سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ اخراج ساکنان خانه های سازمانی کاخ سعدآباد / مرمت ارگ خشتی با آجر

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ اخراج ساکنان خانه های سازمانی کاخ سعدآباد / مرمت ارگ خشتی با آجر

اخراج ساکنان خانه های سازمانی کاخ سعدآباد، بسته شدن پرونده گردشگری با اسب، مرمت یک ارگ خشتی ساسانی با آجر و ایجاد دیوار حفاظتی معضل جدید بندر تاریخی سیراف از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | nike air huarache navy denim shoes sale , Air Jordan Release Dates 2021 , WakeorthoShops

به گزارش خبرنگار مهر، اوایل همین هفته خبر رسید که ساکنان خانه های دوره پهلوی، که به خانه های سازمانی کاخ سعدآباد معروف است، بنا به دستور سازمان میراث فرهنگی باید از سعدآباد به خانه های مسکن مهر در پرند تغییر مکان دهند.

250 نفر از ساکنان خانه های سازمانی کاخ سعدآباد که سه دهه در این خانه ها زندگی کرده اند، ده روز قبل تر نامه ای مبنی بر تخلیه فوری خانه ها و انتقال مکان زندگی به شهر پرند از سوی سازمان میراث فرهنگی دریافت کردند.

در این نامه قید شده بود که ساکنان این خانه ها باید هر چه سریعتر در این ده روز باقی مانده، مکان زندگی خود را تغییر دهند و با پرداخت هزینه اولیه، در خانه های مسکن مهر، شهر پرند مستقر شوند.


پرونده گردشگری با اسب در ایران از مدتها پیش بسته شده است

نشست خبری، نخستین همایش علمی و جشنواره ملی نژادهای اسب اصیل ایران عصر روز سه شنبه برگزار شد. در این نشست بابک شکی، مشاور اسب های ورزشی بیان کرد: صنعت گردشگری با اسب در ایران مدتهاست از بین رفته است درحالی که با اسب می توان به جاذبه های گردشگری کمتر دست یافتنی رفت.

مشاور اسبهای ورزشی با بیان اینکه گردشگری با اسب تا 10 سال پیش رونق داشته است افزود: جنوب اسپانیا و مغولستان مناطق پیشرو در گردشگری هستند.

 

وی کمبود امکانات و تسهیلاتی مانند ویزا، نبود خبرگان این حوزه و زیرساخت های حمل و نقلی را مهمترین دلایل توقف گردشگری با اسب بیان کرد و گفت: خواستگاه اسب عرب ایرانی خوزستان بوده و این اسب جزء قویترین اسب های استقامت دنیاست.


مرمت یک ارگ خشتی ساسانی با آجر!

این هفته خبر رسید که ارگ تاریخی انار یکی از آثار تاریخی کرمان است که نصب وسایل ورزشی و بازی کودکان در حریم درجه یک آن و مرمت غیراصولی آن باعث از بین رفتن اهمیت این بنای تاریخی ثبت شده در فهرست ملی شده است.

 

محمدرضا نسب عبداللهی، از فعالان میراث فرهنگی شهرستان انار گفت: شهرداری انار در اطراف این ارگ اقدام به ساخت و ساز، نصب وسایل بازی کودکان، نصب وسایل ورزشی، ایجاد قلعه بادی، ساخت سرویس بهداشتی، آب‌نما و حوضچه بزرگ آب و جدول ‌کشی در پنج متری دیوار ارگ کرده است. همه این اقدامات شهرداری در حریم درجه یک ارگ انار رخ داده اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی کرمان تاکنون برای جمع‌آوری این ساخت و سازها اقدامی نکرده‌اند.

ایجاد دیوار حفاظتی معضل جدید بندر تاریخی سیراف

دیوار حفاظتی جلوی مسجد بندر سیراف از یک هفته پیش در حال ساخت است. اما سرپرست گروه باستان شناسی زیرآب سیراف معتقد است که این دیوار سنگی نه تنها جلوی فرسایش را نمی‌گیرد بلکه در طول زمان باعث افتادگی بیشتر بنا نیز می‌شود.

سرنا خاکزاد متخصص میراث فرهنگی، سواحل تاریخی و در نشست تخصصی یافته‌های باستانشناسی بندر سیراف که روز دوشنبه در موزه ملی ایران برگزار شد، گفت:‌ یکی از کارهای غیراصولی که به تازگی انجام شده است ایجاد دیوار حفاظتی مقابل مسجد جامع سیراف بود. این اقدام در کشورهای دیگر ثابت کرده است که به وجود آوردن یک دیوار سنگی در ساحل نمی‌تواند جلوی فرسایش بیشتر شهرهای ساحلی را بگیرد بلکه موجب می‌شود موج ماسه را بشورد و باعث افتادگی بیشتر بنا شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه