سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر برگزاری نشست تخصصی بررسی برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی کشور

خبر

برگزاری نشست تخصصی بررسی برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی کشور

برگرفته از میراث آریا

نشست‌های تخصصی بررسی برنامه‌ها و طرح‌های حوزه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی کشور از آن جهت دارای اهمیت است که مهم‌ترین مباحث مربوط به پروژه‌ها و طرح‌های حوزه مربوطه با حضور کارشناسان استانی و ملی بررسی شده و بازدهی و نتیجه‌بخشی طرح‌ها بیشتر و بهتر می‌شود.

در همین راستا و به منظور ارتقای فعالیت‌های میراث فرهنگی کشور، هفته گذشته نشست تخصصی بررسی برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه میراث فرهنگی از یکشنبه 21 خردادماه تا چهارشنبه 24 خرداد در تهران برگزار شد.‌
در این نشست کارشناسان و مدیران شرکت‌کننده به بررسی مهم‌ترین پروژه‌های پیشنهادی استان‌های مختلف کشور در حوزه بناهای تاریخی، بافت‌ها، محوطه‌های باستانی و موزه‌ها پرداختند.
همچنین علاوه بر بررسی طرح‌های پیشنهادی، توزیع اعتبارات لازم برای اجرایی کردن پروژه‌های مصوب این نشست نیز بررسی شد.

OIC تقویت کننده همکاری های گردشگری و میراث فرهنگی

سومین نشست کمیته هماهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور نمایندگانی از 9 کشور جهان 23 و 24 خردادماه جاری در هتل لاله تهران برگزار شد که معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به این نشست گفت: سازمان همکاری اسلامی تقویت کننده و احیاء گر همکاری های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی است.
«مسعود علویان صدر» در این باره خاطرنشان کرد: سومین نشست کمیته هماهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تهران بهترین فرصت برای تقویت همکاری ها در حوزه ماموریت‌های سه گانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
احیاء، مراقبت، حفظ و مرمت آثار و بناهای تاریخی یکی از مهمترین اهداف در سومین نشست کمیته هماهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بود که می‌تواند یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در میان اعضای کشورهای اسلامی باشد.
بر اساس تعهدی که به سازمان همکاری اسلامی داده شد، بایستی تا سال 2018 میلادی کتاب میراث فرهنگی جهان اسلام توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به چاپ برسد.

اسکن ‌لیزر و نوری مجموعه نقش‌برجسته‌های طاق بستان برای نخستین بار

همچنین در هفته گذشته برای نخستین‌بار اقداماتی در حوزه میراث فرهنگی در نقاط مختلف کشور صورت گرفت که قابل توجه است.
از آن جمله می‌توان به آغاز اسکن ‌لیزر و نوری مجموعه نقش‌برجسته‌های طاق بستان اشاره کرد که «علیرضا مرادی بیستونی»، مدیر این پایگاه درباره آن گفت: این اقدام برای نخستین بار در این محوطه انجام می‌شود که از سوی یک شرکت مشترک ایرانی و آلمانی از 20 خردادماه امسال آغاز شده و هدف از این اقدام تکمیل پرونده ثبتی، تهیه پلان و مقطع آثار تاریخی و مدل سه‌بعدی آثار به منظور ساخت انیمیشن و مولاژ است.
خاطرنشان می‌شود؛ همزمان با این اقدام، همچنین آثار تاریخی نقش‌برجسته با خطای یک هزارم میلی‌متر مستندنگاری می‌شوند.

رونمایی از آلبوم نت دست‌نویس 110 ساله دوره قاجار

از دیگر اقداماتی که برای نخستین بار در هفته گذشته رخ داد، می‌توان به رونمایی از آلبوم نت دست‌نویس 110 ساله دوره قاجار در کاخ گلستان اشاره کرد.
در همایش «شب موسیقی تصنیفی از دوره قاجار» که چهارشنبه شب، (24 خردادماه) در کاخ گلستان برگزار شد، برای نخستین بار از آلبوم نت دست‌نویس 110 ساله دوره قاجار رونمایی شد.
کار بررسی آلبوم مذکور با مشاوره «نادر مشایخی»، موسیقیدان و با همکاری «شهرام و اشکان امینیان فرد» در پروسه زمانی 2 ماهه و در 2 فاز انجام شده که فاز اول مربوط به مشخصات ظاهری و فاز دوم مربوط به محتوای آلبوم است.
به گفته «نادر مشایخی»، این آلبوم که یکی از بزرگترین اسناد تصویری در زمینه موسیقی کشور محسوب می‌شود، حاوی قطعات موسیقی است که در سال 1902 میلادی توسط «یوزف ماخنر»، آهنگساز اتریشی تنظیم شده است.
لازم به ذکر است؛ هر یک از این قطعات توسط آهنگسازهای مختلف و برای بخش خاصی از دومین سفر مظفرالدین شاه به اروپا نوشته شده و ماخنر کار تنظیم و جمع آوری و نت نویسی را به عهده داشته، به عنوان مثال قطعه پایانی توسط «موسیو لومر» و قطعه ای با عنوان «مارش پارسی» برای زمان ترک تهران ساخته شده است.
کاخ گلستان و اسناد ارزشمند آن بستری موثر برای پژوهش عمیق در موسیقی 200 سال گذشته این سرزمین است، بنابراین همایش «شب موسیقی تصنیفی از دوره قاجار» با هدف بررسی سیر تحول موسیقی در ایران به شیوه ای علمی، اجرایی و عینی برگزار شد.

کشف یکی دیگر از دهانه‌های پل تاریخی شاه‌علی شوشتر

اگر کشف را نیز در ردیف نخستین‌ها بپذیریم، یکی دیگر از دهانه‌های پل تاریخی شاه‌علی شوشتر در هفته گذشته کشف شد.
«امین محمودزاده»، مدیر پایگاه جهانی ساز‌های آبی شوشتر از کشف یکی دیگر از دهانه‌های پل تاریخی شوشتر در کاوش‌های هفته گذشته توسط کار‌شناسان میراث‌فرهنگی این پایگاه خبر داد و ارائه اطلاعات بیشتر در ارتباط با کشف دهانه جدید را به مطالعات بیشتر توسط کار‌شناسان در روزهای آینده موکول کرد.

مرمت مسجد تاریخی خسرو آباد در شهرستان بیجار

هفته گذشته چندین پروژه مرمتی در استان‌های مختلف به اتمام رسید که از آن جمله مسجد «خسروآباد» بخش گروس، اثر ارزشمند و باشکوه عهد قجری در شهرستان بیجار است.
به گزارش میراث آریا،‌ مرمت این مسجد با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال و طی ۲ سال، هفته گذشته به پایان رسید که بازسازی طاق و در پوششی سقف، مرمت سنگ فرش فضای داخلی و بیرونی، اجرای تاسیسات و بازسازی سردر ورودی مسجد از اقدامات مرمتگران و استادکاران در بازسازی مسجد خسروآباد گروس بود.
این بنای تاریخی شبستانی با ۶ ستون مدور قطور و ۱۵ پوشش گنبدی، مصلای تابستانی در ضلع شمالی بنا و ایوانی در بخش جنوبی دارد. همچنین آجرکاری با طرح‌های گوناگون در بخش‌های داخلی و خارجی از ویژگی‌های این مسجد تاریخی است. مسجد خسروآباد گروس که به شماره ۲۶۰۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، در روستایی با همین نام واقع در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان بیجار قرار دارد.

پایان ایمن‌سازی ضلع جنوبی حصار بیرونی ارگ بم

مدیر پایگاه تاریخی ارگ بم نیز از پایان یافتن ایمن‌سازی ضلع جنوبی حصار بیرونی ارگ بم در هفته گذشته خبر داد.
به گفته «افشین ابراهیمی»، ایمن‌سازی و ساماندهی حصار محیطی ارگ بم به طول تقریبی 2 هزار متر از 15 فروردین‌ماه امسال آغاز شد. مطالعات باستان‌شناسی، نقشه‌برداری و مستندسازی و تهیه طرح حفاظت و مرمت ضلع جنوبی حصار از حدود 5 ماه پیش آغاز شده بود که از 15 فروردین تا کنون کار اجرایی آن انجام شده است.
ارگ تاریخی بم 3 حصار دارد که حصار بیرونی آن طبق نقشه‌های قدیمی به دست‌آمده 48 برج دارد.

عملیات مرمت بازار علاقه‌بند‌های شیراز به پایان رسید

همچنین اتمام عملیات مرمت بازار علاقه‌بندهای شیراز نیز در ردیف پروژه‌های مرمتی پایان یافته در هفته گذشته بوده است.
به گزارش میراث‌آریا، دراین طرح مرمتی، طاق‌ها و پالونه‌ها، کف فرش پشت بام و سنگ فرش محوطه مورد مرمت قرار گرفت و پی‌های بازار، استحکام‌بخشی و تقویت و آبنمای مرکزی احیا شد.
گفتنی است؛ بازار تاریخی علاقه بند‌ها ۳۸ باب حجره دارد که به علت حضور علاقه بندان در این راسته به این نام مشهور شده است. علاقه نوعی ابریشم تابیده، نوار و قیطان است و به کسی که آن‌ها را می‌فروشد علاقه بند می‌گویند. این بازار تاریخی حدود۲۷۰ سال پیش به طراحی کریمخان زند (وکیل الرعایا) و به دستور وی ساخته شد.

پاکسازی اِزاره‌های سنگی کاخ‌موزه‌های نیاوران

کار مرمت و ساماندهی در کاخ‌های تهران نیز همزمان با دیگر پروژه‌های مرمتی در حال انجام است که هفته گذشته پاکسازی اِزاره‌های سنگی کاخ‌موزه‌های نیاوران به همت واحد حفاظت و مرمت این مجموعه انجام شد.
بر اساس گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران، اِزاره‌ها و پله‌های سنگی کاخ‌موزه صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان‌نما و آبنمای ضلع غربی کاخ اختصاصی نیاوران هفته گذشته مورد پاک‌سازی قرار گرفتند و آثار جرم، چربی و آلاینده‌ها از چهره این بناها زدوده شد.
این عملیات با دستگاه‌های میکروجت به منظور زدودن ذرات قلیایی کروی‌شکل با فشار کنترل‌شده بدون آسیب‌رساندن به ساختار سنگی انجام شده است.
این پاک‌سازی علاوه بر بازگرداندن زیبایی به بنا، مانع ماندگاری ترکیبات آسیب‌رسان و ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در هنگام رسیدن رطوبت به بدنه در دراز مدت که سبب تخریب در ساختار سنگ است، می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه