سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ نکوداشت ثبت جهانی نقالی / عبور جاده از تپه 6 هزارساله

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ نکوداشت ثبت جهانی نقالی / عبور جاده از تپه 6 هزارساله

ثبت نخستین فرش تکه‌دوزی شده با چرم در گینس، تجلیل از فردوسی پژوهان و نکوداشت ثبت جهانی نقالی، عبور جاده از وسط تپه 6 هزار ساله در قم، تخریب 25 خانه تاریخی در شیراز از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | nike high top women gold color chart with names - 082 - Air Jordan 1 Mid Linen - 554724

به گزارش خبرنگار مهر، یک هنرمند صنایع دستی در شهر ری قصد دارد برای نخستین بار فرشی را که با 150 هزار تکه چرم در دایره‌ای به قطر ده متر دوخته شده در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.

برای دوختن تکه های این فرش روی پارچه ضد آب واتر، 17 نفر از زنان بی سرپرستی که در کارگاه آموزشی صنایع دستی آموزش دیده اند در این پروژه مشارکت می کنند.

تجلیل از فردوسی پژوهان و نکوداشت ثبت جهانی نقالی

این هفته همایش ملی"تجلیل از فردوسی پژوهان ونکوداشت ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث ناملموس یونسکو" بعد از گذشت یکی سال از ثبت جهانی آن، با حضور رئیس جمهور در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.  در این همایش از 14 نفر از فردوسی پژوهان، نقالان و پژوهشگران حوزه نمایش آیین ه‌ای سنتی تجلیل شد.

تخریب تپه 6 هزارساله در قم با اجرای طرح احداث بزرگراه

آب انبار تاریخی "شادقلی خان" در کنار تپه باستانی "شادقلی خان" در محله چهار مردان شهر قم در مرکز بافت تاریخی این شهر، در خیابان عمار یاسر واقع شده است. دوره های فرهنگی تپه باستانی شادقلی خان شامل هزاره چهارم قبل از میلاد، ساسانی، ایلخانی، صفوی و قاجاریه بوده و می توان گفت این آب انبار و بافت تاریخی محدوده آن روی یک تپه باستانی 6 هزار ساله قرار گرفته است.

از سال 86 تا کنون مدیریت شهری قم به منظور ایجاد طرح توسعه و گسترش راههای جاده ای و احداث فاز 4 بزرگراه عمار یاسر، بخشهای زیادی از این تپه تاریخی را از بین برده است.

بستکیه؛ میراث ایرانیان برای اماراتیها

یکی از خبرهای جالب حوزه میراث فرهنگی، اطلاع یافتن از پیشینه تاریخی یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری دوبی است. سالها پیش معماران برجسته بستک استان هرمزگان به امارات مهاجرت کردند و همان جا شهر بستکیه فعلی را در دبی ساختند. اکنون خانه های تاریخی بستک در هرمزگان رو به نابودی است درحالی که به زودی خانه‌های بستکیه دبی در فهرست میراث جهانی ثبت می‌شود.

بستک از شهرهای استان هرمزگان، دارای معماری بسیار زیبا در روزگار قدیم بوده است اما متأسفانه به دلیل بی اهمیتی به معماری های بومی منطقه، هر روز یکی از آثار زیبای این شهر نابودی می شود.

کوتاهی میراث فرهنگی در دفاع از خارج نشدن بناهای تاریخی از ثبت ملی

این هفته مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری نسبت به اظهارات مسئولان میراث فرهنگی درباره همکاری نکردن دیوان عدالت اداری در بررسی پرونده های میراثی گفت: شعبات قضایی مربوط به رسیدگی به پرونده های خروج آثار از فهرست میراث فرهنگی موظفند نسخه ای از شکایت مالک را به سازمان میراث فرهنگی بفرستند تا دفاعیات خود را مطرح کنند اما این سازمان اطلاعات ناقصی می‌دهد که قابل دفاع نیست.

تخریب 25 خانه تاریخی در هفته میراث فرهنگی

مدیریت شهری شیراز در حالیکه متولیان میراث فرهنگی در گیر و دار برنامه‌های هفته میراث بودند 25 تا 30 خانه ارزشمند دیگر را در بافت تاریخی شیراز تخریب کرد.

این روند از سال 89 تا کنون به منظور گسترش خیابان ها و نوسازی محله های فرسوده شهر شروع شده است.

تپه باستانی چند هزارساله زیر کشت گندم و صیفی جات رفت

همزمان با تخریب خانه های تاریخی در شیراز، محوطه باستانی تل گپ در استان کهگیلویه و بویر احمد با تاریخچه ای مربوط به هزاره پنجم تا هزاره یکم پیش از میلاد که زمانی که بزرگترین استقرارگاه باستانی منطقه بود به زمین کشاورزی و باغداری تغییر کاربردی داد!

تل گپ یک محوطه مهم پیش از تاریخی است و بقایای معماری مدفون در آن از جنس خشت و چینه هستند و در برابر انجام فعالیتهای باغداری و کشاورزی و در برابر آسیب ناشی از رشد ریشه درختان بسیار آسیب پذیر است.

این درحالی است که طبق قوانین میراث فرهنگی کشور هرگونه ساخت و ساز یا هر نوع فعالیتی در عرصه باستانی آثار و محوطه های باستانی ممنوع است.

هشدار در مورد تپه خواری در روستاها با هدف دستیابی به میراث تاریخی

اتفاقی که برا تپه باستانی تل گپ افتاده است ناشی از آگاهی نداشتن روستاییان از تاریخچه آن بوده که در این باره رئیس انجمن کهن دژ از زاویه ای دیگر مشکل تپه های باستانی را مورد بررسی قرار داد و گفت: انجمن های دوستدار میراث فرهنگی که از مدتها پیش قرار بود توسط نهادهای دولتی شکل بگیرد می توانند از بروز این معضلات جلوگیری کنند.

بابک مغازه ای، گفت: برخی از روستاییان یا در اثر مرور زمان شی تاریخی را از این تپه ها پیدا می کنند و به سازمان میراث فرهنگی تحویل نمی دهند و یا وجود آن را آنقدر در زمین خود مسکوت نگه می دارند تا سر فرصت نسبت به حفاری آن اقدام کنند همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از تپه های تاریخی مورد تهدید و حفاری غیرمجاز قرار بگیرند.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی در خرداد ماه

این هفته برنامه ریزی ها برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در ایران انجام شد و معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی، 7 کشور خارجی حضور خواهند داشت و چین اعلام کرده 15 نفر از هنرمندانش را براس شرکت در نمایشگاه به ایران می فرستد. معتقدیم هر چه هنرمندان خارجی حضور گسترده تری در این نمایشگاه داشته باشند اثر گذاری آن نیز بیشتر خواهد شد.

محمدحسن صالحی مرام بیان کرد: هنوز مکانی برای خرید صنایع دستی و معرفی آن به نمایندگان نهادهای دولتی سراغ نداریم و من از این موضوع خجالت می کشم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه