سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب سنگهای تاریخی ابن‌بابویه - دفن آب انبار هفت بادگیردر ریگزار

یادمان

تخریب سنگهای تاریخی ابن‌بابویه - دفن آب انبار هفت بادگیردر ریگزار

 

به گزارش خبرنگار مهر، در نزدیکی روستای متروک و تاریخی عصرآباد در یزد هفت بادگیر قد کشیده اطراف آب انبار، همانند دکل های کشتی غرق شده در حال دفن زیر ریگزارهای کویر هستند.

عصر آباد روستایی متروک است که تا 60 سال پیش حدود 50 خانوار در آن زندگی می کردند اما با خشک شدن قنات محل زندگی خود را ترک کرده و دیگر به آنجا بازنگشتند.

آب انبار هفت بادگیر موجود در این روستا مربوط به دوره قاجار است و در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۷۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اما از آنجایی که روستای عصرآباد و روستاهای اطراف آن همواره مورد حمله طوفان های شنی است اکنون این آب انبار با تمام هفت بادگیرش در حال غرق شدن در میان تلی از شن های روان است.

هر چند که سازمان میراث فرهنگی یزد چند سال پیش آب انبار را مرمت کرد اما از آن همه رسیدگی اکنون دیوار نوشته های روی آب انبار را می توان دید و حفاران غیرمجاز را که حوالی این روستا خاک ها را زیر و رو تا شاید عتیقه ای بیابند!

تصاویر سنگهای قبور تاریخی تخریب شده در گورستان ابن بابویه

چندی پیش با رسانه‌ای شدن تخریب سنگ قبرهای قدیمی در گورستان ابن بابویه به دلیل اجرای طرح توسعه شبستان آرامگاه شیخ صدوق و پس از آن ساماندهی قبرهای گورستان، انتقادها به اداره اوقاف و تولیت آرامگاه وارد شد چرا که در جریان اجرای این طرح چندین قبر تاریخی که متعلق به مشاهیر مدفون در این گورستان بودند، تخریب شده است.

در عکسهای منتشر شده توسط خبرگزاری مهر مشخص است که سنگ قبر سید حسین امامی از اعضای اصلی فداییان اسلام در گورستان ابن بابویه نیز در حال تخریب است و شواهد حاکی است که در جریان تخریب محدوده آرامگاه شیخ صدوق این سنگ قبر نیز رها شده در گوشه ای از گورستان در خطر تخریب و شکستن است.

در این عکسها مشاهده می شود حکیم الملک وزیر دربار نیز در این گورستان دفن بوده است که سنگ قبر وی نیز به همراه سنگهای تاریخی دوره قاجار متعلق به عروس، پسر و همسر وی نیز تخریب شده است.

در این میان سنگ قبری نیز متعلق به ملا علی اکبر مجتهد فیروزکوهی(مهجوری فیروزی) از مشاهیر و مجتهدین دهه 20 شمسی بوده که تخریب شده است.

میرزاعلی اکبر غفاری نیز که از او به عنوان موسس مکتب الصدوق یاد می شود یکی از احیا کنندگان میراث مکتوب تشیع بوده است اما اکنون اثری از سنگ قبر وی مشاهده نمی شود.

علی اکبر خان نقاش باشی معروف به مزین الدوله، استاد کمال الملک و از محصلین اعزامی دوره ناصرالدین شاه که در مدرسه دارالفنون نقاشی و فرانسه تدریس می کرد در گورستان ابن بابویه مدفون است اما سنگ قبر او نیز شکسته است.

ضرورت فراهم کردن زمینه میزبانی از گردشگران چینی در کشور

یک کارشناس گردشگری گفت: سازمان میراث فرهنگی بعد از ناامید شدن از ورود گردشگران اروپاییها به ایران تصمیم گرفته که با مسئولان گردشگری چین و ژاپن قرارداد ببندند درحالی که زمینه میزبانی از این گردشگران در ایران هنوز فراهم نیست.

حسین علی ذوالفقاری گفت: کشورهایی مانند چین و ژاپن ساختارهای قوی جذب گردشگر و احترام به توریست را موجب رونق گردشگری کشور خود می دانند درحالی که برخی از ایرانیان زمانی که یک گردشگر خارجی را می بیند سعی می کند از او هزینه ای بیشتر از حد معمول برای ارائه خدمات دریافت کند.

ذوالفقاری بیان کرد: قبل از ورود ایران به سمت جذب گردشگران چینی باید این باور را ایجاد کرد که تمامی سازمانهای مختلف همکاری کنند و امکانات ورود گردشگران را از آسیای شرقی و خاور دور ایجاد کنند.

تورهای هیجان انگیز در ایران گرانترین تورهای گردشگری هستند

ﻋﻀﻮ ﻫﻴــاﺕ ﻣﺪﻳﺮﻩ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺻﻨﻔﻲ ﺩﻓﺎﺗﺮ ﺧﺪﻣﺎﺕ مسافرت هوایی و جهانگردی با بیان اینکه تورهای گردشگری هیجان انگیز دو برابر تورهای گردشگری معمولی در ایران قیمت دارند گفت: تورهای هیجان انگیز در کشور شامل تورهای غواصی، قایقرانی در رودهای خروشان، صحرانوردی و کویر نوردی است.

توکلی درباره قیمت این تورها گفت: تورهای گردشگری خاص و هیجان انگیز گران جزو تورهای گران قیمت هستند به عنوان مثال اگر تور معمولی دو شب 80 هزار تومان باشد حداقل این تورها دو برابر قیمت دارند چون به وسایل مختلفی نیاز دارند.

مناطق کشاورزی مقصد بسیاری از گردشگران در جهان است

یک استاد دانشگاه گفت: برای دست یابی به توسعه پایدار در عرصه گردشگری با رویکرد جوامع محلی چاره ای جز توجه به مولفه های بومی ومنطقه ای نداریم.

حسن ثابتی راد با اشاره به ایجاد گردشگری نوین در کشورهای مختلف جهان افزود: اگروتوریسم (گردشگری کشاورزی) هم اکنون مقصد بسیاری از گردشگران جهان است که با توسعه این شیوه گردشگری می توان جوامع بومی ومحلی را در بهره مندی از مزایای اقتصادی گردشگری سهیم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد لاهیجان افزود: اکنون مناطق معینی از کشور در فصول چهارگانه، عرصه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی هستند که می توان ازاین قابلیت در صنعت گردشگری استفاده کرد.

فرصتها و تهدیدهای گردشگری سواحل دریای خزر بررسی می‌شود

اولین همایش بین المللی گردشگری پایدار سواحل دریای خزر با محوریت بررسی علل و میزان آسیبهای وارد شده از سوی گردشگران در سواحل و تبادل اطلاعات در زمینه گردشگری با متخصصان کشورهای دیگر برگزار می‌شود.

رضا سالاریان دبیر این همایش گفت: همایش گردشگری پایدار سواحل دریای خزر برای نخستین بار با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در دانشگاههای مازندران و مراکز دانشگاهی فعال در حوزه گردشگری در دو سطح ملی و سراسری برگزار می شود که همایش ملی آن روز 19 آبان و همایش بین المللی نیز در روز 21 و 22 اردیبهشت ماه سال 90 در سه استان مازندران، گیلان و گلستان برگزار می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه