سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان از استعفای عجیب تا موش‌های بوشهر

یادمان

از استعفای عجیب تا موش‌های بوشهر

از استعفای عجیب رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی و موش‌های بوشهر که بگذریم، این هفته میراث‌فرهنگی با صف پاسخ‌هایی روبرو بود که از سازمان میراث‌فرهنگی ارسال می‌شد. پاسخ‌هایی تکمیلی به وضعیت نگران‌کننده برج آزادی، سرقت کتیبه عمارت نواب یزد و پل خواجو اصفهان.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ اما پاسخ‌های سازمان‌میراث‌فرهنگی تمام اتفاقات هفته پیش نبود بلکه پرسشی مهمتر میراث‌فرهنگی خوزستان را تحت‌شعاع قرار داد. آیا 40 هزار متر بقایای ساسانیان با خاک یکسان می‌شود؟
 
گفته می‌شود مجوز ساخت 40 هزار متر واحد مسکونی بر عرصه شهر ساسانی جندی شاپور درحالی  داده شده که این مجوز یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ایران را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد. این‌درحالی‌است که ضوابط محدوده عرصه و حریم شهر باستانی جندی‌شاپور عیان و هرگونه تغییر کاربری، توسعه ساختمان در وضع موجود مطلقا ممنوع است.
 
شهر ساسانی جندی‌شاپور در سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت و عرصه آن نیز در سال 89 به تصویب رسید. با این‌حال گویا قرار نیست این محوطه از دست ساخت‌وسازها و تهدیدات بی‌امان جان سالم به‌در برد.
 
«مجتبی‌گهستونی» فعال‌میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در این‌رابطه به CHN می‌گوید: «7 هکتار از محوطه 1000 هکتاری جندی‌شاپور باغ و تحت‌مالکیت شخصی به‌نام ( غ.د ) است. این فرد با رایزنی‌هایی که با شورای روستا و بخشداری منطقه کرده درصدد ساخت 40 هزار متر (4 هکتار) واحد مسکونی از آن 7 هکتار است.»
 
این فعال‌میراث‌فرهنگی معتقد است، ساخت 40 هزار متر واحد مسکونی درست روی عرصه محوطه تاریخی جندی‌شاپور واقع شده و نکته قابل توجه این است که مدیر میراث‌فرهنگی دزفول غیرباستانی بودن این محوطه را تایید و با مجوز ساخت و ساز موافقت کرده است. آقای (غ.د) توانسته مجوز تغییر کاربری بگیرد و مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک اعلام کرده، غیرباستانی بودن 7 هکتار از زمین‌ وی که روی عرصه جندی‌شاپور است محرز شده و می‌تواند حداکثر 6 متر و با ارتفاع 2 متر با استفاده از مصالح بومی ساخت و ساز کند.»
 
 
موش‌ها بوشهر را می‌جوند، تاریخ در دبی احیا می‌شود
خانه‌های تاریخی بوشهر یکی پس از دیگری تخریب می‌شود. بافت هویت خود را از دست داده و بوی فاضلاب امان ساکنان آن را بریده است. موش‌ها روز به روز تعدادشان بیشتر می‌شود و کم کم دارند تبدیل به ساکنان رسمی بافت می‌شوند. تاریخ بوشهر تبدیل به آجر و سیمان می‌شود. این در حالی است که آن سوی خلیج فارس، اهالی دبی تاریخ‌شان را حفظ و احیا می‌کنند.
 
هرچند با آغاز سال 91 قرار بود که بافت تاریخی بوشهر سر و سامانی بگیرد اما این اتفاق که نیفتاد هیچ، در این روزهای زمستانی خبر تخریب روز افزون بافت به گوش می‌رسد. بافت بوشهر تخریب می‌شود اما اهالی دبی در حال بازسازی شهرشان هستند.
 
این اتفاق در حالی می‌افتد که بوی فاضلاب بافت بوشهر عرصه زندگی را بر ساکنان آن تنگ کرده است. تعداد موش‌ها روز به روز در این شهر بیشتر می‌شوند و اهالی دیگر تمایلی به زندگی در این مکان ندارند. معتادان کم کم فضای مناسب خود برای اقامت را در دل بافت پیدا کرده‌اند. از این پس سرنگ‌ها دارند تبدیل به ساکنان دائمی بافت می‌شوند.
 
این در حالی است که بافت تاریخی بوشهر با 38 هکتار وسعت در تاریخ 29 تیرماه 1378 به شماره 2360 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این مجموعه شامل چهار محله به نام‌های کوتی، بهبهانی، شنبدی و دهدشتی است و در شمالی ترین نقطه شبه جزیره بوشهر قرار دارد.
 
تعداد دانه‌های بافت حدود 1030 و تعداد دانه‌های ثبتی 69 عدد است. این تعداد روز به روز با روند فرساینده‌ای رو به رو می‌شوند که نشان از روزی دارند که دیگر بوشهر، بوشهر قدیم نخواهد بود. بوشهر که بخشی از هویت تاریخی خود را مدیون هنر شاخص معماری اش است، به دلیل بی‌توجهی مسئولان و نبود احساس نیاز از سوی مردم این شهر به دست خود این هنر ارزشمند را تخریب می کند تا خانه‌های سیمانی بی روح را جایگزین آن کند.
 
واکنش نماینده مجلس درباره وضعیت نگران‌کننده پل خواجو
اما نماینده اصفهان در مجلس با اشاره به وضعیت سی و سه پل و پل خواجو می‌گوید: میراث فرهنگی اصفهان، تنها راهکارها را می‌شنود اما اجرا نمی‌کند.
 
یکی از نمایندگان اصفهان با اشاره به برخی مشکلات و ترک های پل های تاریخی این استان، همچون سی و سه پل و پل خواجو می گوید که بارها راهکارهایی برای بهبود وضعیت این پل ها به اداره میراث فرهنگی اصفهان پیشنهاد داده است، اما آنها تنها گوش می کنند و هیچ کار اجرایی انجام نداده اند.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نهم در گفت و گو با خبرگزاری CHN می گوید: اگرچه ترک هایی در پل خواجو دیده شده است، اما وضعیت این پل به گونه ای نیست که بگوییم در حال فرو ریختن است.
 
او وجود چنین ترک هایی در پل خواجو، سی و سه پل و دیگر پل های تاریخی استان اصفهان را «موضوع جدیدی» نمی داند و اضافه می کند: پل های تاریخی اصفهان همیشه با چنین مشکلاتی دست و پنجه رم می کنند. البته ترمیم های دائمی از سوی سازمان میراث فرهنگی انجام می شود. در کنار برخی از این پل ها اداره میراث فرهنگی ایستگاه دائمی مرمت دارد.
 
عمارت نواب یزد کتیبه نداشت
به دنبال انتشار خبر « کتیبه و در تاریخی عمارت نواب یزد سرقت شد »، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جوابیه‌ای این خبر را تکذیب و اعلام کرد که عمارت نواب یزد کتیبه نداشته است. این در حالی است که عکس‌های ارایه شده از سوی دوستداران میراث فرهنگی حاکی از موضوع دیگری است.
 
برکناری مدیر پژوهشکده و استعفای عجیب!
درحالی جامعه باستان‌شناسی ایران دررابطه با تغییرات زودهنگام مدیریت پژوهشکده باستان‌شناسی اعتراض و بیانیه صادر کرد که در این بیانیه تاکید شده‌، پیامد مستقیم و زیانبار این تغییرات زودهنگام، وقفه در انجام فعالیت های پژوهشی و میدانی در سطح کشور بوده است که به نوبۀ خود بر حفاظت از آثار فرهنگی-تاریخی تاثیر منفی گذارده است.
 
در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «شگفت­آور است که طی سال­های اخیر تعویض مدیران این پژوهشکده روند بسیار شتابانی داشته است و مدیران این نهاد تخصصی، حتی فرصت زمینه­سازی برای یک برنامه­ریزی کوتاه را هم پیدا نمی­کنند. این در حالی است که برای به ثمر رسیدن پژوهش­های بنیادی همچون پژوهش­های باستان شناختی، برنامه­ریزی بلندمدت و شرایط پایدار مدیریتی از جمله ضروریات به شمار می­رود.»
 
این درحالی است که هنوز یک ماه از برگزاری همایش‌باستان‌شناسی کشور نگذشته که اعلام می‌کنند مدیر پژوهشکده برکنار شده‌است؛ اما وقتی خبر برکناری با عباس مقدم در میان گذاشته می‌شود، گویی چاره‌ای جز تایید نمی‌بیند. او که به‌دلیل بیماری آنفولانزا واقف به اتفاقات پژوهشکده نیست به زمزمه‌هایی اشاره می‌کند که بوی برکناری می‌داد و تاریخ‌اش به پیش از برگزاری همایش برمی‌گشت.
 
اما در این میان، باستان‌شناسان با عقاید متفاوت بیش از هر زمان دیگری از آینده پژوهشکده بیم داشتند. مدیری که از مخالف تا موافق رای به بودن‌ او داده بودند ناگهان تغییر کرد و برای قشر باستان‌شناس گران آمد. ناگزیر لب به اعتراض باز کردند و در قالب بیانیه خواهان بازگشت عباس مقدم شدند. خواسته‌ای که پاسخ آن سربرآوردن استعفایی عجیب بود.
 
مهدی رهبر»، باستان‌شناس پیشکسوت اما استعفای رئیس پژوهشکده را عجیب می‌داند. او معتقد است، همایش باستان‌شناسی با موفقیت انجام شد و اگر مشکلی بر عدم فعالیت مقدم بود قطعا با ما در میان گذاشته می‌شد.
 
رهبر می‌افزاید: «از نظر باستان‌شناسان این استعفا عجیب است. مدیری که به انتخاب باستان شناسان تنها 4 ماه روی کار آمده و به‌لحاظ علمی و مدیریت پس از مرحوم آذرنوش، از کارایی لازم برخوردار است دلیلی ندارد به‌یکباره استعفا دهد. این‌درحالی است که اگر مسئله بیماری بود و نمی‌توانست ادامه دهد قطعا در سیمناری که برگزار شد راجع به تحقق برنامه‌‌های بلندمدت و آینده پژوهشکده این همه امیدواری نمی‌داد.»
این درحالی است که «میرعابدین کابلی» باستان‌شناس پیشکسوت، پیش از آنکه این استعفا را عجیب بداند متن آن را گویای همه چیز می‌داند. به‌گفته وی، مدیری که موفق است و برنامه دارد دلیلی ندارد یک‌مرتبه استعفا دهد.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه