سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زباله، جنگل و ساحل شمال را اشغال کرد

زیست بوم

زباله، جنگل و ساحل شمال را اشغال کرد

برگرفته از همشهری آنلاین - گروه شهری:
ارزشمندترین مناطق زیست‌محیطی شمال کشور زیر زباله‌ها دفن می‌شوند.

گزارش خبرنگاران همشهری از مناطق شمالی کشور حاکی است علاوه بر دپوی پرحجم زباله در جنگل‌ها، سواحل دریای خزر نیز که پیش‌تر اعلام شده بود برای گردشگران آزادسازی شده با انباشت زباله مواجه شده است. براساس گزارش‌ها، درمناطق جنگلی شمال کشور در استان مازندران سالانه نزدیک به یک‌میلیون و 500هزار تن زباله تولید می‌شود که بخش اعظم آن درون جنگل‌های سرسبز دفن می‌شود.

تصاویر منتشر شده از رهاسازی زباله‌ها در جنگل‌های سرسبز شمال کشور پیش از این نیز در سطحی وسیع منتشر شده بود ولی آنطور که معاون محیط‌زیست انسانی مازندران به همشهری گفته است، دفن زباله در مازندران در وضعیت بحران قرار دارد. سهم تولید روزانه زباله در استان مازندران 3150 تن است که 1400 تن از این میزان زباله مربوط به زباله‌های روستایی و 1700 تن از آن سهم زباله‌های شهری است.

نفوذ شیرابه‌های ناشی از زباله‌های رهاشده یا دفن شده در جنگل‌های استان مازندران به سفره‌های آب زیرزمینی منطقه که در بسیاری مناطق به‌عنوان آب شرب استفاده می‌شود، تلفات حیوانی در گونه‌های گوزن و آهو به‌دلیل تغذیه از زباله‌ها و اثرات سوء زیست‌محیطی از پیامدهای دفن زباله و رهاسازی آن در جنگل‌های شمالی کشور در سطح وسیع اعلام شده است.

استاندار مازندران به همشهری گفت: انباشت زباله‌ها مشکلات و معضلات فراوانی برای مردم و محیط‌زیست ایجاد کرده است. مشاهدات خبرنگار همشهری از سواحل خزر در استان مازندران نیز از انباشت زباله‌ها در این سواحل خبر می‌دهد. همچنین این مشاهدات در محمود آباد بیانگر دپوی گسترده زباله در ساحل دریاست. دپوی پرحجم زباله در سواحل مازندران که برای نخستین بار در کشور اعلام می‌شود علاوه بر نفوذ شیرابه‌ها به آب دریا منجر به تلفات وسیع در میان آبزیان و همچنین شیوع بیماری در میان شهروندان شمال کشور می‌شود.

رهاسازی، انباشت و دفن زباله در سواحل از جمله موضوعات مورد توجه دیده‌بانان محیط‌زیست در ایران است.برآوردهای جهانی نشان می‌دهد که دست‌کم هر سال 100هزار پرنده، وال، سیل و لاک‌پشت دریایی تنها به‌دلیل خوردن اشتباه کیسه‌های نایلونی به جای ژله ماهی‌ها دچار مرگ و رنج ناشی از وجود نایلون‌ها در اندام‌های درونی خود می‌شوند. این جدای از آسیبی است که زباله‌های راه یافته به دریاها به جوامع انسانی وارد می‌کند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه