سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فارس بالگرد اطفای حریق جنگل ندارد/ مرکز اطفای حریق جنوب همچنان مسکوت

زیست بوم

فارس بالگرد اطفای حریق جنگل ندارد/ مرکز اطفای حریق جنوب همچنان مسکوت

شیراز - خبرگزاری مهر: استان فارس با وجود برخورداری از 17 درصد جنگلهای کشور همچنان از داشتن بالگردی برای اطفای حریق این عرصه ها محروم مانده تا آتش، درختان 500 ساله را به راحتی نابود کند.

nike-dunk-low-coast-uncl | Air Jordan

به گزارش خبرنگار مهر، استان فارس با داشتن بیش از دو میلیون و 250هکتار جنگل 17درصد جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن پوششهای گیاهی متنوع یکی از استانهای مهم کشور به شمار می رود اما طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالیهای پی در پی جنگلهای استان با مشکلات و آفات زیادی رو به رو شده به گونه ای که هجوم برخی از آفتها از جمله سوسک چوبخوار به جنگلهای بلوط باعث ایجاد مشکلاتی شد.

در این مدت علاوه بر حمله آفات، جنگلهای استان فارس با مشکلات دیگری از جمله آتش سوزیها که برخی این آتش سوزیها ناشی از خشکسالی و برخی مربوط به سهل انگاری مردم بود دست به گریبان شدند.

در سه ماهه اول امسال آتش سوزیهای مختلفی در عرصه های منابع طیبعی استان فارس رخ داد اما طی چند روز گذشته و با افزایش شدید دما آتش سوزی در جنگلهای فارس که برخی بر اثر سهل انگاری و برخی ناشی از گرماست در حالی آغاز شده که اداره کل منابع طیبعی استان فارس از داشتن حداقل امکانات از جمله بالگرد محروم است به همین دلیل مهار آتش در ارتفاعات جنگلهای استان را با مشکل رو به رو کرده است.

 

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به آغاز فصل گرما هرساله در شش ماهه نخست سال شاهد آتش سوزیهای شدید در ناطق جنوب غرب استان هستیم.

کاظم بردبار افزود: در سه ماهه نخست سال جاری با اقدامات صورت گرفته و با آمادگی اداره کل منابع طبیعی استان شاهد کاهش آتش سوزی در عرصه های منابع طیبعی استان فارس بودیم به گونه ای که فقط 26.5 هکتار از این عرصه ها طعمه حریق شده و نسبت به سالهای گذشته کاهش زیادی داشت.

وی ادامه داد: اما طی دو سه روز گذشته چندین مورد آتش سوزی شدید در بخشهای مختلف استان از جمله نوادن کازرون داشته ایم که در این آتش سوزی حجم زیادی از عرصه های منابع طیبعی در آتش سوخت.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس اظهار داشت: آخرین آتش سوزی که روز گذشته (شنبه) در عرصه های منابع طبیعی استان رخ داد از یاسوج شروع شده و به دلیل عدم کنترل و مهار آن، وارد استان فارس شد که با توجه به اینکه این آتش سوزی در ارتفاعات بود مهار حریق با مشکلات زیادی را به وجود آورد.

وی تاکید کرد: برای مهار این آتش سوزی به یک بالگرد نیازمند بودیم و با وجود اینکه موضوع به ستاد بحران گزارش شد اما اقدامی برای اختصاص یک بالگرد برای مهار آتش در ارتفاعات صورت نگرفت از این رو با مشکلاتی رو به رو شدیم.

بردبار گفت: اداره کل منابع طبیعی استان فارس در برخی مواقع به منظور مهار آتش در ارتفاعات به یک بالگرد نیاز دارد که در حال حاضر از داشتن بالگرد محروم است به همین دلیل نیروها برای رسیدن به مقصد باید مسافت زیادی را طی کنند که این امر دشوارهایی را به همراه دارد.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه فارس به عنوان یکی از استانهای مرکز اطفای حریق است، گفت: مدتی قبل سه استان فارس، کرمانشاه و گلستان به عنوان استانهای پایلوت برای راه اندازی مرکز اطفای حریق در نظر گرفته شدند که در این راستا استان فارس به عنوان مرکز اطفای حریق در جنوب، گلستان مرکز اطفای آتش در شمال و کرمانشاه برای غرب درنظر گرفته شد و در این رابطه اعتباری از سوی سازمان اختصاص یافت.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس بیان کرد: با هماهنگیهای صورت گرفته برای راه اندازی این مرکز اعتباری بالغ بر 160 میلیون تومان در نظر گرفته شد اما با وجود اینکه فعالیت این مراکز در دو استان دیگر آغاز شده اما در استان فارس همچنان این مسئله مسکوت مانده است.

وی خواستار همکاری مسئولان استانی برای راه اندازی این مرکز شد و تاکید کرد: همانگونه که برای مقابله با سیل و زلزله به آمادگی تمامی دستگاه ها نیاز است، برای مهار آتش و مقابله با آن نیز مانند پدیده های طبیعی باید آمادگی کامل وجود داشته باشد اما تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است.

بردبار ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی استان فارس طی مدت اخیر برای مقابله با آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی اقدامات مناسبی از جمله ترویج آتش نزدن مراتع، جنگلها و... انجام داد و با همکاری نیروهای مردمی، بسیج و... اقدامات خوبی برای مهار آتش در برخی عرصه ها انجام شد اما برخی از راهکارهای مقابله به امکانات نیازمند است که در حال حاضر از داتشن این امکانات محروم هستیم.

وی گفت: طی سال جاری وضعیت پوششهای گیاهی در استان فارس با توجه به بارندگیها بسیار مناسب بود اما وقوع آتش سوزیها مشکلاتی را به همراه داشته و در صورتیکه هر چه سریعتر امکانات در نظر گرفته نشود تابستان پر آتشی در عرصه های منابع طبیعی و جنگلهای فارس خواهیم داشت.

 

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس افزود: برخی از عرصه های جنگلی استان فارس بالای میلیاردها تومان ارزش دارد و به راحتی نمی توان بار دیگر در صورت بروز آتش سوزی آنها را به دست آورد زیرا در حال حاضر به دلیل برخی از آتش سوزیها درختان بلوط 400 ساله و حتی درختان بنه 500 ساله در آتش می سوزند و دیگر راهی برای به دست آوردن درختانی با این مشخصات نیست.

وی تاکید کرد: همانگونه که مسئولان استان برای مقابله با پدیده زمین خواری تلاش کردند ضروری است اداره کل منابع طبیعی را در خصوص مقابله و مهار آتش در عرصه ها تنها نگذاشته و شرایطی را برای اختصاص بودجه به منظور تهیه تجهیزات از جمله بالگرد فراهم کنند.

بردبار در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با دلایل آتش سوزی گفت: حجم زیادی از این آتش سوزیها به دلیل سهل انگاری مردم صورت می گیرد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه