سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آخرین وضعیت پرونده موقوفه خوار تهران/ کاوش سازه‌های مدفون شهر پارسه

یادمان

آخرین وضعیت پرونده موقوفه خوار تهران/ کاوش سازه‌های مدفون شهر پارسه

ثبت جاده ادویه در فهرست آثار ملی، پیگیری پرونده موقوفه خوار بزرگ تهران، بیل‌های بولدوزر روی سر خانه‌های تاریخی محدوده حرم حضرت معصومه و ... از جمله اخبار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | THE SNEAKER BULLETIN

 

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور این هفته در مورد پرونده موقوفه خواری بزرگ در تهران گفت: بزودی خبرهای خوشی در رابطه با این پرونده اعلام می شود.

حجت الاسلام علی محمدی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اظهارات اخیر دادستان تهران مبنی بر اینکه در امامزاده زید تهران موقوفه خواری صورت نگرفته است، افزود: این پرونده همچنان توسط سازمان اوقاف در حال پیگیری است و بزودی اخبار خوشی از نتایج نهایی موقوفه خواری بزرگ در پایتخت اعلام می شود.

محمدی در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی قبور تاریخی شیخ صدوق تخریب شده است افزود: این جزو حوزه اوقاف استان تهران است و من اطلاعی ندارم ولی متولی و نظارت در امامزادگان و برخی مساجد میان میراث و اوقاف مشترک است و ما در این زمینه مشکلاتی داریم.

رئیس سازمان اوقاف گفت: مشکلات میان میراث فرهنگی و اوقاف در استانها حل شده ولی در تهران هنوز حل نشده است. البته به دنبال تفاهمنامه ای هستیم تا حدود رعایت مسائل شرعی و حقوقی میان مشترکات اوقاف و میراث در امامزادگان و مساجد برطرف شود.

جاده ادویه در فهرست آثار ملی ثبت می‌شود

جاده ادویه 400 ساله واقع در شهرستان جهرم پس از انتشار گزارشی از جاذبه‌های آن در خبرگزاری مهر و در پی اطلاع رسانی اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی جهرم از سوی کارشناسان میراث فرهنگی استان فارس بررسی شده و به زودی در فهرست آثار ملی ایران ثبت می‌شود.

اکنون تنها پنج کیلومتر از این جاده در شهرستان جهرم سالم باقی مانده است و حدود یک کیلومتر از آن جاده سنگ فرش است و بقایای آثاری تاریخی نیز در ادامه مسیر دیده می شود. همچنین بنابر اظهار برخی از کارشناسان در دوره صفوی نیز پلی در این منطقه ساخته شده که متاسفانه هم اکنون اثری از آن وجود ندارد.

کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در گفتگو با اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی جهرم و ساکنان بومی این منطقه، اطلاعات بیشتری از جاده را به دست آورده و از این محدوده بازدید کردند به همین دلیل اکنون پرونده ثبت این جاده در فهرست آثار ملی ایران در سازمان میراث فرهنگی استان فارس در حال بررسی است.

مکان نصب ستونها در باغ جهان‌نما مورد تایید میراث فرهنگی نیست

خبرگزاری مهر در روزهای گذشته گزارشی در مورد نصب دو ستون قرمز رنگ در عمارت تاریخی باغ جهان نما توسط شهرداری شیراز و خدشه به حریم بصری این بنا منتشر کرد. این ستونها درحالی درست مقابل عمارت و در آغاز ورود گردشگران به باغ قرار داده شده است که هر اثر تاریخی دارای منظر و حریم بصری و تاریخی ثبت شده است و نصب هر بنایی که به حریم بصری آن ساختمان تاریخی خدشه وارد کند غیر قانونی تلقی می شود.

پس از پیگیری مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، معاون میراث فرهنگی این اداره کل، با بیان اینکه مکان قرار گیری ستون‌های باغ جهان نما از نظر فنی مورد تایید میراث فرهنگی نیست گفته است: این باغ در اختیار شهرداری است و نصب دو ستون قرمز رنگ جلو در ورودی باغ، بدون هماهنگی با میراث فرهنگی انجام شده‌است.

عبدالرضا نصیری، با اعلام اینکه جنس ستون‌های نصب شده پلاستیکی است و جابه‌جایی آنها به راحتی امکانپذیر است بیان کرد: با تعامل خوب شهرداری و اداره میراث فرهنگی فارس به زودی ستون‌های جهان نما در جای مناسب قرار می‌گیرند.


بیل‌های بولدوزر روی سر خانه‌های تاریخی محدوده حرم حضرت معصومه

بافت تاریخی قم که تا چند سال پیش آثاری از دوره سلجوقیان داشت به سرعت جای خود را به مجتمع های تجاری و پارکینگ می‌دهد.

بافت تاریخی قم محدوده گسترده ای است که می توانست با تملک خانه های قدیمی توسط شهرداری و سازمان میراث فرهنگی حیات خود را حفظ کند اما به دلیل اختصاص نیافتن بودجه مرمت و تملک بناهای تاریخی به اداره های میراث فرهنگی در استانها از جمله استان قم این امر محقق نشد و بسیاری از بناهای تاریخی دوره سلجوقیان، قاجار و صفویه در محدوده شاه قلی خان تنها بخشی از این بافت گسترده و تاریخی قم بود که به دلیل اجرای پروژه عمرانی عمار یاسر در چند سال اخیر به طور کامل تخریب شد.

به نظر می رسد با روند شهرسازی و گسترش فضاهای تجاری و پارکینگ در این محدوده تاریخی، زمان زیادی طول نمی کشد که مالکان بناهای تاریخی به دلیل عدم رسیدگی اداره میراث فرهنگی استان قم و از سوی دیگر نداشتن بودجه مرمتی و تملک از سوی این اداره استانی، اقدام به تغییر و تحول در خانه های خود و یا تخریب آنها بپردازند چرا که شهرداری قم درصدد است با خرید زمین به قیمت بسیار مناسب، فضاهای پارکینگ و مجتمع های تجاری این شهر را گسترش دهد.

ابتکار یک دانشجو برای حفظ اصالت خانه‌های گیلانی

یک دانشجوی معماری برای نخستین بار کندوجی با نمای بیرونی سنتی و داخلی مدرن طراحی کرده است که با گسترش این مدل از خانه‌ها می‌توان بافت خانه‌های قدیمی گیلان را حفظ کرد.

آرش منصوری، دانشجوی کارشناسی معماری است که برای نخستین بار ایده طرح خانه های ویلایی کندوج را که هماهنگ با بافت قدیمی گیلان است اجرا کرد.

او در گام اول به کمک شهرداری در شهر رود بنه تعدادی از خانه های ویلایی کندوج را ساخت که تمام مصالح به کار رفته در آن چوب و برگ است. این ویلا که در کنار یکی از خیابانهای اصلی این شهر قرار دارد به منظور اجرای برنامه های مختلف، اجاره برای رستوران و ویلا و یا مکان اقامتی در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

پس از اتمام این پروژه، یک سرمایه گذار گردشگری این استان تصمیم می گیرد نمونه ای از این ویلا را بسازد. او از منصوری می خواهد کلبه ای ویلایی با نمایی از سنت و مدرنیته طراحی کند که در زبان محلی به آن کندوج می گویند.

سازه‌های مدفون شهر پارسه کاوش می‌شود

نقشه‌برداری، طراحی و کاوش سازه‌های معماری شهر پارسه در سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی تخت‌جمشید انجام می‌شود.

در بخش‌های باستان‌شناسی با اتکا به بررسی‌های ژئوفیزیک تلاش می‌شود، سازه‌های مدفون شهر پارسه در سطح زمین‌های کشاورزی اطراف تخت‌جمشید کشف شود.

ارگ تخت‌جمشید به دلیل وجود سازه‌های سنگی حفظ شده است، اما سازه‌های شهر پارسه در اطراف تراس تخت‌جمشید، که از خشت ساخته شده پس از دوره هخامنشیان تخریب شده است.

تنها دو درصد کالاهای صنایع‌دستی دارای بسته‌بندی است

رئیس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی گفت: تنها دو درصد کالاهای صنایع‌دستی دارای بسته‌بندی است و به نظر می‌رسد نبود شبکه توزیع صنایع‌دستی رسیدن به بسته‌‌‌بندی ایده‌آل و متناسب با محصول نهایی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

منوچهر عبدلی افزود: تا زمانی که محصول نهایی از کیفیت و استاندارد مشخصی برخوردار نباشد، طراحی و تهیه بسته‌بندی راه به جایی نخواهد برد.

گردشگری سواحل خزر نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح است

مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی، توسعه گردشگری در سواحل خزر را نیازمند برنامه ریزی دقیق و مدیریت صحیح دانست و گفت: سواحل جنوبی دریای خزر از مقاصد شناخته شده گردشگری در ایران است.

مهرداد ضیایی افزود: تقاضا برای گردشگری در سه استان واقع در سواحل دریای خزر بالا رفته و برخی اتفاقات در استانهای حاشیه دریای خزر نیز به بارگذاری بیش از ظرفیتهای طبیعی و محیطی موجود در 3 استان گیلان، مازندران و گلستان انجامیده است.

به گفته وی، بارگذاری بیش از حد صنعت گردشگری در طبیعت استانهای حاشیه خزر علاوه بر داشتن تبعات منفی زیست محیطی و کمبود نیروی کار در فصل کشاورزی تبعات فرهنگی نیز به همراه دارد.

آرامگاه سعدی ساماندهی می‌شود

آرامگاه سعدی با 280 میلیون تومان اعتبار ساماندهی می شود. در این طرح، دیواری که بین فضای اصلی آرامگاه و فضای جدید وجود داشت برداشته می‌شود تا منظره آرامگاه جذابیت بیشتری برای گردشگران داشته باشد.

همچنین عملیات احداث آب نما و حوض آرامگاه سعدی که از جلوی آرامگاه تا در ورودی ادامه پیدا می‌کند تا پایان سال جاری به طول می‌انجامد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه