سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان همایش تخصصی سنگ‌نگاره‌های تیمره در اراک برگزار شد

یادمان

همایش تخصصی سنگ‌نگاره‌های تیمره در اراک برگزار شد

همایش تخصصی سنگ‌نگاره‌های تیمره با حضور پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های ایران به مناسبت هفته موزه‌ها و میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی در اراک برگزار شد.

nike air force 1 low uv | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی مرکزی؛  محمد ناصری‌فرد پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های ایران با اشاره به اینکه ایران از نظر فرهنگی و تاریخی دارای قدمت بسیار طولانی بوده که در بعضی قسمت‌ها مغفول مانده گفت: بزرگترین تابلوی سنگی کشوردرمنطقه تیمره شهرستان خمین به مساحت 40 متر مربع تصویر شده که به کتیبه بزرگ معروف است و در این  تابلوی سنگی بیش از 150  نقش یک جا جمع شده است.

 وی افزود: گردشگران زیادی به صورت خودجوش در عرصه ملی و جهانی به دنبال کشف این مهم هستند و باید تلاش شود تا بتوانیم به منظور حفظ و گسترش این بخش به عنوان فرهنگ کهن ایران از سرمایه‌گذاران استفاده کنیم تا بتوانیم از این بخش درآمدزایی نیز داشته باشیم و به رشد و شکوفایی اقتصادی نیز دست پیدا کنیم.

ناصری فرد سنگ‌نگاره‌های کشف شده در تیمره را مهم و بسیار دارای اهمیت دانست و افزود: بیش از 21 هزار قطعه تاکنون در تیمره کشف شده و در24 استان کشور نیز این اقدام صورت گرفته و در حال حاضر 30 هزار نمونه در استان وجود دارد که بلا استفاده مانده و باید تلاش شود تا از این موارد در راستای درآمدزایی استفاده شود.

پژوهشگر سنگ‌نگاره‌های ایران با اشاره به بسترهای لازم برای توسعه گردشگری کشور گفت: این علائم خطی برای نخستین بار در ایران کشف و معرفی شده که با تلاش و همکاری مسئولان و مدیران مربوطه در آینده در راستای گفتمان فرهنگی ملل قرار گرفته و با تحقق این مهم زمینه‌ساز توسعه گردشگری در ایران می‌شود.
گفتنی است،  بزرگ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشورشامل بیش از 21 هزار قطعه، در تیمره بین شهرستان خمین و گلپایگان قرار دارد که به بهشت سنگ نگاره‌های ایران مشهور است و تاریخ خط، زبان، نمادها، آیین‌ها و حتی محیط اقلیمی را از منظر سنگ نگاره ها می توان مورد مطالعه قرار داد.
منطقه تیمره حدود 150 کیلومتر مربع وسعت دارد و قدمت برخی از سنگ نگاره های آن به بیش از 40 هزارسال می‌رسد و باید به این مهم توجه شود که تمامی انسان‌های کهن در نقاط مختلف دنیا از پل سنگ نگاره‌ها گذر کرده و شباهتها و پیامهای مشترک را دارند که بسیار مهم و شگفت انگیز است .
همچنین، شبیه نقش‌هایی که در تیمره کشف شده در استرالیا، ایالتهای آریزونا، نوادا، کالیفرنیا و یوتا در آمریکا، کوههای آلپ در اروپا، آفریقا، شرق دریای مدیترانه تا تبت و پامیر و چین دیده می‌شود که به نظر کارشناسان مرکز کتیبه‌شناسی و پژوهشکده خط و زبان میراث فرهنگی ایران، خطوط لاینری کهن ترین خطی است که در ایران کشف شده و تاکنون چندین نمونه توسط پژوهشگران در تیمره نیز کشف شده است.
نقش بزکوهی به مضمون آبخواهی، زایندگی، برکت و محافظت است که در نماد شناسی جهانی هم مضمونی شبیه ایران دارد و نقوش سنگ نگاره‌ها و طرح‌های روی سفالینه‌های ما قبل تاریخ ایران بزکوهی بوده که این مهم حدود 90 درصد سنگ نگاره‌ها معادل 7 هزار نقش را در تیمره شامل می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه