سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مشکلات زیست محیطی تهدیدی جدی برای دریاچه زریوار

زیست بوم

مشکلات زیست محیطی تهدیدی جدی برای دریاچه زریوار

شیرین حسامی ـ شهرستان مریوان به دلیل داشتن دریاچه آب شیرین زریوار یکی از شاخص‌ترین مناطق ویژه و بکر گردشگری در استان کردستان و همچنین سطح کشور به شمار می‌آید، به همین دلیل با سرمایه‌گذاری اصولی در این منطقه می‌توان به بهترین شکل موجود از این پتانسیل استفاده کرد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Grailify - air force new mexico basketball - nike and jordans 50 dollars in gold price list Light Smoke Grey

ولی متاسفانه مشکلات زیست محیطی اعم از ورود فاضلاب روستاها و محلات اطراف به دریاچه، ایجاد چاه‌های غیرمجاز در مجاورت دریاچه، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و ... به یک معضل و مانع جدی برای ترقی این مکان تبدیل شده است.

این دریاچه با ارتفاع یک‌هزار و 285 متری از سطح دریا، در سال 86 به عنوان بیست و سومین تالاب عضو کنواسیون رامسر ثبت شده است که تنوع زیست محیطی بالایی دارد و تنها دریاچه‌ای است که محکوم به فنا نمی‌باشد.

اکنون 97 گونه پرنده، 32 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 گونه ماهی و 100 گونه گیاهی در این دریاچه شناسایی شده است که می‌توان در این میان به گیاه گوشگ یا گوشت‌خوار که گونه‌ای نایاب در آسیاست، اشاره کرد و در کنار آن گونه‌های گیاهی دیگری نیز وجود دارند که هنوز به دلیل عدم انجام طرح‌های مطالعاتی شناسایی نشده‌اند.

دریاچه زریوار مریوان سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است که در مجموع می‌توان گفت مریوان قطب گردشگری غرب ایران و استان کردستان به شمار می‌آید، اما متاسفانه دریاچه زریوار که در نوع خود کم نظیر است بدون هیچ حفاظت و مدیریت علمی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و این امر ناشی از نبود مدیریت یکپارچه برای نگهداری و حفاظت این دریاچه است.

ساخت سد خاکی در قسمت جنوبی دریاچه، ورود رسوبات، شن‌های جاری، فضولات حیوانی و انسانی به دریاچه از طریق بند انحرافی قزلچه‌سو، ورود فاضلاب‌های انسانی و مواد زائد جامد روستاها و محلات حاشیه دریاچه که بالغ بر 9 روستاست و همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز و ایجاد پارکینگ و شهرک‌های صنعتی در اطراف آن موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی برای دریاچه زریوار شده است.

دریاچه زریوار به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است و این دریاچه نیازمند توجه ویژه مسوولان است تا محکوم به فنا و نابودی نشود.

منبع: میراث آریا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه