سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی در هفت روز؛ کشف جدید در تخت جمشید

یادمان

میراث فرهنگی در هفت روز؛ کشف جدید در تخت جمشید

رزرو هتلهای 4 و 5 ستاره ایران در سال 2015 ، سه تقاضای چینی ها از متولیان گردشگری در ایران، کشف آبراهه جدید در بخش خزانه تخت جمشید، پیدا شدن لنگه کفش سیندرلا در کاخ نیاوران از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Adidas Superstar Cloud White/Core Black - Core Black FV2819 - james harden adidas commercial 2018 schedule 2017

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبرهای زیادی در حوزه گردشگری در خبرگزاری مهر منتشر شد، مانند الحاق سازمان میراث فرهنگی به شورای عالی صادرات غیر نفتی. این خبر را معاون گردشگری اعلام کرد و گفت: این شورا پس از وقفه‌ای دوباره تشکیل شده و سازمان میراث فرهنگی از این به بعد دراین شورا دارای حق رای است. فعالیت های گردشگری در داخل کشور و ورود گردشگران خارجی به ایران به عنوان یک فعالیت صادراتی، ارز آور است و می توان از امتیاز این نگاه صادراتی به گردشگری برای موضوع زیرساختها و توسعه خدمات گردشگری و تسهیلاتی که می شود به آن اختصاص داد مانند حضور در نمایشگاهها و بازارهای خارجی استفاده کرد. بنابراین عضویت سازمان میراث فرهنگی در این شورا  چنین مزیت هایی دارد.

هتلهای 4 و 5 ستاره ایران در سال 2015 رزرو شد
 
رئیس جامعه تورگردانان ایران از رونق تورهای گردشگری ورودی خبر داد و گفت: ظرفیت تورها و اماکن اقامتی شهرهای پر گردشگر ایران برای سال 2015 نیز رزرو شد. ابراهیم پورفرج گفت: نه تنها برای سال 2014 بلکه هتلهای 4 و 5 ستاره و هتلهای سنتی مناسب در شهرهای شیراز، یزد و اصفهان برای سال 2015 نیز توسط تورهای ورودی به ایران رزرو شده است.هر چقدر در سالهای گذشته با رکود ورود گردشگر مواجه بودیم اکنون یکی دو سال است که با افزایش ورود گردشگران خارجی رو به رو شده ایم. هتلهای خوب کشورمان را برای گردشگران ورودی در نظر می گیریم اما از آنجا که این هتلها تعدادشان کم است، برای سال 2015 نیز رزرو شده اند.
 
سه تقاضای چینی ها از متولیان گردشگری در ایران
 
رئیس جامعه راهنمایان گردشگری ایران با بیان اینکه سال گذشته سفیر چین درخواستهایی را از متولیان گردشگری ایران داشت گفت: در اختیار قراردادن بروشور و کتاب درباره ایران به زبان چینی، شناسایی رستوران های چینی و قراردادن راهنمای چینی زبان از جمله این خواسته ها بود.
عباس پیرمرادیان گفت: اکنون ما با کمبود تورلیدر چینی زبان مواجه هستیم اما افرادی هستند که بتوان آنها را به کار گرفت اما این مشکل فقط در بحث راهنمایی گردشگران چینی نیست. بلکه ما برای گردشگران زبان های دیگر نیز مشکل نداشتن راهنمای مسلط به زبان آنها را داریم مانند گروه گردشگران ایتالیایی که روز گذشته به ایران آمدند و برای آنها راهنما گردشگری انگلیسی زبان انتخاب کردیم چون راهنمای گردشگری مسلط به زبان ایتالیایی نبود!

وی گفت: دانشجویان چینی زبان در دانشگاههای ایران تحصیل می کنند باید آنها را شناسایی کرد و خواست تا آموزش راهنمای گردشگری ببینند یک راه هم استفاده از مترجم است. به این معنا که می توان از افراد مسلط به زبان های دیگر خواست تا به عنوان مترجم در تورهای گردشگری حضور داشته باشند و اطلاعات راهنمایان را به گردشگران انتقال دهند.

قلعه شوش به علت زلزله ترك خورد
 
در حوزه میراث فرهنگی نیز خبرهای منتشر شده از استانها نشان می داد که در پی رخ دادن زلزله در شهر ایلام، ترک هایی روی بخشی از قلعه شوش ایجاد شده و ولی ریزشی اتفاق نیفتاده است. محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: برای رفع این ترک ها نیازمند مساعدت مالی هستیم ولی به دلیل این که هنوز بررسی کارشناسی به اتمام نرسیده نمی توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد و تخمین ها در حال تکمیل است.
 
کشف آبراهه جدید در بخش خزانه تخت جمشید
 
سرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید با بیان اینکه فصل جدید کاوشهای باستان شناسی با کشف آبراهه ای جدید همراه شده است گفت: این آبراهه در بخش خزانه با شیب بالای 30 درجه قرار دارد تا آبهای سطح بنای خزانه را به بیرون از محوطه هدایت کند.
علی اسدی به خبرنگار مهر گفت: از حدود 20 روز پیش دومین فصل از دور جدید کاوش آبراهه های تخت جمشید را با هدف مشخص کردن وضعیت آبراهه های بخش خزانه تخت جمشید و برطرف کردن مشکل آبگرفتگی این بنا در هنگام بارندگی آغاز کرده ایم. از نتایج مهم به دست آمده در پیدایش خروجی جدید در ضلع جنوبی تختگاه تخت جمشید این است که این خروجی مستقیما آب های سطحی قسمت هایی از بنای خزانه را به بیرون از محوطه هدایت می کرده است. کانال کشف شده 50 متر از خزانه تا دیواره جنوبی امتداد دارد و دارای شیب زیاد و بیش از 30 درجه است.

 

آبراهه ای که در فصل اول کاوش شد

وی با بیان اینکه آبراهه ای که در دور اول کشف شده بود، در گوشه جنوب شرقی تخت گاه قرار داشت، گفت: خروجی جدید در قسمت غربی خروجی قبلی قرار دارد ولی با هم در ارتباط نیستند. همچنین خروجی شناسایی شده از نظر سطح قرارگیری در حدود چهار متر پایین تر از خروجی پیشین است.

لنگه کفش سیندرلا در کاخ نیاوران پیدا شد
 
یک لنگه کفش و یک جلد کتاب داستان سیندرلا که توسط کمپانی والت دیزنی در سالهای قبل از انقلاب به ایران هدیه شد، در کاخ نیاوران نگهداری می شود. از سوی کمپانی والت دیزنی کفشی قرمز رنگ به عنوان نمادی از لنگه کفش گم شده سیندرلا به همراه کتاب داستان آن در سالهای قبل از انقلاب به فرح دیبا هدیه شده بود.


کفش نمادین سیندرلا

مسئولان کاخ نیاوران مهر ماه سال 91 به مناسب روز کودک این کفش و کتاب را از داخل مخزن بیرون آورده و در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار دادند. این نمایشگاه با  استقبال زیادی از سوی مخاطبان رو به رو شد. آنها پس از پایان نمایشگاه دوباره کتاب و کفش را به مخزن کاخ نیاوران انتقال دادند.

همه زمانی و همه مکانی شدن سفر؛ طرحی بر روی کاغذ
 
بعد از پایان مسابقات فوتبال جام جهانی 2014 و روزهای ماه مبارک رمضان اولین فرصتی که برای انجام سفرهای تابستانی بوجود آمد، تعطیلات عید فطر آن هم در روزهای سه شنبه تا جمعه هفته گذشته بود که چهار روز را برای انجام یک سفر نسبتا طولانی فراهم می کرد. به همین علت بیشتر خانواده های ایرانی به خصوص تهرانی ها بار و بندیل خود را بستند تا اولین سفرهای تابستانی خود را شروع کنند. از آنجا که آغاز فصل سفرهای تابستانی در نیمه مرداد ماه با گرمای بسیار زیاد هوا مواجه شد، اولویت مقاصد سفر شهرهایی با آب و هوای خنک بود مانند شهرهای شمالی کشور و نیمه شمال غربی. در این بین مازندران و گیلان و خراسان رضوی هم که همیشه مقصد گردشگران هستند. معاون گردشگری کشور هم فهرست مقاصد گردشگران در تعطیلات عید فطر را علاوه بر اینها، شهرهای اردبیل، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و همدان اعلام کرد.
در این شهرها همانطور که محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران استان خراسان رضوی نیز بیان کرد میزان اشغال هتلها 100 درصد بود. در شهرهایی مانند همدان نیز گردشگران از نبود مراکز اقامتی ناراضی بودند بطوریکه برخی از مراکز اقامتی در این شهر تا دو برابر قیمت اجاره داده شد و شهرهای ساحل دریای خزر نیز پر شده بود از چادرهای مسافرتی که چهره شهر را نازیبا می کرد.

با این حال مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از ثبت بیش از 10 میلیون نفر شب اقامت در این ایام خبر داد.

 

علاوه بر این مسافرانی که در این روزها قصد سفر کرده بودند و سعی داشتند حتی از روزهای دوشنبه و یکشنبه سفر خود را آغاز کنند به ترافیکی برخورد کردند که در نوع خود بی سابقه بود چرا که راه های سه ساعته تهران رشت را تا 18 ساعت و تهران مازندران که همیشه 4 تا 5 ساعت طول می کشید را 15 ساعته طی کرده بودند. برخی دیگر از مسافران مسیر بین امامزاده هاشم تا پلور را 5 ساعت در راه ماندند و مجبور بودند در برخی از جاده ها که تونل داشت، ساعت های زیادی را در هوای نامطبوع تونل سپری کنند. به همین علت خودروها را خاموش می کردند و در تونل می ماندند و یا کنار جاده ها به انتظار باز شدن راهها می نشستند.

هشتمین بنای احیا شده توسط صندوق حفظ بناهای تاریخی بهره برداری شد
 
هشتمین بنای احیا شده توسط صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به بهره برداری رسید. در مراسم افتتاحیه این بافت سرمایه گذار آن خواست تا عمارت جلوخان باغ و آسیاب آبی آن با حل مشکل مالکیت آنها به مجموعه باغ نمیر اضافه شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استان یزد، در مراسم افتتاحیه رسمی باغ صدری (نمیر) شهرستان تفت اصغر نبیل عضو هیئت مدیره هتلداران استان یزد و رئیس گروه کارآفرینان که یکی از سرمایه گذاران باغ نمیر تفت نیز هست، بیان کرد: باغ نمیر تفت 300 سال پیش به دستور صدرالعلما از محاکمان دوره زندیه ساخته شد و متعلق به نمیر تفت از شکسته بندان معروف این شهرستان و یکی از زرتشتیان بوده است که در این باغ زندگی می کرد. پس از سالها بنا به همت شرکت مشیر یزد که هتل باغ مشیرالممالک یزد را نیز در کارنامه خود دارد احیا و مرمت شده است. وجه تشابه این دو باغ این است که متعلق به افراد خیری بوده که مردم از آنها به نیکی یاد می‌کنند.

نبیل از معاون عمرانی استانداری یزد خواست تا توجه ویژه ای به این بنا داشته باشد و گفت: اگر جلوخان زیبای باغ که اکنون از کاربری خارج شده احیا شود با سردر فاخری که دارد بر منزلت و عظمت این باغ می افزاید همچنین آسیاب آبی باغ می تواند با سرمایه گذاری و فکر و ایده به کار اصلی خود برگردد به شرط این که اول مشکل مالکیت آنها حل شود.

صدور یک مصوبه دردسرساز از طرف شورای شهر شیراز د

در نامه شماره 37622 شورای شهر شیراز آمده که در راستای اجرای بهینه سازی شهرداری الکترونیک و تسریع در فرایند صدور پروانه ساختمانی و رضایت شهروندان مقرر شد که شهرداری از تاریخ اول فروردین ماه سال 93 تا 31 شهریور ماه همین سال و در زمان صدور پروانه ساختمانی موضوع اخذ استعلام از ادارات برق، گاز، آب، ثبت اسناد، پست و اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و ... را از فرآیند صدور پروانه ساختمانی حذف کند و صرفا توسط مالک یا ذینفعان مالکیت (مهندسین طراح معمار و ...) و با مسئولیت ایشان پروانه صادر شود.

در تبصره یک این مصوبه آمده" براساس تفاهم نامه منعقده شهرداری با این ادارات تمام لایه های اطلاعاتی و ضوابط ادارات مذکور برای انتقال روی SDI شهرداری حداکثر تا سی و یک شهریور ماه سال 93 در اختیار شهرداری شیراز قرار گیرد. همچنین در تبصره دیگری از این مصوبه آمده که از اوئل مهر ماه هیچ استعلامی در طی فرایند صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری یا مالک و ذینفعان مالک انجام نمی شود و براساس لایه های اطلاعاتی و ضوابط مستند ادارات خدمات رسان پروانه ساختمانی صادر می شود.

این مصوبه به اداره میراث فرهنگی استان فارس نیز رونوشت شد و این اداره کل نسبت به آن واکنش نشان داد. مصیب امیری، مدیر کل میراث‌فرهنگی استان فارس در گفتگو با خبرنگار مهر این موضوع را خلاف ضوابط کاری میراث فرهنگی دانست و گفت که موضوعی مهمی نیست چون ما اعتراض کرده و به آن عمل نمی کنیم چون و دلایل خود را ذکر کردیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه