سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نابودی طبیعت شلوغ ترین مرکز گردشگری چهارمحال و بختیاری/ ساخت 300 ویلا

زیست بوم

نابودی طبیعت شلوغ ترین مرکز گردشگری چهارمحال و بختیاری/ ساخت 300 ویلا

خبرگزاری مهر: ویلاسازی گسترده در مجاور پل تاریخی زمانخان سامان(شلوغ ترین مرکز توریستی چهارمحال و بختیاری) جدا از اینکه نمای طبیعی و زیبای این منطقه را از بین برده، در آستانه تبدیل این منطقه در شمار مراکز توریستی خصوصی برای افراد مرفه قرار گرفته است.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Nike SB

به گزارش خبرنگار مهر، دهکده سیاحتی زاگرس نام دهکده ای است که در بخش سامان در مجاورت پل زمانخان یک اثر ملی  قرار دارد.

این دهکده قرار بود خدمات عمومی به گردشگران و مسافران این منطقه ارائه دهد اما در حال حاضر اینگونه نیست و این دهکده به صورت خصوصی به مسافران و گردشگران خدمات رسانی می کند.

تصویب این طرح در سال 82 بوده و عمده فعالیت این دهکده در راستای ایجاد زیرساختهای گردشگری برای مسافران و گردشگران در بخشهای هتل، رستوران، نمازخانه پارک بازی ، مجموعه فرهنگی و تفریحی ، ورزشگاه و ... بوده اما در حال حاضر این بخش خصوصی شده و تنها اقشار پر درآمد جامعه می توانند از خدمات این دهکده استفاده کنند.

مجموعه دهکده ساحتی زاگرس برای جبران نواقص وکاستی های حوزه گردشگری در منطقه پل زمانخان پیش بینی شده بود و در اراضی ملی احداث شده ولی هم اکنون این دهکده محلی برای ارائه به صاحبان ویلاها و افرار پردآمد جامعه تبدیل شده است.

علاوه بر این، ساخت ویلا های گسترده در این منطقه در این چند سال اخیر موجب شده که  حاشیه رودخانه زاینده رود و پل زمانخان زیبایی طبیعی خود را از دست بدهد و فضای مصنوعی را در منطقه ایجاد کند.

منطقه زمانخان خود به تنهایی با داشتن طبیعت بکر و زیبا سالانه میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور است اما در حال حاضر با ورود به جاده پل زمانخان شاهد این هستیم که مجموعه تاریخی و توریستی پل زمانخان با ساخت و ساز و ویلای سازی در منطقه این طبیعت زیبای خود را از دست داده است.

ویلاها روبروی پل( گرفتن عکس از روی پل تاریخی زمانخان)

هم اکنون  کوه مجاور پل تاریخی زمانخان تبدیل شده به محلی برای ساخت ویلا برای سود آوری بیشتر افراد پردرآمد جامعه در حالیکه این  کوه و این منطقه به تمام مردم متعلق است.

هم اکنون شاهد هستیم در صعب العبور ترین قسمتهای کوه ویلا سازی در حال انجام است و زیبایی کوه با مصالح ساختماعی و مصنوعی از بین رفته است. 

شهردار سامان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مجموعه دهکده زاگرس در راستای جبران نواقص  حوزه گردشگری پل زنمانخان پیش بینی شده  و یک مکان عمومی است که در اراضی ملی احداث شده است، اظهار داشت: در حال حاضر مجری ساخت این دهکده در حالیکه باید در راستای ارائه خدمات عمومی  به مسافران و گردشگران قدم بردارد، در راستای سود دهی  شرکتی که ویلا سازی را در این منطقه انجام می دهد گام بر می دارد و سود دهی شرکت را بر تامین خدمات عمومی ترجیح داده است.

محسن حیدری افزود: در این دهکده ساخت بیش از 300 ویلای خصوصی  موجب شده است، منطقه چهره زشتی به خود بگیرد.

ضرورت  جهت دادن پروژه به اهداف اولیه

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز ویلایی خصوصی در این منطقه در این بخش به یک معضل تبدل شده، بیان داشت: می طلبد مسئولین عمرانی استان ضمن بازنگری مجدد بر روی طرح، حد اقل این طرح را به سوی اهداف اولیه سوق دهند.

حیدری اذعان داشت: این مکان باید عمومیت پیدا کند تا گردشگر و مسافر بتوانند از این مکان برای لذت بردن از طبیعت زیبا حاشیه زاینده رود و پل زمانخان بهره کافی را ببرند.

بخشدار سامان در گفتگو با خبرنگار مهر باید برای طرح برنامه مدون داشته باشبم اظهار داشت: برنامه مدون دراین طرح مورد توجه قرار نمی گیرد و باید برای منطقه حاشیه زاینده رود و پل زمانخان باید برنامه مدون و برنامه ریزی شده ای ارائه داد.

اصغر مظفری افزود: در حاشیه زاینده رود برای ساخت ویلا باید 15 منطقه برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران ایجاد شود.

وی بیان داشت: تا زمانی که برای طرح های خود برنامه مدون نداشته باشیم با مشکلات زیاد روبه رو خواهیم بود.
.............................

گزارش: زهرا مرادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه