سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در سال 92 در باغ گیاهشناشی نوشهر چه گذشت؟ - از تبرئه مدیر اداره کل بنادر تا تعلیق ساخت جاده کمربندی

زیست بوم

در سال 92 در باغ گیاهشناشی نوشهر چه گذشت؟ - از تبرئه مدیر اداره کل بنادر تا تعلیق ساخت جاده کمربندی

باغ گیاهشناسی نوشهر طی دو سال اخیر روزهای پرحادثه ای را سپری کرده است. از قطع شدن 11 هزار اصله درخت در آن تا متهم شدن مدیر اداره کل بنادر نوشهر و سپس تبرئه او و در نهایت تعلیق ساخت جاده کمربندی.

shock drop air force 1 full uv reactive | CZ0948 - size 10 air jordan high heels - Nike Air Max 95 OG Neon 2020 (PS) - 001

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- در حالی که در اسفندماه سال گذشته، باغ گیاهشناسی نوشهر بابت قطع ناگهانی و بدون مجوز 11 هزار اصله درخت روزهای سختی را سپری کرد، _روزهایی که به متهم شدن مدیر اداره کل بنادر و کشتیرانی نوشهر منجر شد_، در سال 92 این امکان را یافت که با معلق شدن ساخت جاده کمربندی برای همیشه از دخل و تصرف مصون بماند. به علاوه در این سال مدیر اداره کل بنادر و کشتیرانی نوشهر نیز از اتهام قطع 11 هزار اصله درخت، تبرئه شد.
 
به گزارش CHN و به نقل از تارنمای اعضای انجمن علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، در حالی که در اسفندماه سال گذشته، مدیرکل اداره کل بنادر نوشهر به عنوان متهم در یک قدمی حبس بود، در جلسه دادگاه مورخ اول اردیبهشت 92  در شعبه 106 ساری حاضر شد اما اسنادی ارائه کرد مبنی بر اینکه در تاریخ تخریب باغ گیاهشناسی و قطع درختان توسط اداره کل بنادر نوشهر برای انجام مأموریت اداری خارج از کشور بوده است لذا مسئولان باغ گیاهشناسی شکایت خود را پس گرفتند.
 
بر اساس اسناد جدید اعلام شد دو تن از معاونان اداره کل بنادر و یکی از مسئولان حراست در این پرونده دخیل بوده و قرار شد پرونده دوباره مورد بررسی قرار گیرد.
 
توقف ساخت جاده کمربندی و تخریب باغ گیاهشناسی
اما در حالی که قرار بود در تیرماه سال جاری، برای همیشه تکلیف ساخت جاده کمربندی روشن شود، این پروژه برای همیشه متوقف شد. ماجرا از آن جا آغاز شد که در پی تجمع اعتراضی دوستداران محیط زیست به تخریب باغ گیاه شناسی که در راستای اجرای نامه استانداری به فرمانداری نوشهر مبنی بر اجرای مصوبه دولت دهم برای ساخت راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی، قرار بود 5 تیرماه آغاز شود، عملیات تخریب باغ گیاهشناسی متوقف شد.
 
پس از صدور نامه مذکور از استانداری مازندران، فعالان زیست محیطی و سازمان های مردم نهاد از سراسر کشور، نسبت به این نامه استانداری مازندران اعلام اعتراض کرده و اقدام به برگزاری یک پویش اینترنتی حمایتی از این باغ کردند.»
 
با پیشتر رفتن این حمایت ها قرار بر حضور و تجمع فیزیکی برای جلوگیری از تخریب این باغ گذاشته شد که این تجمع با 5 تیر 92 یعنی زمان اجرایی شدن پروژه تخریب، همزمان شد و در نهایت این تجمع، به نجات باغ گیاهشناسی منجر شد.
 
باغ اکولوژی نوشهر 35 هکتار مساحت دارد و تاسیس آن به سال 1310 برمی گردد. در این باغ درختانی وجود دارد که تا 200 سال عمر دارند. افزون بر کارکرد موزه‌ای باغ و داشتن پایه‌هایی کهنسال از بلند مازو، نمدار، توسکا و ممرز؛ تنها پایه بلوط چوب‌پنبه در ایران، قدیمی‌ترین پایه‌های دارتالاب و ژینکو در کشور در این باغ موجود است. به علاوه، 25 گونه کاج و حدود 30 گونه اکالیپتوس هم در این عرصه 35 هکتاری وجود دارند؛ عرصه‌ای که به دلیل حساسیت بی‌مانند و ارزش بالا به عنوان یک اثر ملی به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور ثبت شده است. همچنین این باغ تنها مکانی در جهان است که که دو گونه جدید و منحصر به فرد، یعنی اسپیره نوشهری و افرای مازندرانی به‌ طور همزمان در آن زیست می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه