سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی 2000 اثر کهن در حوزه هلیل‌رود

یادمان

شناسایی 2000 اثر کهن در حوزه هلیل‌رود

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 64، سال نهم، آذر و دی 1389، رویه 45

تاکنون 2000 اثر کهن در حوزه‌ی هلیل‌رود شناسایی شده است. این شمار، جدا از هزاران اثری است که جنایت‌کاران داخلی با هم‌کاری جنایت‌کاران جهانی، به غارت برده و در بازارهای جهانی به فروش رسانیده‌اند. جالب این‌جاست که تاکنون هیچ‌کس به جرم این «جنایت ملی»، محاکمه و محکوم نشده است. تا زمانی که جنایت علیه تاریخ و تمدن ملت ایران، دارای مجازاتی در حد جیب‌بری است، نمی‌توان انتظار زیادی درزمینه‌ی نگاه‌داری و نگاه‌بانی از دست‌آوردهای ملت بزرگ ایران، در درازای هزاره‌ها داشت. پاره‌ای از نمایندگان مجلس که برای رهانیدن دانشگاه آزاد و...، طرح به مجلس می‌برند و فوریت پیشنهاد می‌کنند، چرا برابر این مساله‌ی بزرگ ملی، ساکت‌اند و چرا دستگاه قضایی، در پی افزودن بر مجازات غارت‌گران یادمان‌های ملی و فرهنگی، در حد یک جنایت ملی، نیستند؟!
مدیر پایگاه میراث [یادمان‌های] فرهنگی شهرستان جیرفت درباره این آثار گفت:
دیرینگی این آثار بر دوره‌ی «نوسنگی» می‌رسد که دوران زرین «جیرفت» به شمار می‌رود.
نادرعلی‌ دادسلیمانی، حوزه‌ی هلیل‌رود را، دربرگیرنده‌ی شهر جیرفت و شهرهای کهنوج، عنبرآباد، قلعه گنج و جنوب شهرستان بافت اعلام کرد و افزود:
آثار کهن، دربرگیرنده‌ی تپه‌ها، محوطه‌ها و اشیای یافته شده، از جنس سفال، سنگ و فلز می‌باشند.
آثار سنگی یافته شده در محوطه‌ی کهن جیرفت، بیش‌تر از سنگ مرمر، لاجورد، عقیق و سنگ‌های صابونی هستند.
تاکنون شش‌ فصل کاوش در محوطه‌ی کهن هلیل‌رود، به عمل آمده است که با توجه به ایمن‌سازی نسبی محوطه و امکان کم‌تر غارت اشیای کهن این محوطه‌، چند فصل کاوش ذیل نیز مورد نیاز است که باید بدان توجه فوری به عمل آید. از مهم‌ترین یافته‌ها در این محوطه، سنگ‌نبشته‌‌ای است که به گونه‌ی عینی نشان‌دهنده‌ی «خط» پیش از خط میخی در ایران است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید