسجد جمکران به دلیل گستردگی فضای آن و تابش آفتاب بیشتر احساس می شد.

لباس محلی گیلانی بر تن عروسک چینی!

این هفته ناهید امانی، کارشناس صنایع دستی و استاد دانشگاه به خبرنگار مهر گفت: در شهرهای گردشگری گیلان به خصوص روستای ماسوله که یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان است، به وضوح می توان عروسک های محلی را دید که در بساط هر خانه ای برای فروش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: عروسکهایی که به نام عروسک محلی فروخته می شوند، پلاستیکی هستند و در کنار آنها عبارت "ساخت چین" نوشته شده است. برخی دیگر از این عروسکها نیز توسط زنان روستا با کامواهای رنگی بافته می‌شوند که البته این عروسکها هم اگر چه بافته دست هنرمندان روستاست اما باز هم از کامواهای سنتی و دارای رنگ طبیعی استفاده نمی شود بلکه نخ کاموای چینی است.

سبز شدن ستونهای ناهمگون در باغ جهان نمای شیراز!

شهرداری شیراز ستونهایی قرمز رنگ در میان درختان و عمارت باغ جهان نمای شیراز که از آن به عنوان باغ زینت الدنیا یاد می‌شود نصب کرده است. این در حالی که این اقدام تعرض به حریم بصری این عمارت تاریخی و ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

سال 86 بیژن حسینی سرپرست گروه اجرایی مرمت ساختمانی کلاه فرنگی باغ جهان نما اعلام کرد که مرمت ساختمان کلاه فرنگی (کوشک مرکزی) این باغ تاریخی تا زمستان امسال به پایان می رسد و با اتمام فعالیت های مرمتی، درهای این عمارت تاریخی به روی بازدیدکنندگان گشوده می شود.

اما اکنون با وجود اتمام عملیات مرمت، درهای این کوشک هشت گوش، همچنان به روی بازدیدکنندگان بسته است و این مجموعه باغ گردشگران خود را از دست داده است. همچنین درختان تنومند کمتری در آن مشاهده می شود.

اما کمتر از یک ماه است که در کنار عمارت تاریخی باغ جهان نما دو ستون قرمز رنگ توسط شهرداری شیراز کار گذاشته شده و به حریم بصری آن خدشه وارد کرده است.

این ستونها درحالی درست مقابل عمارت و در آغاز ورود گردشگران به باغ قرار داده شده است که هر اثر تاریخی دارای منظر و حریم بصری و تاریخی ثبت شده است و نصب هر بنایی که به حریم بصری آن ساختمان تاریخی خدشه وارد کند غیر قانونی تلقی می شود.

جلوگیری مردم از تخریب خانه بشارتی

عرصه بر محدوده بافت تاریخی قم در اطراف حرم حضرت معصومه (س) هر روز با اجرای پروژه‌هایی همچون پارکینگ و مجتمع تجاری تنگ‌تر می‌شود تا آنجا که حتی بولدوزرهای شهرداری بیلهای خود را تا خانه‌های به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی نیز برده‌اند.

در این میان برخی از نماهای به جا مانده نشان از قدمت تاریخی این محدوده دارد به عنوان مثال یکی از این خانه های تاریخی که در میان پارکینگ و ساختمان تجاری در حال تکمیل همانند جزیره افتاده است، خانه تاریخی بشارتی است.

مالک این خانه تاریخی به خبرنگار مهر می گوید: چند سال پیش در دهه 80 این خانه به نام خانه بشارتی در فهرست آثار ملی ثبت شد اما سازمان میراث فرهنگی هیچ وقت برای مرمت آن تلاش نکرد حتی چندی پیش شهرداری بولدوزر آورد تا این خانه را خراب کند اما مردم تجمع کردند و مانع شدند.

تخریب محوطه ارجان بهبهان؛ گنجینه 10 هزار ساله ساسانیان

محوطه ایلامی ارجان در شهرستان بهبهان که گنجینه مکشوفه آن شهرت جهانی دارد به دلیل ادامه عملیات میادین نفتی روی این محوطه و تعیین حریم نشدن آن همواره در خطر انجام تعرضات دیگر از جمله حفاریهای غیرمجاز است.

در اولین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده ولی در سال 1316 خورشیدی درنزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد کشف شد که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود.

ویژگی این آرامگاه استفاده از ملاط قیر و اندود گچ به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت همجواری با رودخانه مارون بوده است. یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلائی قدرت ارجان تجسمی از یک لوتوس نیلوفر آبی است که حامل پیامهای ذهنی و اساطیری است. باستانشناسان معتقدند تا کنون نظیر این حلقه طلائی در هیچ یک از حفاریهای علمی بدست نیامده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه