سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث در هفته‌ای که گذشت - برخورد دونده‌های چشمه سو به درهای بسته تا خروج عمارت کلانتری از ثبت ملي

یادمان

میراث در هفته‌ای که گذشت - برخورد دونده‌های چشمه سو به درهای بسته تا خروج عمارت کلانتری از ثبت ملي

میراث فرهنگی این هفته با بزرگداشت فردوسی کلید خورد اما خبرهای خوشی از توس نیامد، گازگرفتی توس، ویرانه شدن سرای شاهنامه سرا و ماجرای دکل‌ها همچنان زخم به دل دوستداران میراث فرهنگی می زد. اما این ماجرای پر درد به همین جا ختم نشد، هفته میراث فرهنگی هم آغاز شد اما عمارت تاریخی کلانتری بازار آهنگران هم از ثبت خارج شد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- این هفته برای بزرگداشت فردوسی، قرار بود که رییس جمهوری به توس سفر کند اما با نرفتن او، همه برنامه ها لغو شد و شهر توس ماند و همه گرفتاری هایش . حتی خبر رسید از مشهد که شهر تاریخی توس دچار گاز گرفتگی شد.

 
ماجرا از این قرار بود که لوله‌های گاز با آرامش خیال از شهر تاریخی توس عبور کردند و گاز شهر توس را در بر گرفت. این یعنی ماندگاری تمام ساخت‌ و سازهایی که قرار بود از عرصه باستانی این شهر بروند و از سوی دیگر عبور لوله‌های گاز بخشی از محوطه‌های باستانی توس را که هنوز کاوش نشده‌اند تهدید می‌کند.‌
 
در میان همه این خبرها، خبری هم رسید از دونده های چشمه سو، هرسال در زادروز فردوسی، دونده‌های چشمه سو راهی توس می‌شدند تا آرامگاه فردوسی را با آب‌های روستای چشمه سو بشورند اما امسال این اتفاق نیافتاد. دونده‌ها پشت درهای آرامگاه متوقف شدند. امسال به بهانه حضور رییس جمهور برای اجرای مراسم آغاز هفته میراث فرهنگی و بزرگداشت فردوسی درهای آرامگاه به دلایل حراستی بسته بود.
 
گرچه در میان این همه خبر دردآور، پیام آمد که پرونده «شهر تاریخی توس» و « قنات قصبه گناباد» در الویت قرار گرفتند. پرونده‌های شهر تاریخی توس و قنات قصبه گناباد درحالی در اولویت پرونده‌های ارسالی به یونسکو قرار گرفتند که معاون میراث‌فرهنگی از اتمام و نتیجه نهایی این پروند‌ه‌ها در سال 92 خبر داد.
سنگ نگاره ها جربت در خطر
هفته میراث فرهنگی امسال هم از راه رسید و باز هم از جای جای ایران میراث در خطر است. یادگار عصر مفرغ در خراسان جنوبی محافظت نمی‌شوند و  123 سنگ‌نگاره باستانی جُربت در خطر هوازدگی هستند.
 
گفته می شود که سنگ نگاره‌های تاریخی جُربَت یکی از روستاهای تابعه ''سنخواست'' در جاجرم استان خراسان شمالی که روی 123 قطعه سنگ حکاکی شده‌اند و به دلیل هوازدگی و نبود محافظت از آن‌ها در حال پوسته شدن و از بین رفتن هستند. کارشناسان معتقدند با توجه به نوع نقش و نگار این آثار قدمت آنها به به دوره مفرغ بر می‌گردد.
 
جاماندگی میراث فرهنگی و گردشگری گیلان از مصوبات دولت
درحالی که یکی از اهداف انجام دور چهارم سفر ریس جمهور به استان‌ها، پیگیری مصوبات سه دور گذشته است، استان گیلان درحالی نمایشگاه 'جلوه‌های خدمت ماندگار' را برگزار کرده که عملیاتی شدن بسیاری از پروژه‌هایی که در سه دور سفر استانی مصوب شده‌بودند همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برند.
 
در این میان استان گیلان در حالی طی روزهای آینده میزبان رییس جمهور می‌شود که دست‌آوردهای سه دوره سفر رییس جمهور به استان گیلان در قالب نمایشگاه "جلوه‌های خدمت ماندگار" در پارک قدس رشت برگزار شده‌است.
 
 اما حکایت مصوبات هیات دولت طی سه دوره سفر به استان گیلان در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جلوه‌ای دیگر از حوزه عملکردی را در زمینه حفظ، مرمت و احیاء مجموعه‌های تاریخی به نفع ایجاد جاذبه‌های گردشگری جدید با رویکرد گردشگری فرهنگی - تاریخی، نشان می‌دهد.
 
قصر ابونصر زباله‌دانی شد
قصر ابونصر با همه پیشینه تاریخی‌اش امروز به زباله‌دانی تبدیل شده‌است. ساخت و سازها که از دهه 60 آغاز شده هنوز بلای جان این محوطه باستانی است که گفته می‌شود روزگاری به هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تعلق داشته‌است.
 
قصر ابونصر که سکونتگاه سه دوره تاریخی مهم هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان بود، به زباله‌دانی تبدیل شده‌است. مردم ساکن در اطراف قصر نخاله‌های ساختمانی را پای این قصر باستانی می‌ریزند و از آن به عنوان سطل آشغالی بزرگ استفاده می‌کنند.
 
 به گزارش CHN‌ تعرض به قصر ابونصر از سال 1360 آغاز شد. به دلیل نزدیکی این اثر به شهر شیراز، شهرکی در نزدیکی آن احداث شد که مهر تخریب را بر پیشانی ابونصر زد.
 
 گروه کاوش دانشگاه شیکاگو، در فاصله سالهای 1931-1933 یا 1310-1312 یک عکس هوایی هم از محوطهٔ تخت ابونصر انداخته‌اند که نشان از کم بودن ساخت و سازها دارد.
 
به گفته یکی از ساکنین اطراف قصر ابونصر، زباله‌ها و نخاله‌ها منظر این قصر باستانی را مخدوش کرده و شهرداری هم برنامه‌ای برای ساماندهی آن ندارد.
 
سرقت کلون تاریخی «در» مسجد آقابزرگ کاشان
کلون تاریخی در مسجد آقا بزرگ کاشان هم به سرقت رفت. دزدان پس از چندبار تلاش، بالاخره موفق به دزدیدن کلون تاریخ در مسجد آقابزرگ کاشان شدند. گفته می‌شود که حفاظت از این مسجد چندان خوب نیست و هنوز به دوربین‌های مدار بسته مجهز نشده‌استون تاریخی "در" مسجد آقا بزرگ در کاشان به سرقت رفت. این مسجد و در آن متعلق به دوره قاجار است. مسجد آقابزرگ اکنون به صورت حوزه علمیه محل تدریس طلاب است.
 
 به گزارش CHN مسجد آقا بزرگ یکی از مهمترین مساجد شهر کاشان محسوب می‌شود که اکنون به صورت حوزه علمیه درآمده‌است.
 
«حسین یزدان‌مهر»، مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان دراین‌باره به CHN‌ گفت: «کلون تاریخی در مسجد آقابزرگ مدتی پیش به سرقت رفته و پیگیری حقوقی دراین‌باره انجام شده‌است.»
 عمارت تاریخی کلانتری از ثبت خارج شد
تیر آخر این هفته، خارج شدن عمارت تاریخی کلانتری بازار آهنگران از فهرست آثار ملی بود. این بنای تاریخی از ثبت خارج شد تا یکی دیگر از گنجینه های میراث فرهنگی به سمت ویرانی برود.
 
گفته می شود که این بنای تاریخی اکنون شرایط بسیار نامناسبی دارد اما به دلیل ویژگی های معماری دوره قاجار این بنا باید برای همیشه حفظ می شد اما این اتفاق نیافتد و بنای تاریخی کلانتری با حکم دیوان عدالت اداری و استناد به ماده قانونی سال 1309 که به دوره رضاشاهی برمی گردد برای همیشه از فهرست میراث ملی خارج شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه