سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی پیدا شدن محوطه‌های باستانی از 5400 سال پیش تا دوره اسلامی در رامهرمز

یافته‌های باستان شناسی

پیدا شدن محوطه‌های باستانی از 5400 سال پیش تا دوره اسلامی در رامهرمز

پس از 40 سال با از سرگیری مطالعات بررسی و شناسایی در دشت رامهرمز و هم‌چنین کرانه‌ی خاوری رود اعلا، باستان‌شناسان موفق به پیدا کردن محوطه‌های باستانی از 5400 سال قبل تا دوره اسلامی شدند. شخم عمیق زمین ، سدسازی ، احداث کانال‌ها ، راه‌سازی ، توسعه شهرنشینی دیگر فعالیت‌های کشاورزی و آبادانی این محوطه‌ها را تهدید می‌کند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Jordan 22 OG Chicago PE - nike victory elite 2 for cheap sale price - 002 - 317141

 

هیاتی متشکل از باستان‌شناسان جوان برای نخستین بار پس از بررسی و شناسایی کرانه خاوری رود اعلا در رامهرمز موفق به کشف تعداد زیادی محوطه باستانی از 5400 سال قبل تا دوره اسلامی شدند.
« لقمان احمدزاده‌شوهانی »، سرپرست هیات بررسی و شناسایی رامهرمز با اعلام این خبر به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت :

بررسی‌های انجام گرفته در ساحل شرقی رود اعلا منجر به کشف محوطه‌های باستانی شد که پیش از این ناشناخته مانده بود.
احمدزاده درباره این بررسی و شناسایی گفت : هدف اصلی ما در این فصل بررسی ساحل شرقی رود اعلا بود، زیرا این بخش تاکنون بررسی نشده بود و اطلاعات استقراری و زیست‌محیطی آن در تفسیر سازمان استقراری دشت رامهرمز بسیار مهم است و به همین دلیل ما بیش‌ترین زمان خود را به بررسی این بخش اختصاص دادیم.

وی در ادامه گفت :

 با بررسی این منطقه، برای نخستین بار مجموعه شواهد باستان‌شناختی متقاعد کننده درباره وجود جنبه‌های مختلفی از جوامع کوچ‌نشین با اسکان موقت در دوران‌های آغاز ایلامی ( 2600 ـ 3000 پ . م ) و هخامنشی (‌330 ـ 550 پ . م ) در ارتفاعات بخش شرقی دشت رامهرمز به دست آمد. به این ترتیب مشاهدات ما فرضیه‌های موجود در ارتباط با توسعه کوچ‌نشینی را طی این زمان‌ها را تقویت کرد. افزون بر این در این محدوده  بقایای گورستان کوچکی را کشف کردیم که احتمالا مرتبط  با عشایر کوچ‌نشین باستانی است.

بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت رامهرمز نشان داده که قدیمی‌ترین استقرار آن تنها در یک محوطه به نام اسوده و در مرحله شوشان عتیق پا گرفته است.
به دلیل شناخته شدن محوطه‌های هم‌زمان با این محوطه در دشت شوشان وکوه‌پایه‌های فارس و موقعیت میان در میان این محوطه، کاوش لایه‌نگاری در این محوطه می‌تواند تاثیرات متقابل فرهنگی به ویژه سفال‌گری پایان دوره شوشان عتیق اوایل دوره شوشان قدیم را آشکار کند.

برگرفته از فر ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه