سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در هفته‌ای که گذشت (910304) - ماجرای موزه برتر تا پاریس شدن عودلاجان

یادمان

میراث فرهنگی در هفته‌ای که گذشت (910304) - ماجرای موزه برتر تا پاریس شدن عودلاجان

این هفته، هفته پر فراز و نشیبی برای میراث فرهنگی بود. هفته‌ موزه‌ها و آزادی خرمشهر. هفته موزه‌ها که خود ماجرای مفصلی داشت. در این هفته ایکوم مراسمی برای بزرگداشت موزه ها در خانه هنرمندان گرفت اما موزه برتر نداشت. در هفته آزادی خرمشهر هم بار دیگر ایده موزه‌ای شدن این شهر جانی دوباره گرفت. آخر هفته هم خبر خوشی از میراث فرهنگی رسید و اولین قدم برای بازسازی عودلاجان برداشته شد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Nike

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی - میراث فرهنگی این هفته را با خبری از عودلاجان به اتمام رساند. برخلاف دفعه‌های گذشته خبرهای خوشی از این بافت تاریخی با ارزش به گوش می‌رسد. بر اساس این خبر فاز نخست ساماندهی سقف بازارچه عودلاجان که بخش‌هایی از آن بهمن سال گذشته به دلیل نبود مرمت‌های مناسب فرو ریخته بود، آغاز شد.
 
مدیرکل اداره میراث فرهنگی تهران به بازاری‌ها و کسبه عودلاجان وعده داد که در صورت همکاری آن‌ها و شهرداری تهران تا 5 سال آینده عودلاجان تبدیل به موزه شهری همچون شهرهای بزرگ پاریس یا وین می‌شود. بسیاری از کسبه بازار و کسانی که ساکن عودلاجان هستند به این مراسم آمده بودند و در میان همهمه آن‌ها ربان افتتاحیه این ساماندهی بریده شد. محیط طباطبایی، رییس ایکوم و توسلیان،جامعه شناس و از دوستداران میراث فرهنگی و یکی از معتمدان بازار از حاضران این مراسم بودند.
 
موزه برتر نداریم
این هفته، هفته موزه‌ها بود. هفته‌ای برای بزرگداشت میراث غنی هر تمدن که در ساختمانی به نام موزه نگهداشته می‌شود. ایکوم به همین مناسبت در خانه هنرمندان از موزه داران تشکر و لوح هایی اهدا کرد. تعدادی از موزه هایی که لوح دریافت کردند، در پیامک هایی موزه هایشان را موزه برتر معرفی کردند در حالی که قضایا از قرار دیگری بود و رئیس ایکوم ایران اعلام کرد: امسال موزه برتر نداشتیم.
 
احمد محیط طباطبایی، رئیس ایکوم ایران بهCHN  گفت: «امسال تک موزه برتر وجود نداشت بلکه موزه‌ها در 8 بخش انتخاب و برگزیده شدند.»
 
به‌گفته وی، کاخ موزه گلستان نیز به‌دلیل فعالیت‌های سال گذشته در جهت ثبت جهانی کاخ گلستان و نشر و انتشارتولیدات فرهنگی آلبوم خانه کاخ گلستان به‌عمل آورده بود و مجموعه فعالیت‌های که در ارتباط با سایر نهادهی فرهنگی چون برگزرای جشنواره شمس‌العماره داشت مورد تقدیرمستقیم هیات اجرایی قرار گرفت.
 
جستجوگران معبد لائودیسه به پی های اشکانی و سلوکی رسیدند
در این هفته باستان شناسانی که به معبد لائودیسه رفتند به نتایج بسیار مهمی رسیدند. فصل سوم کاوش‌ معبد لائودیسه منجر به کشف پی سازه‌ای متعلق به دوره اشکانی و سلوکی در نهاوند شد.
 
سومین فصل از کاوش‌ باستان‌شناسان به منظور یافتن معبد لائودیسه نهاوند درحالی ادامه دارد که باستان‌شناسان هنوز اثری از این معبد پیدا نکرده‌اند. این‌درحالی است که کاوش‌های باستان‌شناسان به سرپرستی ''مهدی رهبر'' منجر به کشف 2 پی از سازه دوره اشکانی و سلوکی و مقادیر بسیاری از قطعات سفالی منقوش دوره سلوکی و نوع ظریف سفال‌های دوره اشکانی شده‌‌است.
 
سرپرست هیأت کاوش‌های باستان‌شناسی گفت: «در کاوش‌های صورت گرفته در محوطه‌ لائودیسه پی سازه‎ای متعلق به سکونت انسان در دوره‌های سلوکی، اشکانی و ایلخانی به‌همراه مقادیر بسیاری قعات سفالی منقوش دوره سلوکی کشف شد.
 
موزه‌ای برای پاسداشت مقاومت
این هفته، روز آزادی خرمشهر را هم داشت. روزی که مردم ایران بر این باورند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. امروز یکی از دغدغه‌های مردم خرمشهر این است که مبادا این همه مقاومت فراموش شود. شاید برای همین است که ساختن موزه یکی از مهمترین دغدغه های این مردم است.
 
8 سال دفاع مقدس نام خرمشهر را جاودانه کرد. یاد رشادت‌های مردانی که دلاورانه ایستادند و 35 روز تن خود را سپر دفاع شهر کردند هرگز از خاطره خرمشهر پاک نمی‌شود. این‌همه اما هنوز در شهر دیده می‌شود و می‌تواند برای گردشگرانی که به دیدن شهر جنگ‌زده آمده‌اند، یاد شهدا را زنده نگه دارد.
 
هرچند چهره خرمشهر پس از دو دهه آبادانی تغییر کرده اما هنوز بخش اندکی از جنگ تحمیلی را می‌توان در زخم‌های به‌جای مانده از آن دوران شهر لمس کرد. زخم‌هایی که اگر پاک شوند، شهر را از ساختن خاطرات مردان جنگ که پای دیوارهای همین شهر به شهادت رسیدن، عاجز می‌کند.
 
طرح محور گردشگری جنگ،‌ از جمله نیازهای رونق گردشگری خرمشهر است. این طرح می‌تواند با به‌هم چسباندن پازل‌های باقی‌مانده از جنگ و بازسازی نقاط محو شده که جریان توسعه شهری را هم به مخاطره نمی‌اندازد، گردشگران را جذب خرمشهر کند.
 
سه بعدی شدن کتیبه داریوش اسکن سه‌بعدی
یکی دیگر از اتفاقاتی که در این هفته افتاد، پروژه مانیتورینگ بیستون با حضور کارشناسان آلمانی بود. گفته می‌شود درحال‌حاضر این پروژه در مرحله برداشت اسکن لیزر و تهیه مدل سه‌بعدی از کتیبه داریوش است.
 
پروژه مانیتورینگ بیستون با حضور کارشناسان آلمانی اجرا شد. گفته می‌شود درحال‌ حاضر این پروژه در مرحله برداشت اسکن لیزر و تهیه مدل سه‌بعدی از کتیبه داریوش است.
 
«حسین راعی»، مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون در این‌باره به CHN گفت: «در حال حاضر درمرحله برداشت اسکن لیزر و تهیه مدل سه بعدی از کتیبه داریوش هستیم. این درحالی است که پروژه پایش (مونیتورینگ) کتیبه و نقش برجسته داریوش اول، از دی ماه سال گذشته با همکاری کارشناسان آلمانی و ایرانی در محوطه جهانی بیستون آغاز شده‎است.»
 
موزه بهزاد؛ در انتظار بازگشایی کامل
خبر دیگری که در روز جهانی موزه‌ها رسید اما باز هم خبری از بازگشایی موزه «حسین بهزاد» که 12 سال پیش در مجموعه کاخ- موزه سعدآباد راه اندازی شده بود، نیست. این موزه قرار بود که امسال بار دیگر آثار حسین بهزاد، هنرمند بلند آوازه ایرانی را به نمایش بگذارد و رونق به موزه بسته مینیاتوریست ایرانی بازگردد، هرچند که روابط عمومی کاخ سعدآباد خبر از راه‌اندازی فاز یک بهره‌برداری از این موزه را می‌دهد.
 
روز جهانی موزه‌ها فرا رسید اما باز هم خبری از بازگشایی موزه «حسین بهزاد»، هنرمند به نام ایرانی نیست. مسئولان موزه سعدآباد قرار بود که امسال بار دیگر آثار این مینیاتوریست صاحب سبک را به نمایش بگذارد و رونق به موزه بسته مینیاتوریست ایرانی بازگردد اما این اتفاق نیافتاد. هرچند که روابط عمومی کاخ سعدآباد خبر از راه‌اندازی فاز یک بهره‌برداری از این موزه را می‌دهد.
 
سه سال است که موزه بهزاد به دلیل بازسازی و مرمت به روی بازدیدکنندگان بسته شده و با اینکه بارها و بارها مسئولان موزه سعدآباد وعده بازگشایی آن را داده‌اند. با این حال، روابط عمومی کاخ سعدآباد، اعلام می‌کند که فاز نخست این موزه راه‌اندازی شده‌است و به زودی فاز دوم نیز اجرایی می‌شود. با این حال تاریخ دقیقی از راه‌اندازی این موزه عنوان نمی‌شود.
 
به گزارش CHN بر اساس قراردادی که در سال 71 میان سازمان میراث فرهنگی و تنها فرزندحسین بهزاد، یعنی پرویز بهزاد بسته شده، آمده‌است: «سازمان متعهد می‌شود، کلیه مجموعه تابلوهای تحویل شده موضوع این قرارداد، به صورت مجموعه با هم در ساختمان موزه‌ای اختصاص به نام بهزاد در مجموعه ساختمانی مناسب و مطمئن و طبق استاندارد‌های موزه‌ها از نظر آتش‌سوزی، دزدی، بیمه، تهویه، نور و تمامی تجهیزات موزه‌ای مجهز و اداره کند.»
 
ساختمان صنایع دستی میدان ولیعصر با حکم دادستانی تخلیه شد
خبر دیگری که این هفته تکان‌دهنده بود، تخلیه ساختمان صنایع دستی میدان ولیعصر بود. ساختمان صنایع دستی میدان ولیعصر که یک طبقه آن در دست کارمندان دور کار سازمان میراث فرهنگی بود، دیروز با حکم دادستانی تخلیه شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که تمامی پرونده‌ها و اسناد این ساختمان به ارگ آزادی منتقل شده است.
 
ساختمان قدیمی ضلع شمال شرقی میدان ولیعصر که سال‌ها در اختیار سازمان میراث فرهنگی بوده، اکنون به دلیل شکایت مالک شخصی تخلیه شده است.
 
این ساختمان بعد از انتقال معاونت حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی به شیراز و اجرای برنامه دورکاری کارمندان به دفتر نگهداری پرونده‌های آن‌ها تبدیل شد.
 
گفته می‌‍شود که طبقات دیگر این ساختمان به اتحادیه صنایع دستی و یک طبقه آن به امور پایگاه‌ها اختصاص دارد. بازارچه صنایع دستی دور میدان وقت دارد که تا یک هفته این ساختمان را تخلیه کند اما بقیه طبقات با حکم دادستانی تخلیه شدند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه