سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حراج آثار تاریخی ایران در موزه‌های آمریکا - ریزش سقف بازارهای تاریخی

یادمان

حراج آثار تاریخی ایران در موزه‌های آمریکا - ریزش سقف بازارهای تاریخی

ارائه لایحه‌ای در سنای آمریکا برای حراج آثار تاریخی ایران، برگزاری نمایشگاه هتلداری و گردشگری، تعیین حریم تخت جمشید، بررسی ساماندهی حریم کاخ گلستان و برگزاری جشنواره سفرنامه نویسی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Air Jordan

 

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از کمیته‌های سنای آمریکا به تازگی لایحه پیشنهادی را به رأی‌ گذاشته که بر اساس آن موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا که دارای اشیای قدیمی و تاریخی ایران از جمله کتیبه‌های تخت جمشید هستند راحت‌تر بتوانند آثارشان را به مزایده و حراج بگذارند.

اگر این لایحه به تصویب نهایی برسد آثار مرتبط با تخت جمشید تقریبا به راحتی به پیشنهاد دهندگانی که بالاترین قیمت را ارائه دهند فروخته می شود. اما در همین رابطه شورای ملی ایرانیان آمریکا با انتقاد از این اقدام سنا اعلام کرده است که این آثار جزو میراث بشریت هستند و تلاش می‌کند از آثار تاریخی ایران در آمریکا محافظت کنند به طوریکه در این زمینه باید در مقابل دادگاه، کنگره و حتی کاخ سفید ایستادگی کند.

نماینده ایران در یونسکو حراج آثار تاریخی ایران را پیگیری کند

در این باره احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، خواستار افزایش تلاشهای نماینده ایران در یونسکو برای ممانعت از فروش آثار تاریخی ایران در آمریکا شد.

وی با بیان اینکه تاریخچه این اشیاء تاریخی مشخص است و مالکیت آن مربوط به کشور ایران است، گفت: این حرکت دولت آمریکا جای تأسف دارد زیرا این میراث ارزشمند هم هویت تاریخی ماست و هم هویت آیینی ما.

افتتاح نمایشگاه هتلداری و گردشگری

این هفته نمایشگاه بین المللی هتلداری و گردشگری ایران با حضور بیش از 30 دفتر خدمات مسافرتی، هفت مجموعه هتلداری، چندین شرکت خصوصی فعال در صنعت گردشگری، 13 مجموعه بزرگ تفریحی ورزشی، 3 ایرلاین، 15 شرکت کننده خارجی و 70 شرکت ارائه دهنده خدمات و تجهیزات هتلداری در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برپا شد.

تمام تلاش شرکت کنندگان در این نمایشگاه تبلیغ تورهای گردشگری خارجی در ایام نوروز 91 بود.

حریم تخت جمشید بررسی و تعیین شد

حریم تخت جمشید که مدتها بود پس از ثبت مجموعه تعیین حریم نشد بالاخره این هفته تعیین تکلیف شد و در دومین و آخرین روز از نخستین همایش تعیین حریم آثار تاریخی و فرهنگی مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

به این ترتیب حریم تخت جمشید با 115 اثر تاریخی و فرهنگی مطرح شد و مهر تایید کارشناسان تعیین حریم را کسب کرد. حدود و ضوابط معماری داخل حریم تخت جمشید مطابق با نقشه‌ها در10 اسفندماه 1390به تمامی دستگاه‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

بررسی طرح ساماندهی حریم کاخ گلستان

غیر از بررسی حریم مجموعه تخت جمشید، ساماندهی، بهسازی و زیباسازی جداره‌های خیابانهای اطراف کاخ گلستان، ایجاد مبلمان شهری و تعیین تکلیف برای پاساژ خلیج فارس و انتقال پرچم ایران که در حریم کاخ قرار دارند توسط مسئولان شهری و میراث فرهنگی در تهران بررسی شد تا پرونده این کاخ برای ارسال به یونسکو و ثبت جهانی آن آماده شود.

ریزش سقف بازارهای تاریخی/ ساخت 20 گنبد جدید در تهران!

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران این هفته در اظهار نظری اعلام کرد که ساخت 20 گنبد جدید همانند گنبد بازار تاریخی عودلاجان در محله پامنار در دستورکار قرار دارد این درحالی است که بسیاری از گنبدهای موجود در این راسته از بافت تاریخی و گذرهای تهران قدیم درحال تخریب و ریزش هستند.

تخریب آخرین بقایای بنای حصار تاریخی اردکان

خبرهای حوزه تخریب میراث فرهنگی در جای جای ایران تمامی ندارد به نحوی که خبر رسید آخرین بخشهای باقی مانده از حصار تاریخی اردکان که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، به دلیل ساخت و ساز در حریم آن در حال از بین رفتن است.

این حصار در گرداگرد بافت تاریخی و با ارزش اردکان امتداد داشته و فقط از طریق دروازه ها امکان ورود و خروج به آن میسر بود.

قلم با قدم گره خورد

نخستین جشنواره سفرنامه نویسی ناصرخسرو قبادیانی با هدف تجلیل از بزرگان سفرنامه نویس و فعالان این حوزه در کشور این هفته در تالار وزارت کشور برگزار شد و به برگزیدگان بخشهای مختلف آن از جمله سفرنامه های صوتی، تصویری، نوشتاری و عکس تجلیل شد.

در این برنامه پیشنهاد نامگذاری روزی به نام ناصرخسرو در تقویم ایرانی نیز پیشنهاد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه