سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان از طرح تخریب کامل خانه نایب تا مرگ غارهای باستانی‌!

یادمان

از طرح تخریب کامل خانه نایب تا مرگ غارهای باستانی‌!

در هفته‌ای که سپری شد طرح تخریب کامل خانه نایب اعلام شد، مرگ غارهای باستانی ایران به‌دور از چشم متخصصان پارینه‌سنگی رقم خورد و مرمت موذنه مسجد جامع قزوین بدون جمع‌آوری داربست به‌پایان رسید. اما این اتفاقات، تمامی اخبار نبود. این هفته شنیده شد که ریاست سازمان میراث‌فرهنگی قصد دارد که سازمان متبوعش را ترک کند، خبری که خیلی زود از سوی مدیر روابط عمومی میراث‌فرهنگی تکذیب شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Continuous Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391 - neon nike air max 97 actual images in india - 103

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دی ماه سال گذشته بود که مواذنه مسجد جامع قزوین در آتش سوخت. همان زمان مدیر وقت میراث‌فرهنگی استان خسارت وارده را 50 درصد اعلام کرد و قول مرمت 2 دوماهه را داد. حال 2 ماه تبدیل به یکسال شده و آنطور که مدیر فعلی میراث‌فرهنگی می‌گوید، داربست‌ها جمع نشده اما مرمت مواذنه مناره به‌پایان رسیده است. او از چالش‌هایی می‌گوید که میراث‌فرهنگی قزوین در این یکسال با آن روبرو بوده است.
 
«حمیدرضا قاسمی» مدیر اداره میراث‌فرهنگی استان قزوین درحالی به اتفاقاتی اشاره می‌کند که مانع از تحویل کار در مدت زمان معین شده است که اعتقاد دارد، هم‌اکنون مرمت ماذنه شرقی کاملا به‌پایان رسیده و مرمت مواذنه غربی مسجد که در اثر آتش‌سوزی آسیب‌دیده بود به پایان رسیده است.
 
او می‌گوید: مواذنه‌ مناره نیاز به کاور و جمع آوری داربست دارد که منتظریم در فرصت مناسب این کار هم صورت بگیرد.
 
این درحالی است که مسجد جامع‌ قزوین یکی از بزرگترین مساجد تاریخی ایران و یکی از شاهکارهای مساجد دوره اسلامی به‌ شمار می‌رود؛ این مجموعه متعلق به دوره سلجوقی صفویه است. در دوره صفوی مرمت و الحاقاتی داشته و در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده است.
 
طرح تخریب کامل خانه نایب در دستورکار بانک سپه قرار گرفت!
 
طرح تخریب خانه نایب اسدالله اصفهانی که به خداوندگار نی‌ مشهور است درحالی دستور کار متولیان بانک سپه اصفهان قرار گرفته که پیشتر بخشی از این خانه تاریخی به‌دلیل کوتاهی سازمان میراث‌فرهنگی و دست‌اندازی شهرداری و بانک سپه از بین رفته بود. این درحالی‌است که بناهای متعلق به مشاهیر جهان از جمله خانه بتهوون، باخ، موتسارت و ... هم‌اکنون جزو مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری کشورهای اروپایی به‌شمار می‌روند.
 
«داوود پاکنژاد» فعال میراث‌فرهنگی استان اصفهان در این رابطه به CHN می‌گوید: خانه نایب در حالی در مرحله تخریب کامل قرار گرفته است که بانک هیچ باوری نسبت به تبدیل این مکان به موزه ندارد. این درحالی است که مسئولان میراث‌فرهنگی استان اصفهان معتقدند، این خانه منسوب به نایب اسدالله اصفهانی است.
 
پاکنژاد می‌گوید: طرح تخریب خانه مرحوم نایب جهت احداث شعبه‌ای جدید سبب می‌شود که اصفهان به‌لحاظ فرهنگی فقیر شود. هم‌اکنون بسیاری از شعبه‌های بانکی اصفهان در ساختمان‌های جدید تاسیس شده‌اند. پیشنهاد می‌شود با مطالعه کارکرد اجرایی در مورد خانه‌های تاریخی مرحوم بتهوون، موتسارت، گوته و ویکتورهوگو در پاریس. سباستین باخ ترتیبی اتخاذ شود که این خانه تاریخی برای بانک سپه به‌عنوان موزه تعریف شود.
 
آنطور که شنیده می‌شود، درحال‌حاضر بانک سپه از دیوان عدالت اداری درخواست کرده تا خانه نایب را از فهرست آثار ملی خارج کند. این درحالی است که میراث‌فرهنگی اصفهان با توجه به ضعف مدیریتی که دارد تاکنون نسبت به این موضوع هیچ‌گونه پیگیری انجام نداده است.
 
مرگ غارهای باستانی ایران به‌دور از چشم متخصصان پارینه‌سنگی!
 
غارهای باستانی‌ ایران از مهمترین محوطه‌های ارزشمند دوره پیش از تاریخ محسوب می‌شوند که هم‌اکنون در ایران به‌دور از چشم متخصصان دوره پارینه‌سنگی مورد تهدید قرار گرفته‌اند. از بین‌رفتن مواد فرهنگی غارها به‌دنبال سکونت دامداران، بهره‌برداری معادن و حفاری‌ باستان‌شناسانی که از تخصص کافی در دوره‌ پارینه‌سنگی برخوردار نیستند هم‌اکنون تبدیل به مهمترین معضل محوطه‌های غاری ایران شده است.
 
«حامد وحدتی‌نسب»، باستان‌شناس و متخصص دوره پارینه‌سنگی در این رابطه می‌گوید: «بحث‌ حفاظت از محوطه‌های غاری در کشورهایی که پیشینه و تاریخ باشکوهی دارند بسیار با اهمیت است. اما نکته جالب اینجاست که باستان‌شناسان این کشورها که شامل ایتالیا، مصر، ایران و غیره.. می‌شوند به‌ دوره‌های تاریخی بیشتر توجه می‌کنند و معمولا دوره پیش از تاریخ و پارینه‌سنگی مهجور می‌ماند.
 
به‌گفته این باستان‌شناس، مهمترین اقدامی که در محوطه‌های پارینه‌سنگی قبل از هر فعالیتی باید انجام گیرد، مباحث مربوط به حفاظت از محوطه می‌شود. حفاظتی که برخلاف نظر برخی از باستان‌شناسان به‌عهده دولت، سازمان متولی نیست و جزو مسئولیت‌های کاوشگر به‌شمار می‌رود.
 
وحدتی‌نسب می‌گوید: اینکه باستان‌شناس تا چه حد قادر است حافظ محوطه‌‌ باستانی باشد موضوعی است که در پروتکل‌های جهانی بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. در این پروتکل‌ها آمده است، باستان‌شناسان پیش از حفاری، لازم است که طرح مدونی از نوع و چگونگی حفاظت از محوطه ارائه دهند.
 
افتتاح پیکر بی‌در و پنجره پروژه بزرگ تهران
 
بار دیگر صبحانه خبری مدیرکل 3 ماهه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران به بحث ساماندهی عودلاجان اختصاص پیدا کرد. همانطور که در دیدار قبلی هم گفته شده بود، مسئولان اجرایی پروژه وعده دادند که فاز اول پروژه عودلاجان تا 22 بهمن به اتمام می‌رسد.
 
در این دیدار به رغم نشست‌های آبگوشت خوری و صبحانه‌خوری سال‌های گذشته، دیدار خبرنگارها در ساختمان اداری میراث تهران در خیابان ویلا برگزار شد. این بار « محمد حسین فراهانی»، مدیرکل سابق تهران که اکنون نماینده میراث تهران در پروژه عودلاجان شده است. دو کارشناس همراه خود داشت. «علمداری»، یکی از این کارشناسان با ارایه پاورپینت به شرح اقدامات اولیه تهیه طرح ساماندهی عودلاجان پرداخت.
 
«فرامرز پارسی»،مشاور و ناظر طرح از طرف نمایندگان مردم هم به شرح مشکلات و سختی‌های کار پرداخت و اینکه چگونه در طی این چند ماه اعضای سه ضلع مثلث پروژه یعنی شهرداری، میراث فرهنگی و کسبه به رتق و فتق امور اقدام کردند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه