سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سفر به آبی ترین جزیره ایران - اختلاف آتش نشانی و اوقاف بر سر موقوفه امامزاده زید

یادمان

سفر به آبی ترین جزیره ایران - اختلاف آتش نشانی و اوقاف بر سر موقوفه امامزاده زید

افزایش محبوبیت جزیره ابوموسی در میان ایرانیان، مخروبه شدن کاخ ناصری، برگزاری همایش های خلیج فارس و ادامه اختلافات آتش نشانی و اوقاف بر سر موقوفات امامزاده زید از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش خبرنگار مهر، جزیره ابوموسی مدتی است که با دشمنی اماراتی ها به محبوبترین جزیره در خلیج فارس تبدیل شده است جزیره ای که قرار است به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود تا تمام ادعاهای بیگانگان را با سفر تفریحی ایرانیان به آن جزیره محکوم کند.

به همین دلیل خبرنگار مهر با سفر به این جزیره از جاذبه های گردشگری آن گزارشی تهیه کرد و از اهالی جزیره درباره ادعاهای ابوموسی پرسید جالب اینکه تمامی اهالی جزیره ادعای بیگانگان را به سخره می گیرند!

بوموسو؛ نام اصلی جزیره ایرانی موسوم به ابوموسی است

 یکی از راه های حفظ هویت ایرانی این جزایر پاسداشت نام های اصیل و ریشه دار ایرانی آنهاست که نشان از حاکمیت همیشه ایرانی بر این جزایر و نفوذ زبان فارسی در این منطقه دارد. نام اصلی و ایرانی جزیره ابوموسی، "بوموسو" است که با دخالت بیگانگان استعمارگر و به تقلید از نوشته‌های عربی "بوموسی" و "ابوموسی" گفته و نوشته شده است.

 

هشتمین همایش ملی خلیج فارس درسالن همایش های جزیره کیش برگزار شد و در آن مقاله های مختلفی درباره گردشگری و خلیج فارس، اقتصاد و سیاست حوزه خلیج فارس ارائه شد.

استفاده از فناوری نانو برای مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

در این هفته باعث شد تا قسمتهایی از گنبد مسجد امام اصفهان که کاشیهای آن برای مرمت برداشت شده با استفاده از مواد نانو پوشانده شود تا آب باران به داخل گنبد نفوذ پیدا نکند اما در زمان بازسازی مجدد باید این مواد برداشته شود تا مانع چسبندگی نشده و مصالح مخصوص ریخته شود.

تاثیر بارشها بر آثار تاریخی قبل از پاییز و زمستان بررسی شود

وضعیت استحکام بناهای تاریخی به خصوص بناهای در معرض خطر در مقابل بارش باران باید بررسی شود چرا که بارش باران در روزهای اخیر بسیار زیاد بود امکان تخریب بناهای تاریخی وجود داشت. به همین منظور شاهین سپنتا، عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی در استان اصفهان با بیان اینکه باید همیشه برای بارش باران و تاثیر آن روی بناهای تاریخی آمادگی داشته باشیم گفت: می توان از هم اکنون که چندماه مانده به فصل پاییز و زمستان وضعیت بناهای تاریخی را بررسی کرد تا مانند سقف بقعه شهشهان که به دلیل اهمیت ندادن به وضعیت استحکام آن، در اثر بارش باران ریزش کرد، شاهد تخریب آثار تاریخی نباشیم.

بررسی تاثیر احداث مترو اصفهان بر آثار تاریخی توسط دانشگاه علم و صنعت

قرار است به زودی دانشکده پژوهش و فن آوری دانشگاه علم و صنعت درباره احداث مترو در شهر اصفهان و تاثیر آن بر روی آثار تاریخی مطالعه کند و نتیجه آن را به عنوان ضرورت و الزام به سازمان قطار شهری اصفهان اعلام کند.

تهدیدی دیگر برای یک اثر تاریخی

این هفته یکی دوستداران میراث فرهنگی که از نقش برجسته شاپور ساسانی بازدید کرد، گفت: چشمه آب و برکه پر از نی در کنار این سنگ نگاره، در سالیان اخیر به دلیل کاهش بارندگی کاملا خشک شده و دسترسی عمومی به بدنه نگاره ها به سهولت امکان پذیر شده است. همین مسئله موجب بروز صدمات جدی به نگاره و دیوار نویسی روی آن شده است. به نحوی که خطوط ناموزونی بر جای جای این نگاره دیده می شود که یکی از دلایل آن نبود سیستم حفاظتی و نگهبان در کنار این نقش برجسته است.

تاخیر در ارائه وام به مجتمعهای بین راهی توسط بانک صنعت و معدن

مدیرعامل مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی ( پارس زیگورات ) هم در این هفته گفت: بانک صنعت و معدن می بایست طبق توافقنامه ای که با این شرکت به عنوان مجری ساخت 10 مجتمع خدمات بین راهی گردشگری بسته بود وام و تسهیلات به سرمایه گذار اما بعد از گذشت سه سال هنوز به تعهداتش عمل نکرده است.

هدف اصلی مسافران ایرانی تفریح است

مرکز آمار ایران اعلام کرد که بررسیهای انجام شده در فصل بهار سال گذشته نشان می دهد خانوارهای کشور در این فصل 64 میلیون و 184 هزار و 325 سفر داشته‌اند که از این تعداد 48 هزار و 897 هزار و 938 سفر با حداقل یک شب اقامت و 21 میلیون و 286 هزار و 387 سفر بدون اقامت شبانه بوده است. هدف اصلی 62 درصد سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها، دیدار دوستان و بستگان و هدف اصلی 49 درصد سفرهای بدون اقامت شبانه داخلی خانوارها، گردش و تفریح بوده است.

64 روز تعطیلی در سال 91 فرصتی دیگر برای سفر

سفرهای تفریحی ایرانیان وقتی پررنگ تر می شود که بتوان گفت سال 91 با احتساب روزهای جمعه دارای 64 روز تعطیلی رسمی است. بسیاری از این تعطیلات یا با روزهای آخر هفته تلاقی پیدا کرده و یا تنها یک روز ما بین آنها تعطیل است. با این وجود امسال تعطیلات سه تا پنج روزه هم در پیش داریم که فرصت مناسبی برای انجام سفرهای داخلی است.

آغاز ششمین مرحله کاوشها در شهر تاریخی حریره کیش

مرحله بعدی کاوشها در شهر تاریخی حریره کیش، از مهرماه امسال به دلیل بهتر شدن شرایط آب و هوایی توسط باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی آغاز می‌شود.  قطعاتی مانند چوب، سکه، پارچه، فلزات تزئینی و ... در کاوشهای اخیر جزیره پیدا شده است که نشان می دهد این جزیره قدمتی بیش از 800 سال دارد.

وارثان خانه بهبهانی را نمی فروشند

مدیر بافت‌های تاریخی شهرداری تهران با بیان اینکه منتظر تخصیص اعتبار برای خرید چند خانه های تاریخی درتهران هستیم گفت: بودجه خرید خانه آیت الله بهبهانی تصویب شده اما وراث خانه را نمی فروشند.

تخریب سقف بازار تاریخی ریسمان توسط یک فروشنده خاطی

یک مغازه دار خاطی که بخشی از پی ها و جرزهای دیوار مغازه اش را برای نصب یک گاو صندوق از بین برده بود، باعث ریزش بخشی از مغازه اش و سقف بازار تاریخی ریسمان اصفهان شد. اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان قصد دارد از این فرد خاطی در در شعبه رسیدگی به جرائم میراث فرهنگی شکایت کند.

کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه مخروبه شد

کاخ سلطنتی ناصرالدین شاه که به عنوان بنای بجا مانده از دوران قاجاریه در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده مدتهاست به مخروبه‌ای تبدیل شده است. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی تنها راه نجاتش را واگذاری به بخش خصوصی می‌داند. کاخ شهرستانک یا همان کاخ ییلاقی ناصری در سال 1295 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه در دره "گل کیله" شهرستانک یکی از روستاهای توابع شهرستان کرج در جاده چالوس بنا شد و تنها راه ارتباطی آن جاده چالوس ــ کرج است.

اختلاف چهارساله اوقاف و آتش‌نشانی بر سر موقوفه امامزاده زید

اداره اوقاف و امور خیریه از سال 87 در مورد پرونده ساخت و ساز در ایستگاه آتش نشانی بازار تهران با سازمان آتش نشانی اختلاف دارد. با این حال روند پیگیری و مبهم بودن علل اطاله دادرسی این پرونده نشان می‌دهد نه سازمان آتش نشانی قصد دارد به این موضوع خاتمه دهد و نه اوقاف.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه