سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در 7 روز؛ هفته سوم آذر 1390 / آسیب میراث فرهنگی به خانه قجری

یادمان

میراث فرهنگی در 7 روز؛ هفته سوم آذر 1390 / آسیب میراث فرهنگی به خانه قجری

آسیب زدن میراث فرهنگی به یک خانه قجری، پادرمیانی مدیرکل میراث تهران برای بازشدن در خانه قوام الدوله از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

 

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته باز هم مانند همیشه خبرهایی ناخوشایند از وضعیت بناهای تاریخی در ایران منتشر شد. این بار گزارش رسید که سازمان میراث فرهنگی که خودش متولی نگهداری از میراث است به یک بنای تاریخی آسیب رسانده است.

این سازمان سال پیش کوچه‌های روستای قهی را سنگ فرش کرد و موجب نفوذ رطوبت به داخل خانه تاج زاده شد اما به مالک این خانه تاریخی اعلام کردند که جبران خسارت می کنند اما تا کنون قول آنها عملی نشده است چون آنها رفتند و دیگر هیچ وقت برنگشتند!

نا تمام ماندن مرمت یک خانه تاریخی

کمی آن سوتر از روستای قهی در شهر کاشان مرمت خانه تاریخی بخردی که قرار بود به اقامتگاه سنتی تبدیل شود، به دلیل تامین نشدن اعتبار از سوی مالک و سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان ناتمام ماند.

مرمت خانه نصیرالدوله یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

اما این تنها خبری نیست که درباره وضعیت نامناسب میراث فرهنگی منتشر شد بلکه هفته قبل خبرگزاری مهر گزارش داد که بخشی از خانه نصیرالدوله به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی تهران به مرمت آن فروریخت در همین حال این هفته یک کارشناس میراث فرهنگی خبر داد که مرمت خانه نصیرالدوله یک میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

این خانه با دو هزار متر مربع مساحت باقی مانده بنایی به جامانده از دوره فتحعلی شاه قاجار است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به اشتباه آن را به جای خانه مرحوم مدرس خرید و سپس به ارزش تاریخی آن پی برد.

پادرمیانی مدیرکل میراث تهران برای بازشدن در خانه قوام الدوله

مسئله دیگری که برای خانه های تاریخی در تهران طی روزهای اخیر به وجود آمد موضوع بسته شدن در خانه تاریخی قوام الدوله بود. اما این هفته مدیرکل میراث فرهنگی تهران پس از انتشار خبر "خانه تاریخی قوام الدوله به روی گردشگران بسته شد" در خبرگزاری مهر، از این خانه تاریخی بازدید کرد و از مسئولان موسسه آیکوموس خواست تا در این خانه را به روی گردشگران باز نگه دارند.

مسجد جامع خرمشهر ثبت ملی شد

شاید تنها خبری که در حوزه میراث فرهنگی خوشایند به نظر می رسید ثبت ملی مسجد خرمشهر بود که مردم زیادی با آن خاطرات خودشان را مرور می کنند. این مسجد پس از ارسال پرونده این بنای تاریخی به شورای سیاستگذاری ثبت، با شماره ثبت 30000 به عنوان آثار میراث معنوی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

برگزاری یک همایش باستان شناسی

اتفاق دیگر در حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی برگزاری یک همایش علمی بود که به همت انجمن علمی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه تهران برخلاف سخنرانی های تکراری و کسل کننده در دانشگاه تهران برگزار شد و درباره عصر پارینه سنگی تا عصر آهن توضیحاتی به دوستداران میرث فرهنگی داده شد.

در این برنامه استاد کالج دارتموت آمریکا گفت: باستان شناسان در حفاری های خود مشاهده، توصیف و تحلیل را رویه کار خود قرار می دادند اما در علم جدید "باستان شناسی انسان شناسانه"، باستان شناس باید بتواند آنچه که دیده را توضیح دهد.

انتقال فرش به سازمان میراث فرهنگی

در حوزه صنایع دستی هم اتفاقی رخ نداد فقط دوباره بحث انتقال مرکز فرش ایران از وزارت بازرگانی به سازمان میراث فرهنگی مطرح شد.

محمدرضا رشید کردستانی معاون صنایع دستی کشور که به تازگی به این سمت منصوب شده است در اظهار نظر جدید خود گفت: تمایل به انجام این کار داریم اما این مسئله زمانبر است و از سوی دیگر بستگی به دیدگاه‌های مسئولان در وزات بازرگانی و مرکز ملی فرش دارد.

اما عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع دستی ایران گفت:اگر مرکز فرش به سازمان میراث فرهنگی منتقل شود به واسطه امتیار حضور فرش در این سازمان به صنایع دستی نیز اهمیت بیشتری داده می‌شود.

موضوع انتقال مرکز فرش سالها پیش از سوی معاونان صنایع دستی سابق نیز مطرح شده بود اما هنرمندان صنایع دستی دیگر به این طرحها اعتماد ندارند و می گویند هر وقت اجرایی شد آن وقت باور می کنیم!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه