سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث و گردشگری در هفت روز/ گردشگری ایران از نگاه رسانه های بین المللی/ حریم تخت جمشید پیست اتومبیلرانی شد

یادمان

میراث و گردشگری در هفت روز/ گردشگری ایران از نگاه رسانه های بین المللی/ حریم تخت جمشید پیست اتومبیلرانی شد

برگزاری مسابقات رالی در تخت جمشید، بررسی گردشگری ایران از نگاه رسانه های بین المللی، مجازات عجیب برای 15 حفار غیرمجاز در خوزستان، کشته شدن دو گردشگر در کویر مرنجاب از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

LTB - JuzsportsShops | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته گزارشی از تمام رسانه های خارجی که درباره گردشگری ایران مطلب نوشته بودند منتشر شد. مدتی است که رسانه های خارجی نسبت به ایران رخ نشان داده اند و در گزارش های پی در پی ایران و جاذبه هایش را معرفی می کنند.


گردشگران کویر مرنجاب بدون راهنما به کویر رفته بودند
 
پس از کشته شدن دو گردشگر در کویر مرنجاب ، رئیس نمایندگی اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: گردشگرانی که در کویر مرنجاب کشته شده‌اند، بدون راهنما و شب‌هنگام وارد کویر شده‌اند.
امیر متولی افزود: چهار گردشگر ساعت 16/30 دقیقه روز چهارشنبه 12 شهریور ماه ار رودهن حرکت کردند و ساعت 20 به شهرستان آران و بیدگل رسیدند، این گردشگران که قصد داشتند بدون راهنما وارد کویر شوند پس از خرید  مقداری مواد غذایی از فروشگاهی در آران و بیدگل به سمت مقصدشان حرکت کردند.

وی ادامه داد: ساعت 24 نیمه شب این گردشگران وارد محدوده کاروانسرای مرنجاب می‌شوند و به جای توقف در این مکان و ادامه راه در روشنای روز، در تاریکی شب به سمت دریاچه مرنجاب حرکت می‌کنند.

رئیس نمایندگی اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: پس از طی 53 کیلومتر در طول دریاچه، گردشگران سوار بر خودرو در باتلاقی که در نزدیکی دریاچه است، فرو می‌روند و تلاش آنها برای رهایی از باتلاق راه به جایی نمی‌برد.

آبراهه ای که مشکل آبگرفتگی تخت جمشید را حل می کند
 
یکی از شگفت انگیز ترین بخشهای تخت جمشید که معمولآ هیچوقت دیده نمی شود، آبراهه های زیر زمینی آن است. هخامنشیان در برخی از قسمت ها صخره را تا 9 متر تراش داده و پائین رفته اند و در بخش هایی نیز با افزودن سنگ های غول پیکر توانسته اند به شیب مورد نظر دست یابند. آنان با روش های خاص و مهندسی تدابیری اندیشیده بودند که آب بدون گل و لای از کانال خارج شود.
کاوشهای جدید در ارتباط با نظام آبراهه های تخت جمشید منجر به شناسایی برخی از موارد مهم در ارتباط با معماری و شکل آبراهه ها و همپچنین برای شناسایی تغییرات در دیواره جنوبی تختگاه تخت جمشید شده است. این کاوش ها به سرپرستی علی اسدی، از 15 تیر تا 15 شهریور ماه سال جاری به مدت دو ماه انجام شد.

آبراه شناسایی شده که از بنای خزانه مستقیما به دیواره جنوبی تختگاه تخت جمشید امتداد داشته و در انتهای آن خروجی دوم آبراهه هاست که آن هم به تازگی شناسایی شده است.

حریم تخت جمشید پیست اتومبیلرانی شد
مهر ماه سه سال پیش بود که عده ای ماجراجو مسابقه رالی در حاشیه تخت جمشید برگزار کردند. خط پایان مسابقه رالی، رو به مجموعه تخت جمشید بود که در لحظه آخر، یکی از خودروهایی که سرعتی بالای 170 کیلومتر داشت، از نرده های مجموعه بیرونی عبور کرد اما نتوانست خودرو را کنترل کند به همین دلیل با دو زن و یک مرد گردشگر برخورد کرد و موجب آسیب دیدن شدید آنها شد.

پس از آن مسئولان تخت جمشید و میراث فرهنگی فارس با برگزاری مسابقه رالی سرعت در این محدوده مخالفت کردند. ولی بار دیگر کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران از برگزاری رالی پاریس تا پرسپولیس خبر داده که قرار است سال آینده برگزار شود. هر چند که هنوز مقصد دقیق آن مشخص نیست ولی این بار فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی قصد دارد تا سی و یکم شهریور ماه به مدت چهار روز مسابقه رالی در سطح خاورمیانه برگزار کند به همین علت در تبلیغات این مسابقه عنوان شده این رالی اولین رالی بین المللی در تاریخی اتومبیلرانی کشور در شیراز و در یک پیست 250 کیلومتری برگزار می شود و  مسیر آن نیز از پارکینگ تخت جمشید شروع می شود و مرودشت، بند امیر،محمودآباد، سبز آباد، لابیشه، زین آباد، کنجان، سلطان آباد، دوکوهک و اسماعیل آباد در مسیر هستند و آخرین نقطه نیز رودخانه خشک آباد طشک است و در آن رانندگانی از 6 کشور جهان شرکت می کنند.

 

کسی از ما نظری نخواسته ما هم اعلام نظر نکرده ایم!

ولی پاسخ رئیس پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس هم قابل تامل تر است. او به خبرنگار مهر درباره اینکه چرا هیچ واکنشی نسبت به برگزاری این مسابقه سرعت آن هم در پارکینگ تخت جمشید نداشته اید گفت: تا از ما نظر نخواهند ما نظری نمی دهیم.

مسعود رضایی منفرد ادامه داد: من اطلاعی از برگزاری این مسابقه ندارم. کسی از ما مجوزی نگرفته و نظری نخواسته اند ما هم اعلام نظر نکرده ایم ولی اگر اداره کل میراث فرهنگی مجوز برگزاری آن را داده حتما کار درستی کرده است!

گردشگران خارجی نسبت به قوانین و مقررات ایران توجیه می شوند
 
معاون گردشگری کشور گفت: قوانین و مقررات ایران که تا کنون از سوی کنسولگری ها، گمرک و سازمانهای دیگر انجام می شد، تجمیع و بازنگری می شود تا هنگام ورود گردشگران خارجی به ایران، در اختیار آنها قرار گیرد.
مرتضی رحمانی موحد به خبرنگار مهر گفت: قوانین و مقررات ایران اکنون نیز از سوی کنسولگری ها و گمرک به گردشگران خارجی اعلام می شود اما در حال تجمع این قوانین هستم و بار دیگر آخرین تغییرات مربوط به قوانین هر کدام از دستگاهها را گرفته و در سایتهای وزارت خارجه و سفارتخانه ها می گذاریم و به زبان محلی، فارسی و انگلیسی ترجمه خواهیم کرد تا هر کسی که می خواهد به ایران بیاید این قوانین را مانند یک بروشور کنار پاسپورت به او بدهیم.

واکاوی ممنوعیت اجرای موسیقی و فیلمبرداری در بناهای تاریخی
 
سال 91 یکی از لوسترهای کاخ نیاوران شکست و شایع شد که علت شکستن آن حضور این گروههای فیلبرداری در کاخ صاحبقرانیه بوده است هرچند که بعدها این موضوع توسط متولیان میراث فرهنگی تکذیب شد و اعلام کردند که شکستگی لوستر ربطی به حضور فیلمبرداران نداشته است اما همین اتفاق باعث شد تا در دی ماه سال 92 خبرنگار مهر محمدعلی نجفی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در حاشیه بازدیدش از کاخ گلستان بپرسد که آیا همچنان این سازمان می خواهد قراردادهای خود را با گروههای فیلمبرداری تمدید کند یا خیر؟
نجفی هم در پاسخ گفت که چنین اتفاقی رخ نمی دهد و با ورود گروههای فیلمبرداری به کاخ موزه‌ها برای ساخت فیلم و سریال مخالفت کرد. شاید اگر گروههای فیلمبرداری اجازه حضور در کاخها را نداشته باشند، هزینه های تهیه آن برنامه گران تمام شود اما در عوض، خطری اشیاء نفیس و بناهای کاخها را تهدید نمی کند. این درحالی است که پیش از این حضور یک گروه فیلمبرداری در کاخ نیاوران باعث شده بود یکی از لوسترهای نفیس کاخ نیاوران شکسته شود.

نجفی پیشنهاد داد: باید مسئولان تهیه سریالهایی که نیاز به حضور در کاخ را دارند، لوکیشنی برای فیلمها و سریالهای خود بسازند و دکورسازی کنند تا احتیاجی به حضور در این بناها نباشد.
پس از او، مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و حضور نه تنها گروههای فیلمبرداری بلکه گروههای موسیقایی را نیز ممنوع کرد ولی برای آنها شروطی تعیین کرد مانند اینکه باید اصالت و شان بنا را حفظ کنند و حضورشان باعث آسیب رساندن به بنا نشود.

بعد از گذشت دو سال در عمارت تاریخی و نفیس مسعودیه جشن پانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی در قالب "جشنواره موسیقی تهران" از ۱۲ تا ۱۸ شهریور ماه با حضور گروه‌های مختلف در عمارت تاریخی مسعودیه تهران برگزار شد. برنامه ای که به علت کم و کاستی های آن مانند عدم توجه به بنای تاریخی بازهم مورد انتقاد دوستداران میراث فرهنگی قرار گرفت.

در این باره، سعید فلاح فر که عضو اولین گروههای مرمتی در این بنای تاریخی بوده است به خبرنگار مهر گفت: نورپردازی ضعف مجموعه، تغییر ارتفاع دید مخاطب نسبت به اثر، حذف عناصر باغسازی محوطه، حذف حوض مجموعه و ... می توانست با مشاوره متخصصین معماری و حفاظت ابنیه تاریخی به نحو مطلوب تری تعدیل شود. به خصوص انتظار می رفت در بروشور برنامه اشاره ای به این اقثر تاریخی می شد. امیدوارم شاهد برپایی چنین برنامه هایی باشیم ولی همراه با احترام همزمان به موسیقی و معماری. چرا که مسعودیه و بسیاری از بناها و مجموعه های تاریخی با رعایت ضوابط، توان پذیرش این رویدادهای فرهنگی را دارند.

11 شهر پرگردشگر در تابستان امسال
 
رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: در ایام تابستان امسال استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، همدان، کردستان و آذربایجان غربی به ترتیب جزو پرگردشگرترین استانهای کشور بودند.
علی باقر نعمتی زرگران به خبرنگار مهر گفت: آمار سفرهای تابستانی به طور حتم با آمار سفرهای نوروزی متفاوت است چرا که با تغییر آب و هوا مواجه می شویم. با این حال برخی از شهرها چه در تابستان و چه در ایام نوروز جزو اولویت سفرهای مردم هستند مانند مازندران و گیلان. ولی در ایام نوروز استانهای سردسیر جزو مقاصد سفر نیست مانند اردبیل و خراسان شمالی.

تعیین 85 سال مجازات برای 15 حفار غیرمجاز تپه‌های نزدیک به چغازنبیل
 
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان، از صدور حکم قضایی برای 15 حفار غیرمجاز تپه‌جنگل خوزستان با مجموع 85 سال حبس خبر داد.
به گفته افشین حیدری، این مجازات شدیدترین حکمی است که تا کنون برای حفاران غیرمجاز صادر شده است.

او تاکید کرد: این پرونده بر خلاف معمول پرونده‌هایی که یک طرف آن میراث فرهنگی است، خوب پیش رفت. حفاران غیرمجاز تپه‌جنگل در دو سال اخیر با حفر تونل‌های زیرزمینی اقدام به تخریب تپه‌جنگل از تپه‌های تاریخی نزدیک به چغازنبیل کرده‌ بودند. دستگاه‌های امنیتی و انتظامی طی یک فرآیند اطلاعاتی و عملیاتی این افراد را دستگیر کردند و دستگاه قضایی برای آنها قرار بازداشت صادر کرد.

این حفاران حدود 11 میلیارد تومان به این تپه تاریخی خسارت وارد کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه