سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اتمام حجت یونسکو به میراث فرهنگی - تکه تکه شدن یک بنای تاریخی

یادمان

اتمام حجت یونسکو به میراث فرهنگی - تکه تکه شدن یک بنای تاریخی

هشدار یونسکو در مورد پایان مهلت تعدیل برج جهان نمای اصفهان، روز شماری برای فرارسیدن آخرین مهلت ارسال پرونده ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان به یونسکو و پنج تکه شدن بنای تاریخی جهاد خوزستان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Nike

 

به گزارش خبرنگار مهر، اوایل هفته کارشناسان میراث فرهنگی سازمان یونسکو پایان دیماه را آخرین مهلت ایران برای تعدیل طبقات اضافی برج جهان نمای اصفهان اعلام کردند.

 

با این حال باز هم معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی وعده تخریب ستون‌های طبقه سوم برج جهان‌نما را داده است و گفته که این موضوع در جلسه با استاندار و شهردار اصفهان مطرح شده است.

12 بهمن؛ آخرین مهلت ارسال پرونده ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان

استان اصفهان خبرهای مهمی در این هفته داشت یکی از آنها روزشماری برای تهیه پرونده ثبت بلندترین محور فرهنگی، تاریخی، طبیعی جهان به طول 6 کیلومتر با دربرگرفتن 399 اثر تاریخی ـ فرهنگی به نام ایران در جهان بود. به شرط اینکه سازمان میراث فرهنگی تا 12 بهمن ماه بتواند پرونده آن را به سازمان یونسکو ارسال کند.

غفلت از این کار باعث می شود شهر تاریخی اصفهان بزرگترین بخت خود را برای ثبت همزمان 399 اثر ارزشمند تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو از دست بدهد.

یک بنای تاریخی پنج تکه شد!

غیر از استرسی که برای تهیه پرونده ثبت جهانی محور تاریخی اصفهان در میان دوستداران میراث فرهنگی اصفهانی وجود داشت در خوزستان نیز ساختمان تاریخی جهاد موجب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی در اهواز شده است چون این ساختمان برای انتقال پنج سازمان و اداره کل تکه تکه می‌شود درحالی که هر گونه تغییر و جابه جایی در اموال منقول و غیر منقول یک بنای تاریخی خلاف قانون است.

استانداری خوزستان در نظر دارد تا پنج اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، دادگستری، دارایی، ثبت احوال و ثبت اسناد را برای رهایی از بلاتکلیفی در ساختمان های اجاره ای به این بنای بزرگ و تاریخی انتقال دهد.

ایجاد نماد چینی و نصب دکل در کنار قلعه‌های ساسانی کرمان

در شهر تاریخی کرمان نیز اتفاقات دیگری در جریان است. در کنار قلعه اردشیر و دختر کرمان نمادها چینی و ژاپنی نصب شده است که هویت این بنای قدیمی را زیر سوال می برد.

نصب دکل برق در کنار برج و باروی این قلعه ها سیمای مهمترین اثر تاریخی این شهر را که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده خدشه‌دار کرده است.

تاثیر کاهش ارزش پولی ایران بر گردشگر ورودی بررسی شود

از سوی دیگر در حوزه گردشگری نیز تلاطم نرخ ارز حرف و حدیث های بسیاری را در این صنعت در پی داشته است. برخی می گویند که کاهش ارزش پولی ایرانی از جهاتی می تواند ورود گردشگر خارجی را به ایران رونق بدهد چون اگر تا به حال یک گردشگر بابت یک دلار به اندازه هزار و 200 تومان خدمات می گرفت از این پس می تواند با یک دلار هزار و 700 تومان خدمات دریافت کند.

در این باره یک کارشناس گردشگری گفت: باید یک پروسه زمانی از لحظه کاهش ارزش پولی ایران نسبت به دلار بگذرد تا مشخص شود تورم قیمت نسبت به مدت زمان مشابه در سالهای قبل چه تاثیری بر گردشگر ورودی ایران گذاشته است.

موزه داران برای تقویت آیین نامه روز جهانی موزه ها پیشنهاد دهند

در این هفته کمیته ملی موزه های کشور به منظور برگزاری روز جهانی موزه که در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شود نشست هم اندیشی روز جهانی موزه ها با حضور موزه داران کشور در موزه امام علی برگزار شد.

در این مراسم رئیس کمیته ملی موزه های کشور گفت: موزه‌داران کشور بر اساس کارکرد موزه‌ها تا پایان اسفند ماه جاری پیشنهادهایی را برای تقویت آیین نامه روز جهانی موزه‌ها ارائه کنند.

ارائه 35 عملکرد ویژه برای 35 سال بزرگداشت روز جهانی موزه ها

درباره برنامه های روز جهانی موزه ها دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران هم گفت: 35 سال از نامگذاری روز جهانی موزه ها می گذرد به همین دلیل پیشنهاد می کنیم 35 کار و عملکرد ویژه را در روز جهانی موزه ها که در سال 91 برگزار می شود ارائه شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه