سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم انباشت زباله بدون حفاظت در قلب منطقه حفاظت شده - پسماندهای شهرستان شیرگاه، بلای جان جنگل هیرکانی

زیست بوم

انباشت زباله بدون حفاظت در قلب منطقه حفاظت شده - پسماندهای شهرستان شیرگاه، بلای جان جنگل هیرکانی

گزارش تعدادی از فعالان محیط زیست حاکی از آن است که زباله های منطقه شیرگاه در منطقه ای حفاظت شده در قلب جنگل های هیرکانی انباشته می شود. این محل دفن، نه نگهبانی دارد و نه حفاظ بتنی برای جلوگیری از خروج زباله ها به درون جنگل، نه حتی سیستمی برای جمع آوری شیرآبه های بسیار سمی این زباله ها.

nike-dunk-low-coast-uncl | Yeezy Boost 350 Trainers

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- مشاهده ها و گزارش تعدادی از فعالان محیط زیست نشان می دهد که پسماندهای شهرستان شیرگاه در منطقه ای حفاظت شده که تحت نظارت محیط زیست استان مازندران است، انباشته می شود. این انباشت بدون در نظر گرفتن خطر زباله ها و شیرابه ها برای جنگل و نیز سلامت مردم، بدون هیچ گونه حفاظت انجام می شود. گفته می شود این محل انباشت و دفن متعلق به شهرداری شیرگاه است.
 
«سهیل اولادزاده»، فعال محیط زیست در گفت و گو با CHN با اعلام این خبر گفت: «بابت کاری راهی جنگل های اندرگلی در نزدیکی شیرگاه شده بودیم که با صحنه ریزش برگهای شمشادها و عریان ماندن تنه درخت ها مواجه شدیم.»
 
او اضافه کرد: «می دانستیم که شمشادها به آلودگی حساس هستند و به علت آب دوستی در مسیرهای آبی رشد می کنند، به همین دلیل مسیر را در ارتفاعات ادامه دادیم، تا تحقیق کنیم که آیا همین اتفاق در ارتفاعات بالاتر، در شدت نور متفاوت، سطح آب متفاوت و دیگر پارامترهای احتمالی دیگر اتفاق افتاده است یا خیر، در مسیر به آبراهه دوم برخوردیم، باز هم درخت بی برگ دیگری، در مسیر آبراهه، ماده ی به رنگ قهوه ای آجری و به صورت دلمه بسته روی سطح آب یافتیم که هرچه به دنبال منشا آن گشتیم چیزی نیافتیم، در بالادست، باز هم وضعیت به همین منوال بود.»
 
به گفته او، بعد از کمی پرس و جو معلوم شد که این به دلیل وجود محل انباشت زباله در منطقه جنگلی است. این در حالی است که این منطقه از مناطق حفاظت شده تحت نظارت محیط زیست استان مازندران است.
 
به گفته اولادزاده، محل انباشت زباله، رویشگاه درختان کهنسال انجیلی است. او در مورد مشاهداتش در این منطقه گفت: «با رسیدن به انتهای مسیر به میزان حشرات موزی از جمله مگس ها افزوده شد، به میزان بسیار زیاد و همچنین بوی نامطبوع، در یک مسیر دالان مانند، زباله هایی به میزان بسیار زیاد دپو شده بود، همیچنین در این منطقه مردابی سیاهرنگ بود که مملو بود از پشه هایی که کاملا سطح آب را پوشانده بودند.»
 
به گفته اولادزاده، گویا این محل انباشت زباله به شهرداری شیرگاه متعلق بوده و در حدود هشت سال پیش ساخته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه