سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان از خیال باطل تا خروج ارگ بم از فهرست میراث در خطر

یادمان

از خیال باطل تا خروج ارگ بم از فهرست میراث در خطر

میراث‌فرهنگی هنوز طعم خوشایند خروج ارگ بم از فهرست آثار در خطر یونسکو را نچشیده بود که واگذاری اختیارات سازمان میراث‌فرهنگی به بخش خصوصی کام اهالی میراث‌فرهنگی را تلخ کرد. هر چند که کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی اقدام اخیر ملک‌زاده را در آخرین روزهای دولت تنها خیالی باطل دانستند.

shock drop air force 1 full uv reactive | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ هفته‌ای که سپری شد پر از خبرهای خوب بود که اتفاقا میراث‌فرهنگی از آن مستثنی نبود.  «ذخیره خوارزمشاهی» و « نقشه‌های تاریخی ایران در عصر قاجار» در فهرست میراث‌ مستند درحالی ثبت جهانی شدند که خروج ارگ بم از فهرست آثار درخطر یونسکو شادی اهالی میراث‌فرهنگی را دو چندان کرد.
 
اما این همه ماجرا نبود. محمد شریف ملک‌زاده که روزهای آخر مدیریت خود را در سازمان میراث‌فرهنگی می‌گذارند. قرار است 9 تیرماه اختیارات سازمان میراث‌فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار کند تا بدین سو از تصدی‌گری دولت بکاهد. اقدامی که با واکنش شدید کارشناسان ارشد میراث‌فرهنگی مواجه شد.
 
«مهدی حجت»، با خیال باطل خواندن این تصمیم به CHN گفت: «برای واگذاری یک سازمان دولتی به بخش خصوصی ضوابطی وجود دارد که مراحل قانونی آن باید از طریق مجلس شورای اسلامی طی شود. میراث فرهنگی ارث رئیس سازمان نیست که آن را واگذار کند. متعلق به مردم است و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دراین‌باره تصمیم می‌گیرند.»
 
وی در ادامه و با انتقاد از عملکرد سازمان میراث فرهنگی طی 8 سال گذشته گفت: «این لگد آخر مُرده ‌است (اشاره به ضرب المثلی است)؛ گویی آن‌ها می‌خواهند آخرین لطمات ممکن را به سازمان، میراث فرهنگی و گردشگری بزنند.»
 
به گفته حجت،‌ بهره‌برداری از میراث ملی، امری ملی است. میراث فرهنگی، قهوه‌خانه و کافه نیست که مردم آن را اداره کنند.
 
 
باز هم غوغای نقش‌جهان و مداخله یونسکو!
 
سرنوشت نقش جهان گویی معمای همیشه باقی دفتر میراث‌ اصفهان است. این پرونده که می‏رفت سال‎ها قبل با همکاری مسئولان شهری و متولیان میراث‌فرهنگی بسته شود، به‌دلیل بی‌توجهی و کوتاهی این ارگان‌ها باز هم پای کارشناسان یونسکو را به میان کشید.
 
کارشناسان یونسکو درحالی سه پروژه نحوه حفاظت مسجد جامع عتیق، پروژه خط 1 و 2 متروی اصفهان و آخرین وضعیت تعدیل برج جهان نما را در اردیبهشت سال جاری مورد بررسی قرار دادند که طبق گفته کارشناسان و فعالان میراث‌فرهنگی روند تعدیل برج جهان‌نما همچنان به‌کندی پیش می‌رود.
 
به‌گزارش CHN، پس از بازدید کارشناسان یونسکو از سه پروژه میراث‌فرهنگی مسجد جامع‌عتیق، خط 1 و 2 مترو اصفهان و آخرین وضعیت تعدیل برج‌جهان نما، شهرداری اصفهان موظف شد گزارش اجرای طرح خط 2 متروی این استان را تهیه و به میراث فرهنگی استان ارائه دهد و پس از تایید بازرسان یونسکو به اجرا درآید.
 
هم‌اکنون آنطور که مصلحی رئیس اداره میراث‌فرهنگی اصفهان اعلام کرده، خط 1 مترو نیز در بخش‏های چهارباغ و سی و سه پل با پایش و نظارت دائم یونسکو اجرا می‏شود.
 

آب‌انباری که قرار بود موزه قرآن شود، نخاله‌دانی محله شد
آب انبار حاج علی واقع در محله میرکریم گرگان که روزی قرار بود به موزه قرآن تبدیل شود و در تولیت اوقاف است، امروز به صورت نخاله‌دان و سطل زباله اهالی محل در آمده‌است. در حال حاضر این بنا زیر فشارهای ناشی از دو خانه ساخته شده روی سقف راه پله ورودی به مخزن روزهای آخر عمر خود را می گذراند و محلی برای فروش سگ‌ها شده‌است. اهالی اما از سر و صدای سگ‌ها می‌نالند و از نبود رسیدگی به آب‌انبار شاکی‌اند.
 
آب انبار و سقا خانه "حاج علی" واقع در گذر "میرکریم" که یکی از دو نمونه آب انبارهای باقی‌مانده گرگان قدیم محسوب می‌شود، در آستانه تخریب است. این بنا نه تنها مورد بی‌مهری مسئولین اداره کل اوقاف استان گلستان قرار گرفته که با بی‌مهری و نبود دلسوزی ساکنان محله میرکریم هم مواجه است و بخش زیادی از بنا توسط مردم تخریب و حتا آجرهای آن به عنوان مصالح در ساخت ساختمان‌های دیگر به کار گرفته شده‌است.

به گزارش CHN، بنا به بازدید میدانی خبرنگار این رسانه از محل آب‌ انبار حاج علی، این بنا که همراه با مسجد علی از زمان ساخت یعنی در حدود دویست سال پیش وقف آبرسانی به مردم منطقه بوده و در سال 1310 همراه با ثبت بافت تاریخی گرگان به عنوان ملحقات بافت به ثبت رسیده، امروز به دلیل عدم نگهداری صحیح توسط اداره اوقاف و علی‌رغم تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی چه پیش از استقلال از مازندران و چه پس از آن به مخروبه‌ای از زباله و نخاله تبدیل شده‌است.
 

حمله بی‌امان گوجه و خیار به محوطه باستانی ارجان!
پس از مداخلات گسترده شرکت نفت و سیمان در ارجان، حالا نوبت به کاشت صیفی‌جات رسیده است. فعالان میراث‌فرهنگی، هجوم کشاورزان و کاشت بی‌رویه محصولات کشاورزی چون گوجه و خیار را تعرضی جدی در یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی خوزستان می‌دانند.
 
محوطه باستانی ارجان با وسعت حدود 500 هکتار در کنار رودخانه "مارون" در 12 کیلومتری شمال شرقی بهبهان واقع شده است.در اولین مطالعات پیرامون شهر قدیم ارجان، قدمت این شهر به دوره ساسانیان (224- 652 میلادی) نسبت داده شده ولی در سال 1316 خورشیدی درنزدیکی این محوطه باستانی، آثار یک آرامگاه متعلق به حدود هزاره دوم قبل از میلاد کشف شد که باب جدیدی در باستانشناسی این محوطه تاریخی گشود.
 
از سوی دیگر، یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلائی قدرت ارجان تجسمی از یک لوتوس نیلوفر آبی است که حامل پیامهای ذهنی و اساطیری است. باستانشناسان معتقدند تا کنون نظیر این حلقه طلائی در هیچ یک از حفاریهای علمی بدست نیامده است.
 
باتوجه به یافته‌های ارزشمندی که از این محوطه به‌دست آمده اما حفاظت‌‌ و رسیدگی متولیان میراث‌فرهنگی نه‌تنها درخور این منطقه نبوده که هم‌اکنون ارجان با موجی از تعرض‌ها وضعیت بحرانی را سپری می‌کند.
 
«دولتی مختاران» رئیس انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی بهبهان دررابطه با وضعیت نگران‌کننده محوطه باستانی ارجان به خبرگزاری میراث‌فرهنگی اینطور می‌گوید:« درحال‌حاضر مهمترین مسئله‌ای که محوطه باستانی ارجان با آن مواجه است، هجوم یکباره کشاورزان برای کاشت صیفی‌جاتی از قبیل خیار و گوجه است».
 
به‌اعتقاد وی، کاشت بی‌رویه صیفی‌جات توسط کشاورزان و روستائیان سبب نفوذ آب به قدیمی‌ترین بخش ارجان می‌شود. بخشی که قدمت آن به‌گفته باستان‌شناسان به دوره عیلامی هم می‌رسد. هم‌اکنون کشاورزان در مهمترین قسمت‌های تاریخی ارجان و در کنار کوه خوئیز مشغول به فعالیت و کاشت صیفی‌جات هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه