سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم حفره جدید لایه ازن در قطب جنوب

زیست بوم

حفره جدید لایه ازن در قطب جنوب

ناسا و سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری آمریکا اعلام کرده‌اند که دمای هوای گرم‌تر بالای قطب جنوب موجب ایجاد دومین حفره کوچک ازن در 20 سال گذشته شده است.

nike-dunk-low-coast-uncl | Grailify - nike roshe mango premium gold pack High OG Panda - boys lime and gray flex nike shoes sale

به گزارش مهر، حفره کوچک ازن در قطب جنوب که دومین حفره کوچک ازن در 20 سال گذشته تلقی می‌شود در روز 22 سپتامبر ( 31 شهریورماه) به اوج اندازه خود رسید. امسال متوسط اندازه این حفره به 17.9 میلیون کیلومتر مربع رسید.

براساس اعلام سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری آمریکا، اندازه این حفره ازن در ماه سپتامبر 21.2 میلیون کلیومتر مربع رسید، ابعادی که با ابعاد آمریکای شمالی برابری می‌کند.

بزرگ‌ترین حفره ازن در سال 2000 به اندازه 29.9 میلیون کیلومتر مربع ثبت شده است.


لایه ازن بالای سطح زمین به حفظ حیات در زمین در مقابل تشعشع زیان آور ماورا بنفش کمک می‌کند، اشعه‌های ماورا بنفش می‌توانند موجب ایجاد سرطان پوست و تخریب گیاهان شوند.

اگر فضانوردی، در ارتفاع زیاد، به سیاره زمین نگاه کند، نوار نازک آبی رنگی که دور زمین را فراگرفته، نظرش را جلب خواهد کرد. این پوشش شفاف، حیات را در جو زمین تأمین می‌کند. حیات، بصورتی که ما می‌شناسیم، تنها با پوشش حفاظتی ازن میسر می‌شود. بدون وجود ازن ادامه زندگی امکان ناپذیر است.

لایه ازن در قطب جنوب که اولین ظهور سالانه خود را در اوایل دهه 1980 صورت داده به واسطه کلرهای آزاد شده توسط مواد شمیایی انسان ساز که از آن CFC یاد می‌شود ایجاد شده بود. این CFC ها نه تنها مولکوهای ازن را از بین می‌برند بلکه تصور می‌شود که در استراتوسفر( بین لایه تروپوسفر و مزوسفر) نیز موجب ایجاد تغییرات درازمدتی می‌شود.

گفته می‌شود که دمای هوا بر اندازه حفره ازن تأثیر می‌گذارد و دمای هوای سردتر حفره‌های ازن را بزرگ‌تر می‌کند.

جیم بوتلر از آزمایشگاه سیستم زمین در سازمان ملی اقیانوسی و اتمسفری در کلورادو اظهار داشت: به طور اتفاقی امسال دمای هوا گرم تر بود و تأثیرات آن در دمای بالای قطب جنوب مشاهده شده است. به این معنا که ما شاهد تخلیه ازن چون سال قبل نبودیم.

دانشمندان اعتقاد دارند که 10 سال دیگر طول می‌کشد تا نشانه‌های احیا و نمایان شدن لایه ازن قطب شمال مشخص شود.

براساس اظهارات پل نیومن از دانشمندان اتمسفری ناسا بعید به نظر می‌رسد که لایه ازن قطب جنوب پیش از سال 2060 به اندازه اولیه خود یعنی اندازه دهه 1980 بازگردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه